Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Slöjor i vården!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Slöjor i vården!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 mar 2015 10:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det skrivs i dagspressen om att vissa landsting ska förbjuda slöjor i vården.
Ett mycket enkelt problem, inför bara de gamla vita huvuddukarna som alltid förr fanns inom vården, vita och sterila. Låt de som vill ha dessa ha det. Det ser fint och sterilt ut. De kan bytas varje dag.
Egna huvuddukar är inte hygieniskt och vissa patientgrupper blir oroliga över dessa religiösa attribut.Demenssjuka bla.
Ett smycke i form av ett kors kan man ta av sig då man byter till sjukhuskläderna och förvaras i förvaringsskåp.
Varför göra allt till så stora frågor? Man ska inte göra sig till reklampelare på en arbetsplats, varken med religiösa eller politiska attribut.
Fram med de fräscha vita huvuddukarna igen för de som vill dölja sitt hår....Mvh/Sunny..

sjukhushygien
Uppdaterat: 5 mar 2015 11:09  
Skrivet av Inaktiverad 5648 5 mar 2015 11:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Ett klockrent inlägg av dig, ganska enkelt egentligen.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 mar 2015 12:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Om man kollar denna video ser man att det finns heltäckande huvudskydd. Vill man inte använda dom ja då blir det ju så att man vill framföra ett politiskt eller religiöst budskap och det hör inte hemma i vården....mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 5 mar 2015 12:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Helt rätt, det får de syssla med hemma och inte på jobbet.
 
Skrivet av Inaktiverad 5306 5 mar 2015 13:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Jag tycker det är helt fel att man skall kunna använda religionen som urkund för att slippa använda gängse och hygieniska kläder på jobbet.

Kommer att tänka på all diskussion som uppstod då en person vägrades jobba i Göteborgs Spårvägars verkstad i turban. Kommer inte ihåg om han fick rätt...

Nej jag anser inte att man för att man har en annan religion skall särbehandlas. Krävs det av hygieniska eller arbetsmiljömässiga viss klädsel eller har man i yrket uniform så är det bara att finna sig i det.

Det är mycket enkelt att komma till rätta med det då man väljer yrke. Man väljer det yrke man kan vara verksam i utifrån den religion man tillhör. En gudsförnekare kan ju aldrig bli präst osv...
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 mar 2015 13:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror att tex ett stort gult- M- för McDonalds skulle förbjudas på kläder, liksom all- nazistisk reklam-, sexistiska slogans, hell Angels emblem osv. Lika för alla tycker jag.
Ur hygiensynpunkt ska ringar och extrema naglar ingå som saker som sprider bakterier.
Rökning är ju förbjuden på sjukhus.
När jag arbetade fick vi inte vara barbenta ens på sommaren, det är hudbakterier som är farligast i nya sår tex.
En nyopererad person har dessutom nedsatt immunförsvar.
Det är det bästa för patienten som ska råda, inte personalens.
Nu kan man ha byxor, så ingen behöver detta med strumpor eller långa kjolar.
Har man en religion som kräver vissa saker får man avstå dessa yrken tycker jag. Man kan inte komma till en arbetsgivare med 100krav som man vet då man börjar sin utbildning ingår i arbetsuppgifterna.
Tron ska ju vara i hjärtat så den sitter inte i föremål, kläder eller reliker.Jag värnar om de sjukas rätt som måste vara det viktigaste....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 5 mar 2015 13:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det måste finnas regler inom vården och accepterar man inte det får man söka ett annat jobb, svårare än så är det inte.
 
Skrivet av Mynta 5 mar 2015 14:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)



Ja nu verkar vi vara överens här!
-Vill man arbeta inom ett visst yrke så fogar man sig efter de regler som finns ang. hygien mm.

Just en slöja bildar lätt en barriär.

Kors är även det en symbol som väcker starka känslor.

Alla symboler står för något.

Oj-jag har ju ett FNL-märke från 1968 och det hade jag nog inte kunnat bära på min arbetsplats!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 mar 2015 14:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Korset blev en modeaccessoar som bars av icke troende också.
Men de ska tas av vid arbete på sjukhus.
Ingen ska ha ett kors dinglandes i ansiktet då man får vård. Jag bär mitt kors privat, men mest har jag det i hjärtat.
Det är just det att man inte kan rucka på principer som laddar ämnet. Man måste ha sin rätt anser man ,det handlar mindre om tro.
Men hygienen är viktigast i vården oavsett....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Mynta 6 mar 2015 06:37
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Du är alltid så klok Sunny. Just symboler skapar så lätt barriärer!
 
Skrivet av nyckelpiga 3 sep 2015 08:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

torsdag 5 mars 2015, kl 13:16 skrev Inaktiverad 5306
Jag tycker det är helt fel att man skall kunna använda religionen som urkund för att slippa använda gängse och hygieniska kläder på jobbet.

Kommer att tänka på all diskussion som uppstod då en person vägrades jobba i Göteborgs Spårvägars verkstad i turban. Kommer inte ihåg om han fick rätt...

Nej jag anser inte att man för att man har en annan religion skall särbehandlas. Krävs det av hygieniska eller arbetsmiljömässiga viss klädsel eller har man i yrket uniform så är det bara att finna sig i det.

Det är mycket enkelt att komma till rätta med det då man väljer yrke. Man väljer det yrke man kan vara verksam i utifrån den religion man tillhör. En gudsförnekare kan ju aldrig bli präst osv...

 
Skrivet av nyckelpiga 3 sep 2015 08:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Nej han fick inte jobba i Göteborgs spårvägar i turban men långt senare har det blivit tillåtet bl a i SL,Stockholms lokaltrafik.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".