Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* För nybörjare Chi gong

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > För nybörjare Chi gong

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 maj 2014 10:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej på er!
efter att ha ramlat och vinglar så fick jag tips på ett bra kort program för nybörjare,precis lagom för mig. Kolla om det är något för dig. Mvh/Sunny
Chi gong

Skrivet av Ofelia 27 jun 2014 09:06
  Skriv ut Direktlänk

Ofelia

(Medlem)

Tack för det tipset,Sunny3!

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jun 2014 09:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Varsågod Ofelia!
Jag är bara glad om jag kan ge någon ett enkelt program som ger hela kroppen en lätt uppvärmning. Mig har detta program hjälpt till att träna upp balansen bla.
Hoppas du får samma glädje av programmet som jag haft. Lycka till från Sunny.
Ps jag hoppar några övningar och gör dom mindre(når inte golvet, hihi)

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2014 09:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Här skickar jag qi-gong programmet med medicisk qi-gong. Ska köra en omgång själv nu. Pust och stön...Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5821 2 dec 2014 10:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Lite kuriosa: Jag går en treårig utbildning i TKM (traditionell kinesisk medicin) och har fått lära mig att det anses vara olika status mellan utövarna av TKM:s fyra grundpelare Qi Gong, mat/örtmedicin, Tui Na (massage) och akupunktur. Ju mindre man rör vid patienterna desto finare anses det vara. Således har Qi Gong- och mat/örtmedicinläkarna högre anseende än de andra. :)

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2014 10:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jaså, oj då? Ja jag letade efter medicinsk Qi-gong efter min stroke och fann detta program som kändes så bra på alla plan, även om vissa fick ta tid att klara av, man är ju stel dessutom. Men så började tankar om vad jag åt att dyka upp , jag tar myrsteg framåt, men bättre än inget alls.
Då kanske jag blivit fin pga att jag ingen har som ger mig massage, hihi. Ensamhet ska visst vara det farligaste för hälsan. Lyssnar på Malou nu de pratar om ensamhet nu....Tack för infon .....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5821 2 dec 2014 11:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5821

Jag tror att du hittade något riktigt bra där, Sunny. På senaste föreläsningen hade vi besök av en mästare i Qi Gong, det var väldigt intressant! Och fint dessutom, som sagt. :) sämre med mig som pluggar inriktning akupunktur, men jag är mer än nöjd ändå. :)

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2014 11:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tänk om du var här och satte lite nålar lite varstans på mig, så skönt det skulle vara, så kunde jag som en igelkott bjuda på en räkmacka, hihi, tumgreppet är inte så skönt...Mvh/Sunny

Skrivet av blyfot 2 dec 2014 12:36
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Om man är medlem i PRO så finns det många kurser för hälsan och välbefinnandet. V4 Qi Gong. V5 Må bra hela livet. V7 Mindfulness och på sommaren tränar man detta utomhus i parkerna.Här har vi massor av kurser som data, Engelska, Bugg, Gitarr, Sång, Stavgång, Gympa, Vandringar i naturen, Sång. O.S.V. Men man måste förmodligen bo där det finns en lokal förening som kan ordna fram aktiviteterna. Om man frågar PRO så kanske dom har en kurs i det man vill lära sig. Kanske det även finns spikmattor som var populärt för något år sedan. Man kan ju börja lite lugnt med en spik tills man vänjer sig.

Skrivet av Inaktiverad 5648 2 dec 2014 13:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Även om jag är passiv medlem i PRO, är knappast spik ett bra alternativ tror jag, hehe.

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2014 13:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag låg en tid på spikmatta, mycket skönt. Det ger samma effekt som kvaddar, koksalt som sprutas in med spruta för att öka upp endorfinet. Kroppens eget smärtstillande medel.
Jag har fått akupunktur då jag hade -frosen shoulder- det var bra! Det är inte spikar utan tunna , tunna nålar. Spik kan aldrig vara bra! Hihi....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jul 2015 09:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja hej på er!
Nu kör vi lite qigong igen då regnet öser ner, då blir vi rörliga och pigga och soffan släpper taget om kroppen. Håll tillgodo, det tar några sekunder innan programmet kör igång. Lycka till. Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 jan 2016 10:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nu är det dax att börja röra på sig efter jul och influensorna.
Lite qi-gong för hela kroppen. Nu kör vi....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7278 28 jan 2016 21:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag var ute och promenerade en hel timme idag och det var inte Tji gong*smile*!

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jan 2016 09:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Haha, ja det blev tji-gong, mera bra -gång.
Men programmet är medicinsk qi-gong och ett jättebra program för att komma igång efter en influensa tex, man tar det man orkar.
Efter en stroke började jag att hålla mig i fåtöljen och göra det som kändes bra, efter ca 6 månader klarade jag nästan hela programmet utan att hålla mig i.
Jag vågade mig inte ut på promenad ensam i början, men sedan blev jag så pass att jag och hunden kunde gå ut igen.
Farligt att förtvina i musklerna, men mjuka rörelser och promenader är bäst.
Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".