Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?

Forum > Allmän diskussion > Resor och resmål > Ska vi sluta nöjes-flyga? Klimatkompensation/klimatneutral?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Hola 24 apr 2017 21:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

(Ingen tråd för att försöka bortförklara klimatproblemen, det stadiet har passerats och haft sitt bäst före datum, sedan länge som bekant!)

Det blir lite tokigt när jag anför, att man ska sluta att nöjes-flyga för klimatet, som annars kan döda oss alla, men vi ändå flyger, mest för att andra vill som i sin tur påverkas av andra.
Lösningen har legat på Klimatkompensation, men är osäker och tänk på vad våra barn kan tycka om oss, om vi medvetet skadat deras framtid. Vi blir hatade och föraktade.

Jag har rest färdigt för länge sedan och väntat på att familjen ska bli mättad eller övertygad, men de påverkas av andra, att slå ev. stopp på.

Förut var det lätt att betala kompensation i priset, nu är det svårare så man kan ex. köpa utsläppsrätter. Men frågan är om man ska köpa sig fri, som de fattiga inte kan.
http://www.utslappsratt.se/klimatkompensation-klimatneutral/

SNF anför emot kompensation, Världsnaturfonden är för, jag anser att kompensation är bättre än inget, tills skadlig verksamhet upphört.

Statens Swedavia https://www.swedavia.se/arlanda/klimatkompensation/ hänvisar till Tricorona som är dyrare men förmodligen säkrare.

Flygandet är inget nöje och dyrt när vi åker, men billigt för andra och målet är nöjet, om man låter bli att odla hudcancer som för många gör.
Vill man bo varmt går det att flytta, vi har fri rätt i hela EU och kan vara önskade på annat håll.

Lösningen kan möjligen ligga i överkompensation?
Uppdaterat: 24 apr 2017 22:16  
Skrivet av Inaktiverad 3466 25 apr 2017 20:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Jag håller helt med!
En t/r till Tailand för en person skräpar ner lika mycket som en
normalbilist presterar på ett helt år.Vi bor ju i ett underbar del av världen. När jag gick i pension köpte jag en Husbil för att utforska Skandinavien tänk Österlen med Brösarps backar med Gullvivor och Äppelblom och Öland i Maj.Härjedalen med massor av Murklor, Över till Hardangervidda där man solar i Snön och fiskar i Älvar. Augusti i Grebbestad med sitt salta uppvärmda vatten.
PS. Jag har varit Ute i Världen, men då med Bananbåt!
 
Skrivet av werica 4 maj 2017 19:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

werica

(Medlem)

Jag tycker att det blir rest alldeles for mycket. Sven@ du flyger inte längre, men använder en massa drivmedel, när du åker omkring i hela Sverige. Det minsker ju inte Sveriges andel av CO2, som vi alla borde forringa.
 
Skrivet av Inaktiverad 3466 5 maj 2017 11:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Flyget kör med helt obeskattat bränsle, en tor. resa Thailand
1670 mil förbrukning ca:170 000 liter. Utsläpp per person 2,5 ton Kostnad bränsle: Flyg:7.90/liter
Bil Diesel 13,75/liter
 
Skrivet av dubbeltur 5 maj 2017 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Hur många jobb är beroende av våra semester och fritidsintressen?
Visst kan vi sitta hemma och titta ut genom fönstret, men risken är att många ofrivilligt blir utan jobb. Inte så enkelt att lösa det där med miljön.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2017 16:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Man får hoppas på flyg som går på ånga, eller solljus likaså alla bilar. Vi har många bekantas bekanta som faller ihop utomlands. Undrar hur mycket trycket påverkar hjärnan i kabinen? Men det är en annan fråga.
Jag kommer aldrig mer flyga pga multipla stroke. Men jag har en dröm att åka till Skagen en gång till, likaså Gotland.
Miljön är viktig! Säger som Indianen sade- När människan sågat ner sista trädet inser hon att hon inte kan äta pengar-. Mvh/ Sunny
 
Skrivet av Hola 5 maj 2017 21:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 5 maj 2017, kl 11:54 skrev dubbeltur
Hur många jobb är beroende av våra semester och fritidsintressen?
Visst kan vi sitta hemma och titta ut genom fönstret, men risken är att många ofrivilligt blir utan jobb. Inte så enkelt att lösa det där med miljön.


