Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Advent är kärlek, hjärta och medmänsklighet!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Advent är kärlek, hjärta och medmänsklighet!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 dec 2017 17:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Maken och jag for till köpcentret för att handla helgmat och så skulle jag titta på en Adventsljusstake,för då vi flyttade kastade vi flera som var både gamla och trasiga.Det är så fint med ljus denna mörka årstid.
Det blåste snålt och iskalla vassa regndroppar slog mot bilrutan.
Det kom två flyktingpojkar bärandes på sina blå väskor i tunna sommarjackor på trottoaren,de hade inga mössor eller vantar.
Maken och jag kommenterade deras situation i denna hysteriska tid som black Friday, Advent och jul är. Vad de ska undra vad allt är.Från krigets ruiner, ingen mat och skottlossning gick de där i det upplysta skenet från det juldekorerade stora köptemplet.
Jag gick in på Rusta för att titta på Adventsljusstakar, men aldrig har jag varit mer nedstämd som då jag gick ut därifrån, utan någon ljusstake.
Tre frodiga damer i sina dunjackor och en herre som mest lyssnade på damernas samtal om flyktingar och hur hemskt det var med dessa människor.
De visste minsann för en släkting arbetade minsann med detta.
Hatet sprutade ur ögonen och den ena lögnen efter den andra passerade deras läppar.
Jag fick ögonkontakt med mannen och ruskade sakta på huvudet, han tittade besvärat ner i golvet.
Snälla damer, byt plats med dessa arma människor, om de har det så bra,ge dom er bostad, flytta in i deras kyffen, det är helt fritt.
Avund, hat, elakhet, det var vad jag såg. Hjärtat sjönk som en sten i bröstet. Lusten att handla försvann.
Jag fick några ord till mig - så som ni mäter upp åt andra, så ska ni få uppmätt till er- Det är Bibelns ord. Andra kallar det Karma, det du sår ska du skörda, jag tror det!...Mvh/Sunny
Uppdaterat: 1 dec 2017 17:23  
Skrivet av Inaktiverad 5526 2 dec 2017 09:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5526

Ja visst är det fint med denna tradition. Det lyser så milt och fint. Riktig mysfaktor. Roligt att de yngre också har anammat det. Vad gäller flyktingar, så låter det hemskt, vad Du hörde. Dock är jag kluven. Det finns bra och sämre människor där också. Och de sämre förstör för de som verkligen behöver hjälp. Själv har jag hjälpt en tiggande kvinna. Med kläder, frukt och pengar. Efter ca ett år, står de framför mig i en affär. Hennes man vill växla, och har en jättebunt med sedlar, av olika valörer. Då bestämde jag mig för, att nu är det slut. Och tyvärr blir de verkligt, behövande, utan. Jag kan inte se, vilka som behöver.
Jag hoppas dock, att alla ska få hjälp i sina hemländer. Där behövs resurser, och kunskap. Possitiva
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2017 09:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja som sagt, rötägg finns i alla läger och oftast är de män.
Jag pratade med en släkting som är rasist, jag frågade om dessa kriminella hade något gemensamt. Ja de var alla män från olika länder. Det blev liksom lugnt i personen när hen tänkt på saken.
Det är regeringarnas fel inte människornas.
Jag såg i morse ett program hur färgade behandlas i vårt land, oprovocerat slagna, kallade för apor, får bananer kastade på sig.
I debatten igår framkom att flyktingpojkarna inget hade att göra med våldtäkterna på musikfestivaler att göra. De har inte 500kr till inträdet bla.
Men kan förekomma i något fall.
De söta flickor som mördats i år har Svenska pojkvänner, utom Kim Walls mördare som är Dansk.
Gemensamt är att de alla är män.
Man får skylla på maktens män i vår regering där hör klagomålen hemma, sätt brasklappen på de som styr.
Men visst gör det ont i hjärtat, vi bor nära -Bollen- som ska rivas. Det var förr studentbostäder för sjuksköterskeelever. Ett rum med kokvrå. Inte renoverat sedan 60 talet. Där bor 1000tals flyktingar under usla förhållanden.
De som gör brott ska omhändertas av polis, det är så rättsväsendet ska fungera. Men det fungerar inte, lika lite som på de hem för förståndshandikappade och sjuka som man lade kl 17 på dagarna för att de skulle få gå hem med betalning. Varför kräver inte kommunen tillbaka löner där? Vittnesmålen om lat personal duggar tätt.
Min gubbe jobbar extra inom gymnasieskolan med flyktingpojkar som ska utbildas till målare. De är ett föredöme för de Svenska eleverna. Kanske kan jag få en uppgift att hjälpa till med språket på frivillig basis.
Jag ger tiggarna fortfarande ibland en slant. Mest för mitt dåliga samvete.
Ljus i mörkret har övervunnit hatet en gång för alla!Det okränkbara människovärdet är lika för svart som för vit. Trevlig Advent till alla!
 
