Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Så ska du äta – ålder för ålder?

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Så ska du äta – ålder för ålder?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Hola 9 mar 2018 23:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Vad fattas här? Så ska du äta – ålder för ålder?
Felskrivet eller svälta 71-79, ska vara från 70?

Expressen 25 feb 2018
"Det är viktigt att äta näringsrik mat under hela livet.
Men när vi blir äldre förändras kroppen – och många har stor nytta av att förändra sin kost.
– Kroppen blir mindre och mindre förlåtande med åren, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

När man är 60 - 70:
I den här åldern brukar många människor få en minskad aptit – bland annat för att de rör sig mindre, men även för att kroppen blir sämre på att känna av signaler om hunger och törst. Lukt- och smaksinnet, som stimulerar vår aptit, blir i regel sämre. Samtidigt kan kroppens förmåga att ta upp B12 minska – vilket gör att det blir ännu viktigare att äta mat som innehåller B12 (se ovan).

Risken för D-vitaminbrist ökar. Huden blir sämre på att omvandla solens strålar till D-vitamin, samtidigt som många i den här åldern kanske inte är ute i solen så mycket om de egentligen borde vara. Brist på D-vitamin kan bland annat leda till benskörhet, vilket är vanligare hos kvinnor än hos män. Man får i sig D-vitamin om man äter fisk – lax, sill, makrill – samt genom mjölkprodukter, margarin, ägg och kött.

När man är 80 och äldre:
Många i den här åldern har mycket låg aptit, samtidigt som behoven av näringsrik mat fortfarande består. Att äta mellanmål är mycket viktigt.
Fredrik Paulún nämner den japanska ön Okinawa där invånarna lever exceptionellt länge – vilket enligt forskare bland annat beror på kosten. Öborna äter i princip bara oraffinerad mat, som sötpotatis, fisk och grönsaker.

Färgrik mat – bär, grönsaker, rotfrukter – innehåller mycket antioxidanter. Enligt Fredrik Paulún är det den här maten som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar allra bäst. Antioxidanterna som ger maten sin färg hindrar nämligen blodfetterna från att fastna i kärlen.
Fredrik Paulún säger att samma mat faktiskt är bäst för diabetiker också, eftersom blodsockerhöjningen bromsas.
Källa: Näringsfysiolog Fredrik Paulún / Livsmedelsverket"


Expressen-Hälsoliv: Så ska du äta – ålder för ålder

Uppdaterat: 9 mar 2018 23:46  
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 mar 2018 08:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Bra och informativt inlägg!
Det var en kvinna som sade. Jag suktade efter att vara smal och det blev jag vid 70, men då gjorde det detsamma.
Det är bra att sprida ut målen till små mål över dagen istället för brakmåltider.
Tack för bra inlägg i hälsodebatten!Mvh/Sunny
 
Skrivet av Hola 10 mar 2018 12:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

lördag 10 mars 2018, kl 08:22 skrev Sunny3
Bra och informativt inlägg!
Det var en kvinna som sade. Jag suktade efter att vara smal och det blev jag vid 70, men då gjorde det detsamma.
Det är bra att sprida ut målen till små mål över dagen istället för brakmåltider.
Tack för bra inlägg i hälsodebatten!Mvh/Sunny



En svensk manlig 110-åring sa just att man ska inte äta sig mer än mätt.