Man kan inte rädda alla jobb och förlora alla liv, om vi istället backar och gör som förr, semestrar i närområdet.

 
Skrivet av Hola 5 maj 2017 21:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 5 maj 2017, kl 16:02 skrev Sunny3
Man får hoppas på flyg som går på ånga, eller solljus likaså alla bilar. Vi har många bekantas bekanta som faller ihop utomlands. Undrar hur mycket trycket påverkar hjärnan i kabinen? Men det är en annan fråga.
Jag kommer aldrig mer flyga pga multipla stroke. Men jag har en dröm att åka till Skagen en gång till, likaså Gotland.
Miljön är viktig! Säger som Indianen sade- När människan sågat ner sista trädet inser hon att hon inte kan äta pengar-. Mvh/ Sunny


Jag hatar att flyga. Är det ovanligt tryck?

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 6 maj 2017 10:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Trycket i kabinen är ej detsamma som utanför normalt, det är det jag hört. Trombos är vanligt också, blodpropp i benen och lungorna då man flyger, men det beror säger de på att man sitter stilla i samma ställning. Men jag tror det är fler faktorer som spelar in.Örsprång är vanligt också.
Jag flög i storm över Alperna, oj det var panik. Jag fick hjälpa flygvärdinnorna att ge näsdroppar till barnen i planet.
Jag har varit med om att få reversera motorerna då vi flög till Cypern (de slår back på motorerna)pga att de bombade i Beirut.
Jag flög från Warszawa i ett skraltigt propellerplan på 60talet, skakig landning...
Nej jag gillar inte flyga heller,det känns onödigt nu. Jag har ingen längtan längre, har sett det jag vill se. Säger som den gamle herrn sade då hans barn ville att han skulle kolla sina album.-Dom har jag sett färdigt i....Så kan det vara....Mvh/ Sunny som spelar
 
Skrivet av kolaren 10 jul 2018 00:10
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt kolaren

kolaren

(Medlem)

Att resa med tåg är ock ganska trevligt!
Man kan gå runt, pausa om man skulle få en idé under resan.
Till Island väljer man dock med fördel färja fr Hitshals på nordligaste Jylland. Och då får man ock uppleva Färöarna under trippen ....
 
Skrivet av Roberto 27 okt 2019 16:49
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Roberto

Roberto

(Medlem)

Sluta att flyga, jösses varför detta, njut av att komma ut i världen och se er omkring, själv har jag inte flugit sedan 2014 till Manhattan men det beror på att jag inte har umgåtts med någon trevlig kvinna dock har jag bilat en hel del i vårt land.
Flyger gärna till Stansted, till europeiska platser, fly and drive var toppen men efter att ha fyllt 70 så är detta ett avslutat kapitel, suck
Så det blir att åka eget framöver och nackdelen med detta är transiten genom Tyskland även om det går undan på autobahn så är det erbarmligt trist...
Robert
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 28 okt 2019 01:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Nej jag tänker flyga så länge hälsan tillåter.
Jag varken kör eller åker bil av ekonomiska skäl.
Äter inte kött av andra skäl så jag känner inte minsta skam över att ta en flygtur för att komma ifrån tristessen någon gång ibland.
Jag förstår inte hur jag ska kunna åka på semester med tåg. Det är ju helt hopplöst att släpa på en resväska på tåget, jag har gjort det så jag vet, och det går faktiskt inte att semestra utan bagage.
Den aspekten tas aldrig upp i diskussionen.
 
Skrivet av Roberto 28 okt 2019 09:08
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Roberto

Roberto

(Medlem)

För tusan sluta att skrämma upp barnen, inte undra på att den psykiska ohälsan sprider sig plus all skärmtid, jösses anåda, LÄGG AV och njut av livet den sista tiden
föreslår
Robert
frenetiskt...
 
Skrivet av Inaktiverad 11703 11 okt 2020 12:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11703

Energi sektorn med bl.a kolkraftverken jorden runt plus industrin kanske börja där. Sedan finns naturligtvis massa annat som kan göras men inget är svart eller vit.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".