Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Gym för äldre

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Gym för äldre

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av nyckelpiga 29 jul 2015 07:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Jag vill rekommendera alla pensionärer att börja på gym.Det finns gym för äldre, man ska vara fyllda 40 för att vara med.Ekonomiskt är det en prioriteringsfråga och om man vill investera i sin hälsa eller konsumera mera av annat.
Slöa promenader runt 2 kvarter gör ingen nytta mer än att man fortfarande kan röra på ben och fötter.
Ha en balanskudde vid diskbänken och stå diskandes på den.
Träna handstyrka framför TVn.
Den äldsta på mitt äldregym är 81 år och där är det inga bilringar!
Man blir inte smalare men betydligt fastare i kroppen.Man går upprätt, inte framåtböjd.Man blir piggare, måttliga depressioner försvinner, bättre balans och bättre ork.
Benskörhet stoppas upp och blir bättre genom ben-nybildning och benbrottsrisk sjunker.
Vill man bli smalare måste man stoppa in färre kalorier i munnen än man gör åt i sin BMR, Body Mass Rate, basalmetabolism, alltså de kalorier som går åt att driva kroppens organ i stillhet.Och som pensionär är det inte dessa lass av mat som går åt och som många inbillar sig kunna äta och förvånas över sina viktuppgångar som frestar på hjärta, lungor,knän,fotleder, axlar och rygg som kutar och framkallar värk på grund av benskörhet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jul 2015 09:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack för bra information!
Jag vet att mina hundpromenader inte ger mycket, ja lite frisk luft lite social gemenskap med andra hundägare. Men min hund börjar bli gammal nu, det mest intressanta är att lukta på ett grässtrå.
Vi hasar fram några km i snigelfart.Sedan sover vi gott båda två på soffan.
En tröst var att läsa att det var bra att vara lite rund då man blev äldre.
Jag fick rekommendation om rullator efter stroke. Men jag tycker hållningen blir så dålig, jag har haft tur då jag ramlat att falla mjukt utan att bryta mig.
När hunden är borta ska jag börja med qigong, jag älskar medicinsk qigong. Jag hade en period på ett år då jag körde ett visst program som jag lagt in någonstans här.
Ska leta upp det, för vill man inte ut i ösregnet kan man stå framför datorn och köra detta bra program för hela kroppen och själen.Mvh/Sunny

Skrivet av nyckelpiga 1 aug 2015 09:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Övervikt är aldrig bra oavsett ålder.
Och i vårt samhälle är maten tillgänglig jämt, alla kanaler i TV visar matlagningsprogram som om istiden stod för dörren och en lång fasta väntade.
Inget av detta är sannolikt.
Istället måste sjukhussängar, hissar, flygplansfåtöljer osv byggas om för merparten av användarna har blivit för tjocka för att rymmas där.
Den 3 augusti visar BBC Earth intressanta program om vår matproduktion och vårt tvångsmässiga ständiga ätande.

Skrivet av svennio 11 aug 2015 11:55
  Skriv ut Direktlänk

svennio

(Medlem)

hej nyckelpiga kul att du tar upp drt här med gym själv började på victoriahallen här ilund för ett år sedan och det är det bästa jag någinsån gjort jag heter svennio här på sajten jag glömde tala om min ålder jag är 79 år så det är alldrig för sent att börja jag motionerat hela mitt liv men det här är det bästa hoppas att kan höras på sajten m.v.h. Svennio

--
sob

Skrivet av nyckelpiga 11 aug 2015 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Det var roligt att höra att du går på gym och tycker det är det bästa du gjort.Jag blev deppad av att sköta hemska godmanuppdrag och ensamkommande flyktingbarn efter jul och åt bara vingummin och såg DVD men jag vet att rörelseträning höjer serotoninnivån så jag började på gym 4-5 ggr/vecka.Inget stort program men ofta och så går hunden och jag dit och hem.Nu har jag fått mycket bättre ork att sköta mitt pensionärsjobb och så har jag fått muskler på överarmen och låren.Jag går rak.Ofta går jag hem endorfinfylld och glad.
Jag önskar att många fler äldre gick på gym; nu har de ju tid till det.Flera av mina väninnor äter bara och blir överviktiga vilket de lider av själva när de för detta på tal men de vill inte göra ansträngningen att börja röra på sig.
Säkert är det en generationsfråga.
Jag började med funwalk men nu
tar styrketräningsronder på maskiner och så har
jag börjat hoppa rep som avslutning och det var urjobbigt.
Tänkte börja med skateboard men det får vi se..
Vad gör du?

Skrivet av Inaktiverad 5647 11 aug 2015 15:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag ler mot andra och är rynkfri!
Lite rund om livet men -so what- ett glatt humör är mer än pengar-...../S

Skrivet av nyckelpiga 11 aug 2015 19:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Svennio, berätta vad du gör..!

Skrivet av nyckelpiga 13 aug 2015 06:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Rynkor behandlas inte alls på ett äldregym.
Där förebygger man ledstelhet, dålig balans, demens, högt blodtryck, stroke,inkontinens, ökar smidighet, rörlighet och muskelvävnad , bentäthet vilket leder till färre brott.Till detta har man kul med andra äldre.

Skrivet av Inaktiverad 5647 13 aug 2015 09:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj, jag menade naturligtvis att jag är rund även i ansiktet.
Jag har varit elitgymnast, så jag vet hur skönt det är att röra sig -om man kan-. /S

Skrivet av nyckelpiga 15 aug 2015 13:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

ja alla är vi föredettingar!

Skrivet av Inaktiverad 5647 15 aug 2015 13:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja på tusentals sätt, det kallas -livets gång-./S

Skrivet av nyckelpiga 17 aug 2015 08:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Men det är inte aktuellt på ett gym!

Skrivet av Inaktiverad 5647 17 aug 2015 09:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Kan du utveckla lite?
Jag hänvisade till att du ansåg vi var föredettingar. Det blir vi alla som idrottat och slagit volter och flickflack.
Alla kan inte gå på äldre gym. Men åldern kommer åkommor som gör det omöjligt.
Men alla som kan och vill ska naturligtvis röra på sig. Dans , qigong, yoga,promenader, osv. Jag rör mig efter dagsform och ork, så visst är det bra.
Men hellre lite rund och glad, än sur och mager..../S

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".