Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Udda resmål ?

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Udda resmål ?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av torlarserik 14 sep 2011 22:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Det finns "vanliga" resmål och lite udda. Jag väljer helst lite udda om jag kan och har råd, och då blir det helst där jag får klä på mig ordentligt. Jfr Svalbard.

2008 var vi ett sällskap på 7 stycken som med en guide trekkade i Himalaya. Det var också en fantastisk upplevelse. Man får en insikt i att det finns det som är fruktansvärt mycket större än mej. Lite är det också att vid mogen ålder förstå sig själv fysiskt men framförallt mentalt, vad orkar jag ?

När man står på Kala Pattar och ser ut mot Toppen på Mount
Ewerest, befinner man sig på 5500 meters höjd, man andas ca 75-80 gånger per minut vid "vila", utsikten är enorm, men man är trött ofattbart trött.

För att undvika höjdsjuka måste man läsa på ordentligt plus en guide som är kunnig. Valet blir då en Sherpa som guide och tid.
Höjdsjuka, tar jag upp i en annan tråd, men det konstateras att den har inget att göra med fysisk kondition eller ålder.

Även om det var fruktansvärt jobbigt vill jag inte ha resan ogjord, tvärtom, kan jag kan göra den igen , men inte så högt.
En sak är jag säker på idag, det finns ingen som skulle kunna få mej att gå vidare upp mot toppen och jag beundrar de som går vidare med livet som insats.
 
Skrivet av dubbeltur 15 sep 2011 11:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Intressant och spännande. Ser fram emot mer.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Bonkar 18 jun 2012 00:48
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bonkar

Bonkar

(Medlem)

Jag med vill se och läsa mer om Nepal, ,men jag är förtjust i Machapuchare, (Fishtail), särskilt när det speglar sig i Phewa Lake i Pokhara - Nepal. Så skriv mer please!
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 5 nov 2013 21:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Jag väljer ofta resmål dit få turister reser. Jag fick höjdsjuka i Peru , men det avskräcker mig inte. Jag har nyligen rest på Sidenvägen med sju tanter från olika delar av världen. En oförglömlig resa där mötet med människorna har varit oerhört spännande och otroligt vänligt. En av tanterna "försvann" under några timmar när vi var i en Bazaar.
Till höst reset jag i Caucasus,
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".