Skrivet av Mynta 2 dec 2017 13:04
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Ljus i mörkret

Intressant att läsa det ni skrivit och tänkvärt ur många synvinklar.
Myntet har två sidor och hur man reagerar på saker är starkt beroende av det liv man haft och har.
-Sverige, Sverige fosterland...jag nynnar på det nu!
De som fick gå och lägga sig kl.17 -ja det är inte så långt från där jag bor det.
Hemskt och visar vilken människosyn som börjat ta fäste på allvar.
Det går att göra precis hur som helst och ändå inga repressalier.

När det gäller "tycka synd om" så har jag valt att förhärda mig och därför aldrig givit något till en tiggare.
Mitt samvete tål just det!

Min inställning i den frågan är att man egentligen är medhjälpare till fortsatt lidande om man gör det.
Tiggarna invaggas i tron att det går att leva på tiggeri.

Här har vi skattebetalare fått bli varse vad det kostar när läger rivs och nya byggs upp!

Om viljan bara fanns i tiggarnas hemländer så skulle det se annorlunda ut.
Just där skall insatserna sättas in.

Ett stort problem är dessutom religionen som tydligen inte tillåter preventivmedel.



Fåglar som inte matas vid husknuten väljer också att söka föda på annat håll.
Det löser inte problemet men man slipper se det så nära!

Land skall med lag byggas och ordning och reda skall det vara.
De som har rätt att vara här skall vara här men övriga inte!
Det är asylrätt vi skall ha men vi skall inte ha människor här som saknar skyddsskäl och helt enkelt sökt sig hit för att få ett bättre ekonomiskt liv.

Naturligtvis är det totalt ohanterligt när det kom så många flyktingar hit och vi dessutom i landet hade oerhört stora problem med integration redan.

Många samhällsfunktioner belastas nu fruktansvärt hårt men det är inte det värsta utan det värsta är att segregationen ökar.

Ett så polariserat samhälle är farligt och blir farligt!

Vems är då felet att det blivit så här?
Jag gör det enkelt för mig och säjer att det är politikernas fel!
Klart att landet skulle sett annorlunda ut med en annan och mindre generös lagstiftning.
Säkert bättre om inte de goda varit så hyperengagerade så där direkt. Varför ser man inte detta engagemang för äldre ensamma som byggt upp landet?!

Min empati har varit stor tidigare i livet och jag kan slå mig för bröstet lite så där retroaktivt men jag har blivit nog lurad.

Sverige är inte landet som "flyter av mjölk och honung"-Sverige är landet där alltför många som troget betalat skatt på sitt lönearbete hela livet nu har det svårt att få det att gå runt med endast pensionen att leva av.






