Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Retorik-demokratiska verktyget

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Retorik-demokratiska verktyget

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Mynta 24 aug 2015 06:57
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Läste i DN nu om just retorik och vilken betydelse det har att kunna uttrycka sig och få andra att lyssna. Verkligen en intressant artikel och som skolan nu utvecklas nej avvecklas i många avseenden så är det verkligen dags att ta just "retorik" på allvar.

Själv fick jag förmånen att gå i byskolan B2 form så vi satt i samma klassrum från klass 3-6.
Engelska hade vi via skolengelskan på radion!
En fantastiskt engagerad lärare hade vi och han gjorde det rätta genom att utan vidare så där fick vi gå fram och hålla korta oförberedda "anföranden" sen i bland lite mera avancerade "föredrag".

Vi lärde oss verkligen att prata inför grupp!

Rättstavning, välskrivning...jag blir rakt beklämd när jag läser hur unga i dag hanterar språket.

Varför gör de inte ens en stavningskontroll brukar jag tänka!

Språket är nyckeln till att just komma vidare i livet.

Skrivet av Inaktiverad 5647 24 aug 2015 08:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja Mynta så mycket som förflackas och försvinner.
Hyfs och snyfs som man sade förr.
Tänkte på att många även i TV använder fel ord av den nya generationen.- Att dra alla över en kam- tex har blivit kant.
Ett gott uppträdande är också inte modernt längre.
Det man ser idag i program som -tunnelbanan- visar på en värld som för mig i ungdomen var främmande.
Att tala inför grupp är för många en fasa. Men vi fick också på låg och mellanstadiet träna på det, vi hade teatrar och fick uppträda i aulan bl.a.
Jag har haft nytta av det som lärare och föredragshållare bl.a.
Språket är viktigt och värdeladdningen ändras med tiden. Att som nu kalla flickor för tex -hora- hade aldrig gått för sig utan repressalier förr.
Nya tider,- bättre förr-, jo mycket var bättre förr, men somt är bättre nu. Som tur är...Mvh/Sunny..

Skrivet av nyckelpiga 25 aug 2015 13:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyckelpiga

(Medlem)

Unga idag kommunicerar via nätet på ett helt annat sätt än vi hade kunnat och kan fantisera och tänka om.
i förskolan gör små barn böcker om olika vetenskapliga ämnen som t.ex skelettet där de lägger in sina egna texter och material.
det var sällan förekommande hos privata dagmammor att man i 4-5 årsåldern eller ännu tidigare var med och gjorde böcker själv utifrån sina egna frågeställningar.
SD´s kvarvarande och i media uppträdande representanter har en utmärkt retorisk förmåga.De är dessdutom alltid välkammade och prydliga som högreståndsfoton i Herman Lundborgs rasbiologiska fotoböcker från 1929.Då hade endast 10% av svenska folket retorisk förmåga att ta sina resurser och rättigheter till vara och så förblev det fram till 1959 då fler började en klassresa och även retoriskt uttryckte sig i den s.k.bekännelselitteraturen som främst handlade om kvinnor som beskrev sina liv i böcker.

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 aug 2015 14:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jo då som barnpedagog på 80 talet så gjorde vi arbeten om skelettet, djur och natur.
Förskolepedagogiken har inte förändrats mycket de sista 35 åren.
Men vi kanske hade andra regler och normer om artighet och de föreståndare som hade ansvar lät aldrig någon vare sig man eller kvinna att vila ensam med barnen eller byta blöjor med stängd dörr.
Vad jag minns fanns det inga pedofilskandaler då, inte så många små barn drunknade, man utesluter inte telefonerna enligt forskare, det tog visst bara 8sek av ouppmärksamhet. Aldrig glömde man barn eller hundar i bilar så de fick värmeslag och dog. Nu händer det allt för ofta.
Lössen kom i 10års cykler och drabbade fattig som ung. Vi hjälpte till med luskam och medel till de som inte hade pengar.
Vad SD har med saken att göra fattar jag inte? De flesta skinnhuvuden är rakade på huvudet.
Men nog fick barnen samma undervisning, vi kollade myror, vi gjorde kollage med blommor, om kroppen, mat och mycket annat.
/S

Skrivet av Bengt 25 aug 2015 23:08
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 25 augusti 2015, kl 14:28 skrev Sunny3
... Vad jag minns fanns det inga pedofilskandaler då, inte så många små barn drunknade...

Mja, nu måste det bli en liten "protest": Det med "pedofilskandaler" är ju på ett sätt korrekt, men fanns det då inga pedofiler? Fan trot, som någon tänkare sa. Att det blir många sådana "skandaler" kan faktiskt vara ett sundhetstecken, att man börjar få fast flera av det slaget. Det är även så i andra fall, att för att fler fall uppdagas kan det, falskt, upplevas som att en ökning av själva företeelsen skulle ha skett.
En liten protest mot drunkningsolyckor också faktiskt - det är inte alls något nytt med drunkningar - svårt att få fram tillförlitlig statistik på det, men klart är att det har förekommit frekvent tidigare också. Och faktiskt var det också förr i hög grad små barn som drabbades, de som ännu inte lärt sig simma.
Det var lite sidospår bara - fortsätt...

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 25 aug 2015 23:09  
Skrivet av Inaktiverad 5647 26 aug 2015 07:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jo visst pedofiler har samhället fått brottas med under alla tider. Men inom förskolan tror jag att det ökat, förr hade inte så många råd att studera för att få utöva sina perverterade lustar.
Men när du säger det så minns jag en lärare på 50 talet i gymnastik som kladdade på pojkarna i duschen.
Angående drunkningar av 1-7 åringar så tror jag det ökat.
Kanske får man inte skrämma med näcken längre?
Under hela min uppväxt minns jag två olycksfall på barn av större mått. En spårvagnsolycka och en som blev ihjälsparkad av en häst.
Men barn i överhettade bilar som dör känns som ett helt nytt fenomen. Att pedofiler driver barn i döden får vi väl lägga på nätets möjligheter att ta kontakt med våra yngsta.
Norrköpingsgruppen var först i landet att börja nysta i pedofilhärvor och när vi pratade med dom så var de helt bestörta över att någon kunde skada barn så svårt för sina lustar.
Det är ett svart kapitel i människans historia och att stjäla barns barndomsland är grova brott...Mvh/Sunny.

Skrivet av Inaktiverad 7278 8 sep 2015 23:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Vad gäller drunkningar så kan man tydligt vid släktforskning läsa i kyrkböcker om vad man dött av. Jag vet att i dödböckerna i Bohuslän var det många som under slutet av 1800-talet som drunknade. Och det var väldigt ofta fiskare som inte kunde simma!

Och jag är av den åsikten att simskola, musikskola och retorik borde vara obligatoriska ämnen i dagens skola. Med moderna hjälpmedel borde det vara lätt att implementera det i undervisningen!

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".