Så här i Adventstider så kommer minnen från barndomen upp.
Det var en jul på 50talet, det var en stor snöstorm ute. Pappa hade tillverkat julprydnader till den lilla omoderna ettan vi bodde i.Han lade ny korkmatta och fejade överallt.
Snön drevs ihop i höga drivor av blåsten , det var kallt och han gav sig iväg till torget för att köpa en julgran.
Väl framme så får han veta att inga lastbilar kommit fram i snökaoset. Lite grangrenar och en tom stam var det enda som fanns bland skräpet som var kvar.
Då han var en tusenkonstnär så tänkte han att han kanske kunde borra hål i stammen och sätta fast grenar.
När han kom där med riset och stammen på Kungsgatan, så mötte han Radiohandlaren utanför hans butik. Pappa berättade om sitt dilemma och om hur ledsna barnen skulle bli hemma utan julgran.
Radiohandlaren berättade att hans familj tänkt fira jul i sommarhuset som låg på andra sidan staden och en halvmil utanför.
Men pga det hemska vädret skulle de inte åka dit och han sade till pappa-vill du ha vår gran där, så får du ta den på altanen-.
Min underbara pappa klädde på sig pjäxor och varma kläder och gick iväg. Två mil fram och tillbaka för att hämta granen.
Ibland såg han inte dikena utan klev i till midjan i den höga snön.
Stelfrusen , men lycklig kom han hem med en underbar gran som vi klädde med kristyränglar,pappersstrutar med russin och garntomtar. Levande ljus som bevakades noga.
Det doftade av Hyacint som han planterat tidigare under hösten.
Pappa kunde göra jul. Ernst i all ära, men min pappa var ett strå vassare i uppfinningsrikedom, en riktig Julglädjespridare.Nu finns inte den känslan som fanns då, den är mer koncentrerad kring materialism och I-Phones. Jag vårdar de kära minnena ömt....Mvh/Sunny