Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Lundsbergs skola

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Lundsbergs skola

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av dubbeltur 29 aug 2013 12:15
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Är det rätt att stänga Lundsbergs skola med omedelbar verkan?

--
dubbeltur

Skrivet av Laura 29 aug 2013 16:19
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Ja, det tycker jag! En skola där pennalism och sk "kamratuppfostran" florerar bör omedelbart stängas. Varför ska vi ha internatskolor enligt engelskt 1800-talsmönster?

Skrivet av Inaktiverad 5128 29 aug 2013 17:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5128

Visst är det rätt att stänga Lundsberg. Tänk på att elever därifrån ofta kommer att hamna på ledande poster innom näringslivet och då är det illa om de har fostrats i en anda av pennalism och förtryckarmentalitet. Det är också olämpligt att skolor som Lundsberg särbehandlas och får extra bidrag av staten (våra skattepengar).

Bosse

Skrivet av Inaktiverad 5080 29 aug 2013 18:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

Jag har bekanta som läst på Lundsberg, och det är helt klart att (vänster-)media matar läsarna med ensidig och riktad information.
S.k. "nollning" förekommer i de flesta gymnasie- och/eller högskolor i landet, utan att de stängs när ett fåtal elever går över gränsen för vad som kan anses vara okey.

Ska vi stänga samtliga skolor som tillåter den gamla -bra eller dåliga-traditionen med nollning, får vi nog undervisa våra barn själva hemma.

Skrivet av Laura 29 aug 2013 19:21
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Så du tycker, Kalmarkille, att det är OK med pennalism och förtryck. Är det månne (vänster)media som matar läsarna med propaganda? Nej, jag som tvättäkta moderat anser inte att vi har något som helst behov av "elitskolor", ju förr man lägger ner de här "lyxinternaten" dess bättre!

Skrivet av Inaktiverad 5080 30 aug 2013 08:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

torsdag 29 augusti 2013, kl 19:21 skrev Laura
Så du tycker, Kalmarkille, att det är OK med pennalism och förtryck. Är det månne (vänster)media som matar läsarna med propaganda? Nej, jag som tvättäkta moderat anser inte att vi har något som helst behov av "elitskolor", ju förr man lägger ner de här "lyxinternaten" dess bättre!

- Jag tycker inte pennalism och förtryck i någon form är ok, och det var inte heller det jag skrev.

"Nollning" som företeelse har förekommit hur långt tillbaka i tiden somhelst, och gäller alltså inte enbart internatskolor..om nu någon trodde det.
Vad en nollning innebär däremot är en helt annan sak.
På gymnasieskolor/högskolor brukar det finnas inslag av sex, där nollorna antingen får en hink vatten över sig i bara t-shirt, eller att de på annat sätt utsätts för handlingar som enligt tradition ska markera att de ska underkasta sig sina nollare.
Det är m.a.o. en slags initieringsrit.
Ingen nollning borde innehålla inslag av något alls som får någon att må dåligt. Så ser det dock inte alltid ut i verkligheten, och de flesta accepterar det av just den anledningen att alla (läs:de flesta) går igenom det.

Vad jag vänder mig emot är alltså inte att man granskar nollningar som sådana, MEN att man reagerar stenhårt mot just privatskolor och låter varenda annat läroverk få fortsätta.

Är det demokratiskt rätt? Eller är det den svenska avundsjukan som tillämpar en vinklad jantelag..

Skrivet av Laura 30 aug 2013 09:47
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Nädu, Kalmarkillen, någon avundsjuka är det sista jag lider av. Jag har själv gått på Teknis och blivit nollad, allt i trevlig och gemytlig samvaro med rektor och övrig skolledning på plats. Fanns inte en susning att någon elev skulle skadas.

Privatskolor med elevstyre är något helt annat och något som borde begravts redan för hundra år sedan. Min uppfattning är att "staten" som vi alla betalar skatt till, ska svara för infrastruktur (vägar, järnvägar, post osv), vård, omsorg och utbildning. Privata aktörer med vinstintresse får inrikta sig på andra samhällssektorer.

Skrivet av Inaktiverad 5080 30 aug 2013 10:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

fredag 30 augusti 2013, kl 09:47 skrev Laura
Nädu, Kalmarkillen, någon avundsjuka är det sista jag lider av. Jag har själv gått på Teknis och blivit nollad, allt i trevlig och gemytlig samvaro med rektor och övrig skolledning på plats. Fanns inte en susning att någon elev skulle skadas.

Privatskolor med elevstyre är något helt annat och något som borde begravts redan för hundra år sedan. Min uppfattning är att "staten" som vi alla betalar skatt till, ska svara för infrastruktur (vägar, järnvägar, post osv), vård, omsorg och utbildning. Privata aktörer med vinstintresse får inrikta sig på andra samhällssektorer.

- Du blandar ihop kärnfrågan - pennalism i samband med nollning - med dina egna åsikter om privatiserad utbildning.

Nollning som sådan kan vara rolig och uppskattad, och frågan är om bara vissa utvalda skolor ska straffas när det ballar ur, eller om det skall gälla alla.

