Hur firar ni Påsk?
Vi är i
påskveckan just nu. Blåmåndag, Vittisdag, Dymmelonsdag, Skärtorsdag, Långfredag, Påskafton, Påskdagen och Annandag Påsk, inte ens kring julen finns så många dagar med särskilda namn. De i början av veckan börjar försvinna, men Skärstorsdag och Långfredag talar man ju ofta om fortfarande.
Ni medlemmar som är häxor vet väl att det är natten mellan Dymmelonsdag och Skärtorsdag ni ska flyga iväg på kvasten till Blåkulla?
Det är från år 1844 som påsken infaller som den gör nu, det är enligt den gregorianska kalendern. Tidigare har det varit olika regler för det under olika tidsperioder. Påskfirandet är dock mycket gammalt, kristendomens påsk är som en fortsättning på en judisk högtid, men som de kristna gav egen innebörd.
Ordet
Påsk härleds till latinets pascha och vidare till det hebreiska ordet för judarnas påsk. Det tyska ordet
Ostern och det engelska
Easter däremot, det härleds till namnet på en forngermansk vårgudinna.
Idag betyder faktiskt inte påsken särskilt mycket alls för mig. Jag minns dock när man barn att precis allting var stängt på Långfredagen, t.o.m. kiosker.
Påskris med fjädrar i har ju varit en av de viktigaste symbolerna, som julens julgran, har ni fotfarande påskris över påsken? När det gäller mat är det ägg som står i centrum, en del äter väldigt många ägg över påsken, själv har jag alltid varit lite försiktig med det, äter vanligtvis bara ett om dagen.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer