Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Mäktiga ord som folk inte menar?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Mäktiga ord som folk inte menar?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2014 11:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Folk, ungdomar som använder ord som de tycker har förlorat sin betydelse tex -HATA-HORA- BITCH- mfl och värst är uttryck som används på nätet. -Kan du inte bara gå och dö-? -Dö så vi slipper se ditt fula tryne- och liknande. För oss äldre tror jag språkbruket är grymt och elakt.
Att -HATA- motståndarlaget vad säger det? De har kommit för att tävla om vem som kan skjuta flest mål i en bur, lite tur, lite skicklighet, men ska man hata dom för de utövar en sport?

Hörde en som hatade Pizza, det kan väl vara ett uttryck för att inte använda orden,-jag tycker inte om-, eller- ogillar Pizza?
Fram för ett bättre språkbruk, vänta tills de får något riktigt att hata.
Jag använder det sällan, men jag avskyr krig och hatar nog de som våldtar små barn. Ja då kanske ordet hamnar rätt i betydelse.....Mvh/Sunny...

Skrivet av Inaktiverad 5648 5 apr 2014 12:57
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Man undrar ibland vad detta missbruk av språket kommer ifrån?

Skrivet av Inaktiverad 5647 5 apr 2014 14:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Förr så kunde man få fängelse om man kallade folk tex-HORA- utan fog för det. Idag får man visst kalla folk för vad som helst.
-Som de gamla sjunga, kvittra de unga- sade alltid mormor.
Jag tycker förtal anmäls för sällan.
De tonårsflickor som kallas det varje dag i skolan skulle få anmäla det, det sätter sig för livet.
Sedan att förlöjliga folk pga utseende är också elakt.
Det borde vara insidan som räknas. Men den världen är avlägsen.
Det är lättare att skada, okväda, hata än göra det goda. Det säger mycket om människans natur....Mvh/Sunny

Skrivet av Edor 5 apr 2014 15:49
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Människan, ung som gammal, har i alla tider använt svordomar. Fult språk är lika gammalt som skrivkonsten. Svordomar är ord som är tabubelagda, idag kan det vara religiösa tabun, sexuella företeelser, incest bl a och avföring. Förr var det gud och djävulen, men dessa ord har mist sin kraft. Själva könsorden är gamla men nu har de börjat användas som svordomar. Svordomar har sociala funktioner, de visar tillhörighet till olika grupper.
Svordomar används som skällsord, förstärkning, frustration och faktiskt också som uppskattning. Att svära med könsord görs i de flesta språk, men där har Sverige legat lite efter hittills.

Skrivet av ingsan1 5 apr 2014 16:34
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Att bli arg är en sak men att hata något annat.
Ungdomar testar ofta gränserna t ex med svordomar.
Vi får väl hoppas att sverige hinner ikapp övriga världen när det gäller att vara grov i mun eller hur man nu föredrar att uttrycka sej;-).
Själv tappar jag lätt respekten för folk som svär i tid och otid. Jag fick lära mej att det var människor som inte förstod bättre och det dom var bra på var just svordomar.

Skrivet av Inaktiverad 5647 6 apr 2014 08:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja svordomar har ju alltid funnits som kraftförstärkning av det man säger.
Men nu är det mera personriktat- hata- gå och dö-, jag tycker kylan är större nu, mera själviska människor?
Men jag minns en gammal man på Posten som stod vid luckan då expediten av någon orsak säger-förb---t också. -Snälla Frk f---anna mig inte, det behöver jag inte.- Han tog orden för vad de stod för och mådde dåligt av det.
Förr användes sällan-Satans- alla namn, undrar om inte de är de vanligaste nu?
Men jag tänkte just på att det har gått över till känslo ord-Hata- gå och dö-hora-mm. Klart det måste kännas i en ung flickas bröst? Eller är det jag som är mossig bara? Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5648 6 apr 2014 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Självklart sätter det sina spår och detta eländiga språkbruk måste bekämpas!

Skrivet av ingsan1 6 apr 2014 19:39
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Verbal mobbning är nog fruktansvärd. Sen kan dom unga säkert retas med varann men att bli utsatt för något som man själv känner som kränkande är inte rätt.
Jag tycker själv att det är något sorgligt och tragiskt med folk som väljer att använda ord som inte är befogade.
Vi har ett rikt språk men det kräver lite tid och energi att lära sej det och även att underhålla det.
Jag är inponerad av dom stora korsordslösarna, talarna och författarna. Då har man språket i sitt grepp.
Dagens ungs ska kunna 2 språk före gymnasiet och ev påbörjat ett 3 dje språk.
Före 10 års åldern har barnens hjärna stora möjligheter att ta in språk. Jag hoppas då att omgivningen ger dom ett varierat ordförråd och inte bara mest svordomar och runda ord.

Skrivet av Inaktiverad 5647 7 apr 2014 19:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hej ingsan!
Hörde något konstigt på TV, barn ville ha något som hette -fuck- om det var hamburgare. Ett litet barn gick och sade det?
Vad tänker vuxna med? Mvh/Sunny...

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".