Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Italien

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Italien

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 7092 7 okt 2016 21:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Mellan 20-28/8 i år var jag och en väninna med på en bussresa. Den hette "Jag längtar till Italien - Piemonte - med Europas vackraste sjöar". Resan utgick från där vi bor, Nyköping. Den gick genom Danmark-Tyskland-Österrike och till en liten by i norra Italien som heter Armeno. Den lilla byn har ca 1600 invånare och ligger precis i kanten där alperna slutar och få turister hittar dit. Där bodde vi på samma hotell i 3 nätter och gjorde olika dagsutflykter. Sedan reste vi hemåt igen över Schweiz-Lichtenstein-Österrike-Tyskland och Danmark. Vi gjorde flera olika stopp, bl a vid Mainau.
Innan vi kom fram till Armeno hade vi övernattat först i närheten av Berlin och sedan nära Brennerpasset. På hemvägen övernattade vi 3 gånger i Tyskland.

Jag blev mycket förtjust i Italien. Hade varit över gränsen till Italien en gång tidigare då jag turistade i Tyrolen, men detta var första gången jag vistades där några dagar.

Har du något att berätta om Italien?

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 15 okt 2016 10:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej inte så mycket att berätta!
Jag har varit vid Gardasjön. En av de norra sjöarna.Det finns många vackra små städer runt Gardasjön.
De klänger på sluttningarna, vackra och fulla av gammal kultur.
Resan du gjorde är vacker.Massiven runt Brennerpasset är mäktigt.Man får se mycket mer då man reser med buss eller bil.Jag rekommenderar det för resan är halva nöjet.
Min syster och jag reste med buss många gånger, oj vad roligt vi hade. I Ungern badade vi i heta källor bla.Roligt med lite udda resmål....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Renewal 15 okt 2016 22:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Renewal

(Medlem)

Att fylla 60 är jobbigt. Kalas med massa förberedelser och vem ska man bjuda osv.
Jag och två jobbarkompisar+ tre grannar hittade ett billigt flyg till Rom. De billigaste campingstugorna kostade 700kr för 5 dagar. 6 st tanter i Rom! Det var minnesvärt.
Renewal
 
Skrivet av Inaktiverad 7092 15 okt 2016 23:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Gardasjön med dess klara och turkosfärgade vatten är fantastiskt att ha fått sett live. Likaså naturen runt den sjön med alla cypresser. Cypresser som det också finns mängder av i Toscana (inte alltför långt därifrån), har jag sett från bilder. Sååå vackert! Jag har inte varit i Toscana, men vill gärna dit om tillfälle ges framöver.
Idag på en födelsedagsträff pratade jag med en man som turistat med husvagn i norra Italien med fru och liten dotter för många år sedan. Vi pratade om just Gardasjön. De hade valt att stanna i hela 14 dagar vid den sjön, när de såg hur fantastiskt vackert det var där.
Massiven runt Brennerpasset är verkligen mäktiga. Man rent av hisnar! Hur höga och branta bergen är, det kan inte återges på bilder.
Jag har inte varit i Rom tyvärr, men jag förstår att en resa dit kan vara mycket minnesvärd.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 16 okt 2016 10:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Skönt att alltid ha något kvar att drömma om!
Just Gardasjön är speciell för mig, där mötte jag min man ,sedan 34 år tillbaka.Lätt att hitta kärlek där. Så vackert och naturfagert.
Kroatien var en stor överraskning, jag har varit på ön KRK flera gånger. Medeltidsstaden KRK var som Visby ungefär, en upplevelse.
Frankrike är också en pärla. Där besökte vi vindistrikten på hösten. Det var en rolig resa. Jag och min dotter reste dit på min 50 årsdag.
Jag gillar åka buss för man upplever så mycket genom rutan. Guidad tur ger mycket vid en resa genom Europa. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 21 okt 2016 02:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Mitt första möte med Italien var 1961 och jag var 19 år och blondin. Vilken kulturkrock. Jag och mina 2 äldre systrar åkte tåg ner och jag glömmer aldrig hur vackert det var att åka genom alperna. I Sverige var jag aldrig den första att bli uppbjuden på dans och här stod plötsligt 5 killar i kö för att dansa med mig. Det var mitt första möte med pizza och cappochino. Blev förälskad i Sergio som jobbade på en bar och som skjutsade mig på sin vespa. Ja den resan blev ett minne för livet.
 
