Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Midsommar potatis

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Midsommar potatis

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av tasun 8 apr 2014 12:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

tasun

(Medlem)

Midsommar potatis

Idag den 8 april har midsommar potatisen satts i sina mjölkpaket. Fyll halva paketen med jord, lägg i potatisen och fyll upp med planterings jord och vattna. Enklare kan det inte bli. De får nu stå växthuset fram till mitten av maj. Sedan planteras de ut i landet. Paketen klipps upp och plantan tas ur och stoppas ned i landet. När de växt till någon dm höjd skall de "kupas". Det innebär att jord skyfflas upp på hela plantan. Då blir det mer potatis, för de växer ut från stammen från roten och upp till blasten. Jag brukar täcka plantorna med fiberduk den första veckan eller om det är risk för nattfrost. Ett år gjorde jag inte det och då frös blasten helt av redan första natten med några veckors försening. I vanliga fall är de klara till midsommarafton. Får se hur det blir i år. Tidig Puritan hette sorten som vi valde.
Uppdaterat: 8 apr 2014 12:19  
Skrivet av Inaktiverad 5647 8 apr 2014 13:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Lycka till med potatisen!
Den egenodlade smakar alltid bäst. Lika med jordgubbar, blåbär mm. Idag piskade iskallt regn mitt ansikte på promenaden, nej det kändes långt till vår...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Edor 8 apr 2014 13:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Det man odlar själv blir alltid bäst. Hoppas du har tur med vädret så potatisen blir riktigt fin.
När jag längre tillbaka i tiden åt potatis så var ju den första hemmaodlade färskpotatisen en 'gudagåva'. Mina föräldrar odlade egen potatis så länge de orkade. Bäst tyckte jag var en röd sort, men jag vet inte vad den hette. Blå mandel var fin och King Edward.
Numer äter jag inte potatis för dess rika innehåll av kolhydrater. Midsommarsillen och snapsen klarar sig bra ändå.
 
Skrivet av Bengt 12 maj 2014 22:16
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Hur går det nu med potatisen till midsommar? Det blev ju lite väl kallt en lång period nu för potatisen - på många håll frostnätter (vi har klarat oss precis på nollan).

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 12 maj 2014 22:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tyckte de skrev att det skulle bli en god skörd och billigare än vanligt? Vi får se om de har rätt. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 13 maj 2014 05:41
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Verkligen bra tips om förodlingen men jag tar det enkelt i år-det blir "köppärer"!

Finns det någon mer än jag som satt "timate" och fick så god skörd så jag inte gör om det?
 
Skrivet av Inaktiverad 5416 13 maj 2014 08:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5416

Det finns hopp, upptäckte i går att de fem "midsommarpotatisarna " jag satt, har tittat upp ur myllan.
Kan redan känna smaken.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".