Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Språkutvecklingen

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Språkutvecklingen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 18 sep 2011 11:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Har ni åsikter om utvecklingen av det svenska språket de senaste åren? (25-50 år eller så.)

Det finns en del jag retar mig på. En sak är avskaffandet av ordet "att".
Det som man får höra av den yngre generationen nu, som "jag kommer komma imorgon" är lite svårt att inte irritera sig på. Det var visserligen känt tidigare, åtminstone för 25 år sedan när jag började ägna mig åt tekniska instruktioner, att ordet "att" kunde överutnyttjas och borde strykas på en del ställen. Sedan verkar det dock ha drivits in absurdum och nästa alla "att" stryks av de yngre idag. Det tycker inte jag är lämpligt, ordet "att" förtydligar språket när det används på de rätta ställena. Jag har fått höra att svenskalärare säger till eleverna, sedan några år, att de kan stryka alla "att" de vill och att detta ska bero på instruktioner från Skolverket. Om instruktionerna från Skolverket är rätt eller fel tolkade av enskilda svenskalärare vet jag dock inte.
Finns det någon mer här som irriteras på detta? Eller finns det någon som tycker att denna språkutveckling är bra?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Biggan 18 sep 2011 11:45
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Biggan

Biggan

(Medlem)

Det finns mycket i vårt språk att reta sig på. Detta med "att" har jag än nu inte kommit i bekantskap med. Däremot irriterar det mig detta med "minutrar och sekundrar" samt att numera hälsas en enskild person med "Välkomna"! Dessutom irriterar jag mig på att å. ä och ö verkar vara på väg att försvinna när våra svenska tidningar släpper fram nya journalister. Stavningen är ibland urusel.Funderar ibland hur det ska gå framledes med mitt stora intresse för korsordslösning!


--
 
Skrivet av Laura 18 sep 2011 13:55
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Jag stör mig inte så mycket på uteblivna "att" som på bedrövlig stavning och rent felaktiga böjningar. Varför skriver så många (yngre) "dem" i st f "de" eller ledigare "dom"? Dem gjorde, dem sa... Jag ryser...

Är det möjligen så att grammatikundervisningen i skolan i stort sett är nedlagd?

 
Skrivet av Bengt 18 sep 2011 14:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

söndag 18 september 2011, kl 13:55 skrev Laura
... Varför skriver så många (yngre) "dem" i st f "de" eller ledigare "dom"? Dem gjorde, dem sa...

Ungdomarna är sedan flera år förbjudna att skriva "dom" (i meningen dem, de). Det blev efter ett ställningstagande av Svenska Akademien som togs på ett enligt mig överdrivet stort allvar av skolväsendet. Jag håller med om det blir väldigt illa när ungdomar ersätter alla talspråkets "dom" med "dem" istället för den korrekta användningen av "de" och "dem". Bland unga har det numera till och med spridits en villfarelse att alla de som skriver "dom" är språkligt okunniga. De har ingen som helst insikt om att det var så vi blev lärda att skriva i en tidigare generation. Det är något som jag också vill hålla landets svenskalärare ansvariga för. Det vore på sin plats att de också lär ut något om språkutvecklingen och vad som har gällt tidigare.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Laura 18 sep 2011 16:02
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Ställningstagande av Svenska Akademien, skojar du? I så fall har nog Akademien uttryckt sig oklart. "Dom" är i talspråk såväl "de" som "dem", det ena kan användas som subjekt och det andra som objekt, men inte bådadera.

Nu väntar jag bara på uttalanden som "Jag uppskattar verkligen Vi Seniorer, jag gillar de".

Tror fortfarande det handlar om en totalt eftersatt grammatikundervisning.
 
Skrivet av Bengt 18 sep 2011 16:24
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

söndag 18 september 2011, kl 16:02 skrev Laura
Ställningstagande av Svenska Akademien, skojar du? I så fall har nog Akademien uttryckt sig oklart. "Dom" är i talspråk såväl "de" som "dem", det ena kan användas som subjekt och det andra som objekt, men inte bådadera.

