Underbart beskrivet Karolina!
Jag gick nog vid ungefär samma tid en skogspromenad med Ella, frosten låg kvar på marken och lite rimfrost dröjde sig kvar på nyponbuskarna.
Jag tog av henne kopplet och hon skuttade glatt framför mig på stigen. De nya kängorna var sköna, riktiga traktorsulor att inte halka på.Lätta och snygga.
Rotvältor låg lite överallt och även över stigen hade en tall vält,men min lata hund gick en omväg för att slippa hoppa över stammen. Men jag själv kavade mig över.
Skogen låg tyst, mossan var så vacker, frostigt knastrig. Jag bröt lite tallgrenar från de nedblåsta grenarna på stigen.Jag skulle ha grenarna till mina strutar på boddörren till Jul.
Ella gjorde små svängar upp i skogen, ibland stannade hon och vädrade i vinden.Kanske kände hon vittring av rådjur.Så skönt att slippa fästingar denna årstid.
Ella börjar bli gammal nu 9,5 år, lite stelare och nosen har grånat. En framtid utan henne känns omöjlig.
Jag älskar tysta sällskap i skog och mark,att bara få supa in in naturen i stora djupa andetag.Att få känna vinden i ansiktet, söka ögonkontakt med Ella ibland så vi vet var vi har varandra.
Väl hemma så smakar kaffet underbart, en smörgås, lingongrova med medvurst, Ella får en knäckebrödssmörgås med leverpastej.
Så börjar- Hem till gården-, där är risk för panschovarning, min mormor såg det redan då hon levde.Hon dog 1982.
Sedan tar vi oss en middagslur och snarkar ihop i soffan.
Det är skönt med våra promenader,det bryter dagen och ger friskt syre i kroppen och knoppen.
Mvh/Sunny