Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Öl är också nyttigt

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Öl är också nyttigt

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 14 av 14.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 4147 8 jul 2012 11:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4147


Mat & Dryck.Öl kan vara nyttigt, hävdar forskare i USA.
Öl innehåller kisel och vissa sorter av drycken är mycket kiselrika. Därför kan drycken stärka skelettet, visar en studie i Kalifornien, som bekräftar att öl kan motverka benskörhet. Samma slutsats har andra forskare tidigare dragit.

Det glada budskapet bärs fram i magasinet newscientist.com, uppger Aftonbladet.

Hur får man då mest hälsoeffekt av det öl man tvingar i sig? Genom att välja ljus ale, som är tillverkad av korn och humle, och är det kiselrikaste ölet. Om det är benskörhet man oroar sig för bör man undvika alkoholsvagt öl och de mörka sorterna stout och porter. Veteöl, Weißbier på tyska, kan man också glömma.

New Scientist har också läst en rapport om att kött som är marinerat i öl eller möjligen rött vin ger mindre cancerrisk än om det grillats eller stekts på vanligt sätt. I rättvisans namn ska sägas att även en marinad av olivolja, citronsaft och vitlök ocks gör stor nytta.
 
Skrivet av Klaumeli 14 maj 2013 14:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Klaumeli

Klaumeli

(Medlem)

Och öl innehåller också B-vitaminer. Rena hälsodrycken om du frågar mig!
 
Skrivet av Bengt 14 maj 2013 17:16
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

tisdag 14 maj 2013, kl 14:51 skrev Klaumeli
Och öl innehåller också B-vitaminer. Rena hälsodrycken om du frågar mig!

Med risk för att vara tråkig måste jag tala om att det är en myt att öl skulle vara en bra källa till B-vitamin. Att äta öljäst vore bättre då. Det är två skilda problem; 1. B-vitaminer är vattenslösliga, du vet själv att du pinkar mer av ölen. 2. Det förbrukas vissa B-vitaminer vid förbränning av alkohol. Enligt uppgift har man vetenskapligt konstaterat lägre B-vitaminnivå i blodet efter öl än före. Känns det hälsosamt ändå kan du ju fortsätta med det trots allt. ;-)



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Klaumeli 15 maj 2013 14:07
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Klaumeli

Klaumeli

(Medlem)

Intressant. Hur är det med järn då? Och vad tror du är den bästa källan till B-vitaminer? Ska ta tag i min hälsa nu hade jag tänkt.
 
Skrivet av Bengt 15 maj 2013 14:50
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

onsdag 15 maj 2013, kl 14:07 skrev Klaumeli
Intressant. Hur är det med järn då? Och vad tror du är den bästa källan till B-vitaminer? Ska ta tag i min hälsa nu hade jag tänkt.

B-vitaminer finns i ett flertal livsmedel. Så om man äter varierat och av allt ätbart ska det inte vara något problem om man inte har någon sjukdom eller är alkoholist. Det är lite komplicerat för det är i själva verket åtta vitaminer som räknas som B-vitaminer. En av dem, kallad "B12", finns inte inom växtriket och vegetarianer kan därför behöva ta det som kosttillskott. Järn frågar du också om. Det hörs lite mer diskussioner om det nu bland forskare; att man inte ska ta för självklart att det är bra med högt järnintag, att vissa personer under vissa omständigheter kan för hög järnhalt vilket inte är bra. Alltså säger det mig att man borde egentligen få utrett om man behöver öka på järnintaget först, i varje fall innan man tar järn som kosttillskott.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 15 maj 2013 14:51  
Skrivet av Klaumeli 16 maj 2013 16:59
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Klaumeli

Klaumeli

(Medlem)

Intressant. Jag har alltid tänkt att det bästa är att ha en lagom nivå av de flesta näringsämnena, men det pratas inte tillräckligt om att man kan få för mycket av vissa ämnen. Kan det kanske vara så att det finns de som vill sälja kosttillskott?
 
Skrivet av Bengt 16 maj 2013 19:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

torsdag 16 maj 2013, kl 16:59 skrev Klaumeli
... Kan det kanske vara så att det finns de som vill sälja kosttillskott?

Nu tror jag du är någonting på spåren! ;-)



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Winger 9 okt 2013 19:53
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Winger

Winger

(Medlem)

Forskare hävdar mycket idag men det där om att öl är nyttigt måste vara fel för det onyttiga som ölen gör med kroppen överväger det sk nyttiga...Hej


--
Winger
 
Skrivet av dubbeltur 10 okt 2013 14:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Är det inte konstigt att det som är onyttigt ofta är gott och trevligt. Det måste vara roligt att leva. Ett skratt förlänger ju livet.:-)


--
dubbeltur
 
Skrivet av Winger 10 okt 2013 19:30
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Winger

Winger

(Medlem)

För ´min personliga del har jag mycket roligare utan starka varor och jag är glad för att det är tillåtet att vara olika..Ett gott skratt har jag även när jag dricker kaffe..Som det har konstaterats även förlänger livet..och munnen...:-)


--
Winger
 
Skrivet av Inaktiverad 3534 10 okt 2013 22:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Inte så ofta jag dricker öl, men en kall öl på sommaren smakar gott. Är mycket förtjust i Guinness!
 
Skrivet av dubbeltur 11 okt 2013 12:27
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Intar en Guinness på Guinness i Dublin.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 3534 11 okt 2013 13:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Ahh, lite avis. Skål dubbeltur!
 
Skrivet av Vallmoblomma 11 okt 2013 16:29
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Vallmoblomma

Vallmoblomma

(Medlem)

Dubbeltur... känner en klunk av den kalla ölen:-) Är själv ingen ölmänniska men några gånger om året blir det ett glas mörkt bayerskt!

Vallmoblomma


--
papaver
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".