Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* SVT 60 år - minnen?

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > SVT 60 år - minnen?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 19 nov 2016 17:22
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

TV-möbel från 50-talet
Nu firar SVT 60 år. Vilka minnen har du av dessa 60 år?
Tekniskt har det ju skett en enorm utveckling steg för steg, när vi var barn fanns bara en kanal och den var svart-vit med monoljud.

Bland de första minnena av TV jag har är Andy Pandy och sedan Humle och Dumle:
Humle och Dumle (1959)

Det är nog inte bara tekniskt som TV har förändrats genom de 60 åren, eller hur? Skriv lite om just dina bästa TV-minnen, eller de sämsta om du hellre vill det. Och vad har TV:n betytt, positivt och negativt?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 3466 19 nov 2016 18:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Ett par Guldkorn , enligt min uppfattning:
Svea Rikes Vagga av Dag Stålsjö från -82
Ett Köpmanshus i Skärgården Regi och Skådespel Åke Falk!

Ps Svea Rikes Vagga går i dag att se på You Tube
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 20 nov 2016 08:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

När jag pluggade i Sthlm 65-67 sa de att jag lät som Humle och Dumle.
 
Skrivet av Mynta 20 nov 2016 23:53
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

1959 var första gången jag såg en TV-möbel-ja det var ju möbler då med just dörrar att öppna!
Jag är hos äldre släktingar i Falun och så öppnar Olle dörrarna och slår på TV:n för att se nyheter och jag sitter där i fåtöljen med glänsande blått sidentyg och med plymåer fyllda med dun - förväntansfull och så kommer nyheten om Mordet på Rut Lind....
Minnet etsar sig fast i mig.
Det går nog minst ett år innan jag ser på TV nästa gång men så köper några familjer på byn TV och då är det liksom självklart att vi som ingen TV har är Välkommen och min otroligt duktiga mor hon bakar så mycket gott och så tar vi med det och kaffe/saft och lastar på sparkarna och bjuder alla som samlats hos familjen och det kunde vara många vid den där apparaten.

Absolut att det var "Stora famnen" vi såg. Lennart Hyland gick verkligen hem i stugorna!

Nyheter med Olle Björklund är klara minnen det med.

1961 är det "rådslag" i mitt hem för då skall det köpas TV men bara om vi tre barn lovar att inte fråga om pengar till inträde för att gå på Godtemplarlokalen på bio.
Bio-stopp eller TV! Löftet avgavs men efterlevnaden var det liksom lite si och så med...
En dag när jag kommer hem ser jag att en lång stör som hörde till höhässjan var monterad på skorsten och på den då en antenn och inne i innersta kammaren- finrummet-där stod på pelarbordet en liten ynklig TV och med en mycket suddig bild.
Vår far var borta och körde timmer men till helgen kom han hem och då blev det "annan kläpp i skällan" för då fick radiohandlaren komma till oss och ha med sig en något större TV men inte så elegant som TV:n i Falun med dörrar inte!
Ny hässjestör på skorsten och finjustering av bilden.
Lyckan var gjord och nu kom det tittare till oss!

Tiotusenkronorsfrågan var en favorit för hela familjen.

Åren gick och 1968 sitter jag i samlingslokalen på studentboendet i Uppsala och ser Claes-Göran Hederström vinna Melodifestivalen. Vilket gäng vi var och det är just det där kollektiva tittandet som var så kul just då!

Det blir familjeliv/barn och det blir Lennart Swahn och John Blund. Det blir Fem myror och så blir det Dallas, Rederiet och hela tiden Nyheter och det som började i svartvitt med en kanal blir färger och hur många kanaler som helst.

Julen 1971 när vi kommer hem med vår 3 månader gamla dotter för att fira jul hos farfar så har han köpt en färg TV för hon skulle minsann se bilderna i färg!

 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".