Jag skojar inte alls, men du kanske feltolkar det hela. Ställningstagandet gällde skriftspråk. På 60-talet skulle vi skriva "dom" istället för "dem" i skriftspråk, sedan var både och OK ett tag, men därefter blev alltså "dom" i skrift helt "bannlyst" i skolorna. Sedan är dock frågan mer komplicerad än så, vilket du är inne på, genom att många, men inte alla, i tal använder "dom" som ersättning för både "de" och "dem". En dialektgrupp, och möjligen någon mer, har dock aldrig använt "dom" i tal, vilket bl.a. utgjorde grund för Svenska Akademiens ställningstagande att det aldrig borde förekomma i skrift. I finlandssvenskans talspråk har det tydligen aldrig funnits.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 18 sep 2011 16:24  
Skrivet av Fyrkant 30 sep 2011 10:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

Du har så rätt Bengt. Synnerligen irriterande att försvinner(?). Liksom dem-felet som påpekats, man får krupp när man ser det. Skriver man konsekvent de istället för dem så blir det rätt 9 ggr av 10. Tvärtom, skriver man dem istället för de så blir det fel 9 ggr av 10.
En annan vederstygglig språkgroda är vart-felet. T ex -Vart bor du?-eller- Vart har du köpt de skorna?- Jag blir fysiskt illamående när jag hör det!!! Det svar man man bör ge är naturligtvis att peka och svara-DÄRT !!
 
Skrivet av Laura 30 sep 2011 11:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

"Vart" används i stället för "var" i många norrlandsdialekter och där uttalas det med långt "a". Min personliga teori är att det kommer från det gamla "varest", där "t" av någon anledning blivit kvar.

Riktningsordet "vart" uttalas däremot med kort "a".
 
Skrivet av Fyrkant 30 sep 2011 13:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

Nja, jag har varit mycket i Lappland, särskilt under uppväxtåren och vad jag minns så sa man 'vars' och inte 'vart'? "Vars har jag lagt pipan" sa min morfar. Fast det är klart, det fanns ju lite 'riktning'i det också.
 
Skrivet av Fyrkant 30 sep 2011 13:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

"Tror fortfarande det handlar om en totalt eftersatt grammatikundervisning."

Tror inte det handlar om det. Själv var jag bäst i klassen på rättstavning och uppsatsskrivning i folkskolan men kunde inte ett smack grammatik. Jag bara visste hur man skulle skriva. Men jag läste mycket förstås.
 
Skrivet av Edor 30 sep 2011 14:41
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Varda, varder, vorden. (Verb)
Imperfektformen vart, ’blev’, förekommer även vardagligt i mellansvenskt och norrländskt talspråk.
Förr förekom ordet mest i skriftspråket, i religösa och juridiska skrifter. Numera finner man det som ett "ålderdomligt" ord i talspråket.
Det är emellertid inget fel med vart i betydelsen ’blev’. Om denna insikt når språkbrukarna kan dåtiden ha framtiden för sig. (Språktidningen April 2008). Många yngre använder det idag. (Även jag ibland, som äldre).
Ger det inte en känsla av doft av svunna tider?
 
Skrivet av Laura 30 sep 2011 20:03
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Ja, Edor, det här vart en kul diskussion. Själv vill jag absolut skilja mellan vart med långt a och vart med kort a. Och jag har svårt att frångå min teori att norrländska vars och vart bottnar i det gamla varest.
 
Skrivet av Fyrkant 1 okt 2011 14:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Fyrkant

(Medlem)

@Edor
Det är emellertid inget fel med vart i betydelsen ’blev’.

Jodå, men det är en annan sak. Vart-felet har en annan innebörd. Vart=blev används dialektalt i Västergötland t ex
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".