Om ett sjukhus/vårdcentral råkar ut för en Lex-anmälan..ska vi stänga samtliga sjukhus då?

Jag betalar kyrkoskatt, men anser inte att samtliga präster skall avskedas pga att några få förgriper sig på barn eller har sex med församlingsmedlemmar.

Skrivet av ingsan1 30 aug 2013 10:43
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Det är viktigt att ha mer personal på en internatskola, även på fritiden. Eleverna bor väl där på skolans elevhem och är alltså ff och 16 år när dom börjar.
Som jag ser det utan några betyg i den här utbildningsformen så ställs det väldigt höga personalkrav på skolan, dygnet runt.
Dom flesta föräldrar lägger ner mycke tid och kraft på sina barn varje dag fram till dom blir myndiga, kan försörja sej och har eget boende.

Skrivet av Inaktiverad 5080 30 aug 2013 10:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

fredag 30 augusti 2013, kl 10:43 skrev ingsan1
Det är viktigt att ha mer personal på en internatskola, även på fritiden. Eleverna bor väl där på skolans elevhem och är alltså ff och 16 år när dom börjar.
Som jag ser det utan några betyg i den här utbildningsformen så ställs det väldigt höga personalkrav på skolan, dygnet runt.
Dom flesta föräldrar lägger ner mycke tid och kraft på sina barn varje dag fram till dom blir myndiga, kan försörja sej och har eget boende.

- Det stämmer att det krävs god kompetens hos personalen, men 25 lärare på 220 elever är inte för lite till antal sett.

Man glömmer lätt att hela den här stormen rörts upp pga några få elevers gränsöverskridande. Utan att förringa de ansvariga elevernas tilltag, kanske man borde ta med uppfostran som en del av det hela. Idag, om en elev i en "vanlig" skola jävlas med andra barn där, läggs största delen av ansvaret på de icke-myndiga elevernas föräldrar..inte på skolan i sig.
I vanliga skolor fortsätter mobbing av elever år efter år efter år efter år...men stängs skolorna?

Skrivet av Inaktiverad 5080 30 aug 2013 11:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

Jag har egna erfarenheter av privatskola, dock inte just Lundsberg. Har däremot flera bekanta som läst där.

Som elev på en internatskola är man ganska medveten om att det ställs högre krav på den enskilde individen, och att man får ta större ansvar för sig själv och sina åtaganden/handlingar.

Alla elever - på privatskolor likväl som allmänna sådana - skiljer sig åt i mognadsgrad. Man har ofta god kontakt med mentorer/lärare , och vet också att gemenskapen är viktig elever emellan.
Kemin mellan individer i en grupp varierar givetvis i alla skolor i hela världen, och alla tycker inte om alla.

Om en skola skall hållas ansvarig för dumheter som ett fåtal elever ställer till med, eller om man ska ta bort nollning som företeelse beror på orsaken, tycker jag. När det gäller Lundsberg så anser ansvariga för avstängningen att skolledningen inte vidtagit tillräckligt kraftfulla åtgärder för att stävja misskötta nollningar. Det kan jag tycka är en helt godtagbar anledning att ta bort nollning från skolan, men knappast att stänga en skola.

Som jag sagt tidigare - ska vi stänga samtliga svenska skolor där nollning och/eller mobbing förekommer?

Skrivet av ingsan1 30 aug 2013 11:16
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Jag vill nog sända ett litet extra tack till alla fina vuxna som lever med barnen tills dom är myndiga. Tack!

Skrivet av ingsan1 30 aug 2013 13:40
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Sen hoppas vi väl på att ungdomarna nu har någonstans att ta vägen när skolan stängs. Det vore hemskt om dom flyttat iväg långt och blivit brända med strykjärn och sen inte har någon vuxen att komma hem till, ev får dom bara en summa pengar. Bättre vara rik och olycklig än fattig och olycklig.

Skrivet av Inaktiverad 5080 30 aug 2013 13:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5080

fredag 30 augusti 2013, kl 13:40 skrev ingsan1
Sen hoppas vi väl på att ungdomarna nu har någonstans att ta vägen när skolan stängs. Det vore hemskt om dom flyttat iväg långt och blivit brända med strykjärn och sen inte har någon vuxen att komma hem till, ev får dom bara en summa pengar. Bättre vara rik och olycklig än fattig och olycklig.

- Helst rik och lycklig :)

Allvarligt skojat..det är elever i åldrar 16-20 år, så alla är nog inte särskilt intresserade av att flytta hem till mamma efter skolan :)

Av alla 170 eleverna är det två eller tre som anmält att de blivit brända. Vi får hålla proportionerna rätt även om det var en usel nollning.

Skrivet av ingsan1 30 aug 2013 14:13
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Tyvärr har jag inte så många sh poäng från högskolan men det här handlar om gymnasiet. Flertalet är alltså omyndiga och flertalet har två vårdnadshavare och idag bor flertalet gymnasister hemma, pga att dom är omyndiga.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".