Skrivet av Inaktiverad 7092 21 okt 2016 12:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Mycket trevliga minnen att tänka tillbaka på, LovisaEmil. Minnen från en annan kultur och en annan natur. Och minnen från att vara ung och uppvaktad.
Du kanske blir uppvaktad nu med, men det blir tyvärr inte jag. Men du fick mig att minnas hur spännande det var.
Då såg jag nog det som lite "självklart" att unga män flirtade, men då inga män flirtar med mig idag tänker jag nu, att jag borde nog ha uppskattat det mer än jag gjorde då :).
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 okt 2016 13:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag håller med Tillitsfull, ett mysigt inlägg. Minns också den tiden då man kom utomlands och friarna stod på rad. Nu är kön tunn, men gubben finns där ibland hihi.
Men du Tillitsfull är ju så söt och fin, visst har du väl beundrare? Du ser trevlig ut dessutom. Du vet det är inte mängden som räknas utan kvalitén.
Trallar här lite på- Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land, där små citroner gula , de växa upp på strand-.
Drömma är gratis. Önskar er en skön helg. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 7092 21 okt 2016 20:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Tack Sunny3 för att du tycker att jag ser söt och fin ut på bilden.
I rätt ljus och när man har en bra hårdag, med bra fotograf och under väldigt lyckliga omständigheter, kan nog de flesta se bra ut på bild. Numera är jag nog dock tyvärr i verkligheten mer "söt och fin" på insidan. Men det är inte att förakta. Man får vara tacksam för det som är.
De beundrare jag har idag, är nog mer intresserade av vad jag säger, gör och står för. Lycklig du som har en gubbe "som finns där ibland hihi". Här finns inte ens längre en katt.
Men att drömma är gratis. Och att minnas också!
Jag längtar till Italien, gärna till Toscana.
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 23 okt 2016 02:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Ja du Tillitsfull, sist jag tittade ut genom dörren behövdes inga kölappar. Men när jag var på Malta för ett par år sedan träffade jag på några intresserade jag fick värja mig mot, men klientelet har förändrats, en av dom var utrustad med käpp. Men jag har ju i alla fall min katt. Känner mig sugen på att resa till södra Italien neråt klacken och tån, om man säger så, där har jag inte varit. Det gäller väl att inte vänta allt för länge för rätt vad det är kanske jag själv behöver käpp. Ja uppvaktande kavaljerer är väl trevligt, men mest önskar jag att jag hade haft några vänner.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 24 okt 2016 09:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Som tillitsfull så klokt säger, så odlar man insidan mer än utsidan i denna åldern..
Det var inte så viktig i ungdomsåren då var det fasaden som räknades.Men en vacker insida är guld värd.
Är inte män ytliga ibland? Det gör inget om inte saker är äkta bara det ser snyggt ut?Kvinnor väljer mer insida,det är min åsikt.
Uppvaktande kavaljerer hade jag två stycken eldigt rödhåriga-Herr Bertil och mr Duddelman.Oj vilka kyssar på morgonen och kel. Så mjuka att smeka och ögon man kunde drunkna i.Det var mina halvpersergrabbar, underbara killar. Där står sig många friare slätt. En finns med i mitt galleri solskenssidan om ni vill se -en herre med stil-...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 7092 24 okt 2016 10:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

När jag var ung så var det "snygga killar" som gällde. Likaså skulle jag själv vara snygg, helst snyggast. Men numera är inte utseendet det viktigaste för mig. Att folk är hela, rena och välvårdade är trevligt, men insidan hos andra är det jag ser mest till idag. Så tänker nog de flesta i vår ålder.
Sunny, du skriver om Herr Bertil och Mr Duddelman. Jag är en stor kattälskare, så jag förstår dig precis.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 24 okt 2016 10:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tillitsfull, katter är ljuvliga varelser för det mesta, hihi.
Jag älskar djur, hundar har varit både fritid i skog och mark och ett underbart sällskap i livet.
Djur har vi haft många genom åren.Hund ,katt, kanin, papegoja, undulat, groda, spindel mm.
Utomlands har vi matat stackars magra katter.Här hemma var jag med och startade upp Dris(djurens rätt i samhället),det var mest katter vi tog om hand. De har dålig status än i samhället.
Stackars djur som man bara kan släppa vind för våg.
Katt är mysigt då de ligger i famnen och spinner.Män gillar katter också. På klotterplanket där vi skriver många av oss har vi Lasse som har två katter(fina fröknarna)bla.
Kanske blir det en övergiven katt vartefter, allt har sin tid.Djur är underbara...Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".