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 mar 2018 12:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja och att äta tills man inte är vrålhungrig längre.Man kan vänta mellan tuggorna och se hur mätt man är.
Jag som måste ta tag i hälsan måste tänka på flera komponenter.
Jag ligger i risk för diabetes typ 2, risk för högt blodtryck, väldigt höga blodfetter. Nu ringde sköterskan och jag fick ny tid 23 april, då måste det ha hänt något till det bättre enligt henne.
Oro i kroppen, jag har gått ner 5kg sedan oktober, men sedan tog det stopp.
Orkar inte öka promenaderna ligger på 2 timmar i veckan ca 30 minuter per dag.Socker inget 5 dagar i veckan.
Omformning av pålägg, brödmängd och nyttigt grönt.
Jag väger nu 80 kg är 170 lång.Målet är 73, känns omöjligt.
Blodfetter de farliga 8 målet 6 kan gå.
Blodtryck !140/110 målet 130/90 svårt
Blodsocker fastande 7,3 målet 5 kan gå.
Ska ändå bli intressant att se om värdena rubbats.
Till saken hör också att jag har fel på sköldkörteln äter Levaxin och haft flera små stroke. Orken och motivationen är inte alltid på topp. Men nu måste jag hänga i.
Idag blir det kokt Broccoli och en mager kotlett....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Hola 10 mar 2018 12:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Min mamma har diabetes diet och är 98!

Äldre kan ha högre Blodtryck, men man ska helst ha låg vilopuls.
Köpte en liten pulsmätare med blod-syre att ha på fingret, på Lidl.
Jag har bara tränat för lite inne ett tag, gick ut 30 minuter igår och fick max. puls 150, då blev jag lite rädd, stannade utanför en vän som är läkare och pratade med en kvinna, då gick det ner. 30 minuter 4-5 dgr i veckan var det i höstas, bara att börja om.

Undvik en massa ägg. Enkelomättat fett i Rapsolja är bäst.
Ska skriva ner min gamla meny som är godkänd av Nutrionist. Min fru som är i vården skrev en mer komplicerad och jag ser på vad riktigt gamla äter. Nu är det för mkt kolhydrater och pulsen blir otrevlig.
Uppdaterat: 10 mar 2018 13:02  
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 mar 2018 13:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min mamma hade diabetes typ 2. Min syster också. Min mamma dog av njursvikt 83 år gammal pga av diabetesen indirekt.
Därför viktigt att ta tag i detta.Men man måste leva också. Det blir så trist att bara fixera sig vid detta.
Men felet var vårdens eller deras förtjänst att jag fick fokus på detta. De tog in mig för vårdsamtal.
Mina bekanta och vänner är sjuka i allt möjligt, det hör väl till åldern också?
Sliten kropp dessutom.
Jag vill leva gott och inte bära massa fruktan för sjukdomar, det är lika illa som dåliga värden.
Att skratta, njuta av skog och mark, leka med de små barnbarnen och kela med hunden, det ger också hälsoaspekter. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Hola 10 mar 2018 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Efter en vårdskada hamnade jag uppkopplad på Hjärta i 4 dagar pga tillfälliga förmaksflimmer, men behöver knappt medicinera med Metoprolol. Men utan radio eller TV där, bara plågor har jag fått mer hjärtnoja sedan dess.

Bli äldre och sjuk är inte kul, bara att läsa på och kämpa. Nu letar jag efter alternativ till kirurgi vid katarakt, som så många andra, då ett öga är moget och det andra nästan friska kanske kan behandlas så det klarar sig. Ska byta mat och till glasögon med filter för bildskärm.

Vinter är deprimerande lång, första utan Spanien på flera år. Tur att det går åt rätt håll och finns en del positivt att hänga på ja! För mkt deprimerande nyheter i radio och TV också så man får leta efter motsatsen.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 mar 2018 14:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja du en del får mycket , men lär sig att klara påfrestningar.
Jag har legat på HIA också. Jag har gula fläcken och ser dåligt så vi har många beröringspunkter.
Men jag är en människa som glädjer mig i det lilla och varje prövning har gjort mig starkare och starkare.
Jag har vänner som varit friska hela livet och klappar ihop för mindre prövningar.
Man får se på livet för vad det är! Ibland upp ibland ner.
Man utvecklas av prövningar och får hjälpa andra som inte klarar så mycket.
Världen är en grym plats på många ställen, men kan vara bedövande vacker också.
Havet, solen, träden, blommorna och vindarna.
Jag ser det som en rik gåva att få vara med så länge som till 70.
Tappa inte taget, de som opererar sig för starr får så god syn igen. Det hoppas vi på för din del och lycka till med allt. Du är stark...Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".