Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Storbritannien lämnar EU

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Storbritannien lämnar EU

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 24 jun 2016 11:37
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

På midsommarafton vaknade vi upp med beskedet att majoriteten av medborgarna i Storbritannien beslutat att helt gå ur EU.
En omskakande händelse som inte går att överblicka vad den får för konsekvenser i andra och tredje led... klart är i varje fall att denna dag kommer att stå i historieböckerna (om sådana finns kvar).

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 24 jun 2016 12:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det var Camerons enorma felbedömning att utlysa omröstning för att dölja egna problem inom regeringen, korkat iom att det är en marginell övervikt för brexit.
 
Skrivet av Inita 24 jun 2016 18:23
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Inita

Inita

(Medlem)

Fast nu handlar det ju om en 'folkomröstning'. Folkets val. Sedan skall Parlamentet besluta om utträde eller inte.

Spekulera kan man ju alltid.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 27 jun 2016 09:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Enligt vissa bedömare så är det inte säkert att man vågar fullfölja ett utträde. Och vissa delar av Storbritannien vill inte ingå i landet utan frigöra sig från England.

Skall bli intressant om det blir fler länder som kan tänka sig gå ur EU. EU:s överstatlighet har blivit för mycket för en del och tanken med fredsskapande EU har förträngts på något sätt.
 
Skrivet av rent44 27 jun 2016 10:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Fredsskapande är den nog ändå, unionen, som antytt.--- Det blir förstås svårt att inte fullfölja rådet från folket, men jag tror ändå att man inväntar någon mer eller mindre oförutsedd ( rikshotande ) händelse, för att åberopa att inträffandet av denna sätter saken i ett nytt ljus och så blir det inget utträde. Givetvis blir det en ruskig kalabalik, men så tror jag att det blir. Synd att Labor är så svaga.
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 30 jun 2016 00:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Man kan ju fråga sig om en så stor fråga ska avgöras med enkel majoritet. Jag kan tänka mig att många missnöjesröstat utan att sätta sig in i konsekvenserna.
Stora beslut som stadgeändringar och grundlagsändringar brukar det ju krävas två val för.

 
Skrivet av rent44 30 jun 2016 08:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

torsdag 30 juni 2016, kl 00:55 skrev LovisaEmil
Man kan ju fråga sig om en så stor fråga ska avgöras med enkel majoritet. Jag kan tänka mig att många missnöjesröstat utan att sätta sig in i konsekvenserna.
Stora beslut som stadgeändringar och grundlagsändringar brukar det ju krävas två val för.



Man kan ju tänka på USA där en ratificering av en grundlagsändring kräver 3/4 kongressmajoritet. Men om man nu lämnar över ett beslut till folkomröstning så blev det väl minst sagt tungrott här i världen om varje förändring skulle kräva 3/4 majoritet. ( Så skulle nog inte ske i USA heller.) Man kan ju tänka sig att en enkel majoritet och ett allmänt val i mellan skulle vara tillfyllest i en fråga om en sådan här union. Att ingå i en union är inte en fråga om lag, om styrelseskick, strikt sett. Att inte ( den enkla ) majoriteten skall få bestämma är ju vad vi normalt brukar betrakta som odemokratiskt. Sverige röstade ju in sig i EU med enkel majoritet. Liksom alla andra EU-länder. ---- Skälet för Cameron att utlysa omröstningen var ju, sägs det, partipolitiskt: under trycket från Ukip och diverse röster i partiet ville Cameron ena och stärka sitt parti, då han visste att många människor ville stanna i EU. Man kan alltså säga att C. spelade med nationen för att stärka Tories och så gick det hela fel, mycket på grund av att Labour inte tog tydlig ställning, tror jag. Men det är långt till hösten. Jag tror inte att Storbritannien kommer att lämna EU. Man kommer att finna ett skäl för en ny omröstning. Detta är dock ren spekulation från min sida.

 
Skrivet av Inita 30 jun 2016 10:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Inita

Inita

(Medlem)

Sista ordet i denna fråga kommer att dröja mycket länge. Säkerligen flera år av diskussioner på alla plan. Parlamentet har inte röstat ännu.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 30 jun 2016 10:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Intressant då man pratar om enkel majoritet, ja om man enbart räknar de som röstat men vi har ju nästan 30% som inte röstat. Så sett i den synvinkeln är det ingen majoritet av befolkningen som sagt ja.
 
Skrivet av rent44 30 jun 2016 11:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

torsdag 30 juni 2016, kl 10:30 skrev AlfGun
Intressant då man pratar om enkel majoritet, ja om man enbart räknar de som röstat men vi har ju nästan 30% som inte röstat. Så sett i den synvinkeln är det ingen majoritet av befolkningen som sagt ja.



Alla erbjöds ju rösta så legitimiteten beträffande utfallet kan man svårligen ifrågasätta.

 
Skrivet av Inaktiverad 7278 1 jul 2016 00:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Om man hårddrar det så är det faktiskt bara runt 35% som sagt ja till att man skall gå ur EU.

Vi får se hur man agerar, EU vill ju snabbt ha igång förhandlingar men engelsmännen verkar dra på det.
 
Skrivet av rent44 1 jul 2016 10:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

fredag 1 juli 2016, kl 00:15 skrev AlfGun
Om man hårddrar det så är det faktiskt bara runt 35% som sagt ja till att man skall gå ur EU.

Vi får se hur man agerar, EU vill ju snabbt ha igång förhandlingar men engelsmännen verkar dra på det.



Det var alltså ännu färre som sa nej ......

 
Skrivet av Inaktiverad 7278 1 jul 2016 10:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Javisst var de det, men kontentan är att man som politiker inte får/kan agera hur som helst då man inte hr majoriteten av folket med sig. Jag ser det inte som så enkelt att nu har vi en majoritet av den röstande befolkningen med oss,så nu kör vi över resten.
Uppdaterat: 1 jul 2016 10:49  
Skrivet av rent44 1 jul 2016 12:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

fredag 1 juli 2016, kl 10:48 skrev AlfGun
Javisst var de det, men kontentan är att man som politiker inte får/kan agera hur som helst då man inte hr majoriteten av folket med sig. Jag ser det inte som så enkelt att nu har vi en majoritet av den röstande befolkningen med oss,så nu kör vi över resten.



Jag förstår hur du menar. Visst. Jag själv skulle föredragit om dom hade röstat ja. Men det är svårt att hantera detta fullbordade faktum. Det är demokratiskt. Korkat att utlysa en omröstning kan man tycka, särskilt av Cameron. Alternativet till en folkomröstning är att lämna det hela till ett partival men där var ju nu flera partier delade i frågan. Labour och Tories var och är delade. Endast Ukip var enigt, och nästan enfrågeparti. Att lämna beslutet ill ett ordinatrie val skulle nu inte ge något klart resultat i just EU-frågan. Så man kan tycka att det är en skäligen demokratisk åtgärd att ha en folkomröstning. Man hade ju gigantiska kampanjer och massiv information ( och desinformation). Kanske borde man ( Cameron )dock ha bestämt sig för två omröstningar med parlamentsval emellan. Men någon kvalificerad majoritet (2/3) finner jag ingen anledning att förespråka. Demokrati handlar främst och huvudsakligen om majoritetens rätt, d.v.s. i frågor där det inte är uppenbart att minoriteten blir starkt missgynnade eller diskriminerade.

 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".