Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Lundsbergs skola

Inaktiverad 5128

Inaktiverad 5080

Inaktiverad 5080
- Jag tycker inte pennalism och förtryck i någon form är ok, och det var inte heller det jag skrev.
"Nollning" som företeelse har förekommit hur långt tillbaka i tiden somhelst, och gäller alltså inte enbart internatskolor..om nu någon trodde det.
Vad en nollning innebär däremot är en helt annan sak.
På gymnasieskolor/högskolor brukar det finnas inslag av sex, där nollorna antingen får en hink vatten över sig i bara t-shirt, eller att de på annat sätt utsätts för handlingar som enligt tradition ska markera att de ska underkasta sig sina nollare.
Det är m.a.o. en slags initieringsrit.
Ingen nollning borde innehålla inslag av något alls som får någon att må dåligt. Så ser det dock inte alltid ut i verkligheten, och de flesta accepterar det av just den anledningen att alla (läs:de flesta) går igenom det.
Vad jag vänder mig emot är alltså inte att man granskar nollningar som sådana, MEN att man reagerar stenhårt mot just privatskolor och låter varenda annat läroverk få fortsätta.
Är det demokratiskt rätt? Eller är det den svenska avundsjukan som tillämpar en vinklad jantelag..

Inaktiverad 5080
- Du blandar ihop kärnfrågan - pennalism i samband med nollning - med dina egna åsikter om privatiserad utbildning.
Nollning som sådan kan vara rolig och uppskattad, och frågan är om bara vissa utvalda skolor ska straffas när det ballar ur, eller om det skall gälla alla.
Om ett sjukhus/vårdcentral råkar ut för en Lex-anmälan..ska vi stänga samtliga sjukhus då?
Jag betalar kyrkoskatt, men anser inte att samtliga präster skall avskedas pga att några få förgriper sig på barn eller har sex med församlingsmedlemmar.

Inaktiverad 5080
- Det stämmer att det krävs god kompetens hos personalen, men 25 lärare på 220 elever är inte för lite till antal sett.
Man glömmer lätt att hela den här stormen rörts upp pga några få elevers gränsöverskridande. Utan att förringa de ansvariga elevernas tilltag, kanske man borde ta med uppfostran som en del av det hela. Idag, om en elev i en "vanlig" skola jävlas med andra barn där, läggs största delen av ansvaret på de icke-myndiga elevernas föräldrar..inte på skolan i sig.
I vanliga skolor fortsätter mobbing av elever år efter år efter år efter år...men stängs skolorna?

Inaktiverad 5080

Inaktiverad 5080
- Helst rik och lycklig ![]()
Allvarligt skojat..det är elever i åldrar 16-20 år, så alla är nog inte särskilt intresserade av att flytta hem till mamma efter skolan ![]()
Av alla 170 eleverna är det två eller tre som anmält att de blivit brända. Vi får hålla proportionerna rätt även om det var en usel nollning.
Sidor:
Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".