 
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2017 14:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Många intressanta tankar Mynta!
Instämmer i mycket!
Angående det Romska folket så är det så komplicerat.De har varit förföljda i alla tider och drivits från land till land.
De utrotades under nazismen och har alltid varit förföljda.
I böckerna skrivna av Katarina Taikon kan man läsa om detta folks kamp. Vi glömmer det i skuggan av Judarnas historia ,ofta.
Deras sk hemländer bryr sig inte alls om detta folkslag och de lever en skuggtillvaro utan möjligheter att få något arbete.
Jag var i Belgien och gjorde studiebesök på barnhemmen där, det var mest Romska barn som föräldrarna inte hade möjlighet att ta hand om.
De sträckte sina armar mot oss kvinnor , men vi hade stränga order att inte ta upp dom för de fick falskt hopp om att få följa med.
Kvinnor som vi är har vi nog alla fällt en tår då vi såg filmen -flickan med svavelstickorna- eller -barnen från Frostmofjället- Idag har vi många sådana barn i vårt land. Barn som både är födda här och inte födda här. Det kostar att vara medmänniska! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2017 14:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

https://youtu.be/DV8gJb-cwHA
En sång som passar i Advent!
Orden är tänkvärda för alla! Mvh/Sunny
 
Skrivet av dubbeltur 2 dec 2017 16:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Sunny3, jag tar mig friheten att lägga in klippet du refererar till.
Triad - Tänd ett ljus [carlaxelmusic Remix]


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 dec 2017 16:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Men så snällt!
Tack snälla du! Jag kunde förr lägga in från youtube. Men har glömt hur man gjorde.
Ja i morgon tänder vi första Adventsljuset, man kan tända det för jordens alla barn, de är vår framtid och de ger så mycket glädje i livet. Man önskar alla barn det bästa i jul och livet. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5526 3 dec 2017 09:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5526

Trevlig Advent alla. Jag håller med Er alla. Ingen har rätt eller fel. Och jag tycker också att politikerna har gjort fel från början. Naturligtvis ska ALLA barn känna jul, fred, frid och trygghet. Men de vuxna i deras värld, förstör. Possitiva
 
Skrivet av dubbeltur 4 dec 2017 11:56
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

I lördagskväll var jag på adventsgudstjänst i Folkärna kyrka. Min fru sjunger i kyrkokören. Stämningsfullt, är inte troende men det ger mig en positiv känsla och värme.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 dec 2017 14:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja , jag får alltid en varm känsla i Kyrkan.Det är en Andlig atmosfär som är rogivande och tilldragande.
Jag är troende, men inte religiös.
Jag blev troende efter en NDU då jag var 43 år. Jag förstår att det räknas hur man levt och varit mot sina medmänniskor.
Jag var ju på en fin fest för oss som fyllt 70 och 75 år i Kyrkan.
Mycket gott att äta, musik av Bach, bla -Jesus bleibet meine freude-.
Diakonen berättade om sin gärning som bla var att gå till gamla på deras högtidsdagar. Han sade- jag får svara för allt som skett sedan korstågen-. Men idag gör jag inte det-. Han var fin och vänlig!
Jag skäms inte för Evangelium och aldrig är det så vackert som till Advent och Jul!Alla vackra julsånger och Psalmer, de värmer hjärtat! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 6 dec 2017 11:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ibrahim Nasrullayev!
Hör flyktingpojken sjunga den Svenska texten till-stad i ljus-, vackert!
Kanske kan någon lägga in den här.
Sprid ditt ljus! Mvh/Sunny
 
Skrivet av dubbeltur 6 dec 2017 14:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Här kommer klippet.
17-åriga Ibrahim rör hela Talang-studion till tårar med sin tolkning av "Stad i ljus"


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 6 dec 2017 15:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack -dubbeltur-.
Ibrahim fick stanna, han har nu varit här i två år.
Han studerar nu klassisk musik på musikakademi för vinstpengarna och spås en fin framtid här!
Det finns ett nytt klipp från Malou där han sjunger den Svenska nya texten,den passar i Advent!
Tänk att lära sig ett så svårt språk på två år! Fantastiskt!
Tack för hjälpen. Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18342 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".