Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Uteliggare

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Uteliggare

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 19 apr 2012 00:36
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Är dagens uteliggare, gårdagens luffare? Vad är det som får en människa att släppa taget och falla fritt? Är ansvaret deras eget?

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 19 apr 2012 10:39
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det är vanskligt att generalisera. Det fanns nog olika anledningar till att vissa människor gick på luffen förr, och olika anledningar till att vissa människor blir uteliggare idag. En del personer som finns bland dagens uteliggare är säkert samma kategori som en del av dem som gick på luffen.
"Ansvar" är ett tungt ord att tänka över i ett större perspektiv. Vem tar ansvar? Vilket ansvar har olika kategorier av människor? Varje människa har förstås eget ansvar, till vilken grad kan dock diskuteras. Därmed har en uteliggare också ett eget ansvar, men ansvaret delas med andra. En del av dem som räknas till gruppen "uteliggare" är personer som har "gett upp", d.v.s. de tillhör samma kategori av människor som dem som begår självmord, det tar sig bara ett annat uttryck. För den andelen av uteliggarna finns det bakomliggande orsaker som flera samhällsfunktioner har ansvar för. Sedan finns det som sagt andra uteliggare också, som i varierande grad har har eget "ansvar" och för vilka olika delar av vårt samhällssystem också har mer eller mindre "ansvar" för. Det är ju exempelvis känt från flera sammanhang att vården av psykiskt sjuka inte riktigt räcker till och inte heller fungerar riktigt så bra som den borde. Vi får fler grova brottslingar av den anledningen, sägs det i vissa sammanhang, men givetvis kan det även leda till fler uteliggare, och troligen i högre grad till det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av oliv 26 jul 2012 14:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

oliv

(Medlem)

Brunkulla Du skriver:
Kommundirektören i min hemkommun svarade när jag protesterade mot den påtvingade flyttningen..."I dag är det inte meningen alla skall överleva!" Och det var mig och min son han inte unnande livet...

Kan man skriva så här på en offentlig sajt. Är det inte förtal, Den aktuelle personen kan ju inte försvara sig?
Uppdaterat: 26 jul 2012 15:21  
Skrivet av Bengt 26 jul 2012 15:29
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 26 juli 2012, kl 14:49 skrev oliv
Är det inte förtal, Den aktuelle personen kan ju inte försvara sig?

Svar:
1. Under förutsättning att citatet är korrekt är det per definition inte förtal. Vad offentligt anställda chefer faktiskt säger får citeras hur mycket som helst. Problemet är med falska citat, förvanskning av vad vederbörande verkligen sade.
2. Jodå, alla kan försvara sig mot vad som skrivs här, oavsett om man inte kan bli medlem pga för låg ålder. Vi har tydliga öppna kommunikationsvägar och läser snabbt e-post. Har någon något sakligt att anföra agerar vi snabbt på lämpligt sätt.
3. Namngivningen som fanns här är nu raderad, det är vare sig nödvändigt eller lämpligt med namngivning, det är i det här sammanhanget ämbetet (kommundirektör) som är det intressanta.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av oliv 26 jul 2012 17:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

oliv

(Medlem)

Ok Bengt. Det känns bra att du raderat namnet. För att vederbörande skall kunna ge sin version måste han ju veta att han blivit beskriven på nätet. Kanske inte lått att veta. Cyberrymnden är oändlig.

Skrivet av ventusunum 3 feb 2013 19:30
  Skriv ut Direktlänk

ventusunum

(Medlem)

...
Jag är nyfiken på hur det gått för dig och din son, har själv kommit 'i kläm' under livets gång. Det jag skulle vilja 'flika in' med är att socialtjänsten i Sverige SKALL utföras i en humanistisk anda ( man sätter människans väl i fokus ) men,
vi är alla människor och de som arbetar inom socialtjänsten är ditsatta efter advekata utbildningar, inte efter om dom har humanismen som egen värdegrund, därför tror jag att sånt här händer, tyvärr.

Edit av admin
Uppdaterat: 3 feb 2013 19:48  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".