Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Vilka bilar kommer sedan?

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Vilka bilar kommer sedan?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 12 jul 2019 20:40
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Flygande bilar är nog långt borta, men vad kommer efter elbilen (när batterierna är slut)? Ångbil? Det verkar kunna fungera, se bara på den här filmen:
1899 Locomobile Steam Car

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 12 jul 2019 21:04
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Rolig, men ganska svårskött variant av bil! Kräver kanske en lokförarutbildning av den gamla sorten? Annars gissar jag att nästa miljöbil kommer att drivas av solceller på taket. Den kommer rulla på bra under årets ljusa månader, men hur går det när vintermörkret infaller?

/Citymermaid
 
Skrivet av Bengt 12 jul 2019 21:16
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

fredag 12 juli 2019, kl 21:04 skrev Citymermaid
... Annars gissar jag att nästa miljöbil kommer att drivas av solceller på taket. Den kommer rulla på bra under årets ljusa månader, men hur går det när vintermörkret infaller? ...

Tyvärr ger inte solceller så mycket som man kanske tror - stor yta och över tid kan det ge en hel del, men i fallet med en bil räcker inte enbart solceller till ens den soligaste dag. Det behövs batterier då, som kompletteringsladdas av solcellerna, då kan elbilen köra längre, men alltså fortfarande batteriberoende.
Vinter: För Sveriges norra halvas del kan man diskutera om elbil alls är något bra alternativ på vintern. Med förbränningsmotor tar vi då vara på spillvärmen till att värma upp kupén, med elbil behövs då gasolvärmare som ofta ska gå för fullt.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 13 jul 2019 12:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Min gissning var mest på skämt med anledning av solcellernas tilltagande popularitet. Kanske en trampbil för vuxna vore den mest miljövänliga lösningen, i all synnerhet som det tjatas så mycket om den tilltagande fetman hos svenska folket?

/Citymermaid
 
Skrivet av Bengt 13 jul 2019 12:56
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

lördag 13 juli 2019, kl 12:44 skrev Citymermaid
Min gissning var mest på skämt med anledning av solcellernas tilltagande popularitet. Kanske en trampbil för vuxna vore den mest miljövänliga lösningen, i all synnerhet som det tjatas så mycket om den tilltagande fetman hos svenska folket?

/Citymermaid

Fred Flintstone hade en variant också. :)
Solceller på elbilar jobbar de på vet jag, men det blir alltså som ett komplement för längre körsträcka det troligen kommer snart på marknaden.
Fetmaproblemet: Ja då skulle vi ju gå och cykla mer (utan elcykel), men utvecklingen går väl bara åt andra hållet. Var nyss ett radioprogram som tog upp att barn cyklar allt mindre till sina aktiviteter, de blir antingen skjutsade eller åker kollektivt.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 7299 14 jul 2019 18:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7299

Ångbilen är ingen lösning på problemet eftersom den har en liten oljebrännare som värmer upp ångan. Elcykeln har nog däremot redan nu sparat in åtskilliga bilresor. Alternativa bränslen ligger också närmare i tiden (det en del kallar ”spritmissbruk”.. :-) )

/Sven
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".