Såg "Mot alla odds" igår kväll. Har följt den serien.
Vad anser ni om den "dokusåpan"?
Det har förekommit en del debatt om det på andra håll, både för och emot. Det finns ju då två skilda synvinklar; dels om det är ett bra program att se, dels om det är vettigt att funktionsnedsatta ska utsättas för potentiellt farliga strapatser för vårt höga nöjes skull. Det senare är ju det som kan vara lite kontroversiellt. Notabelt är dock att jag inte har lyckats hitta någon som själv har en funktionsnedsättning som tycker att det skulle vara oetiskt på något sätt, snarare har jag kunnat höra fördomar blottläggas hos vissa icke handikappade personer.
Det jag själv anser är att det är mycket viktigt att ingen luras in i detta på något sätt, utan det är varje individs helt fria val att vara med. Inget tyder på något annat i just den här "dokusåpan", så därmed tycker jag att den är OK ur etisk synvinkel. Detta med att inte luras in i en dokusåpa menar jag dock ska gälla alla, även de mest friska individer, och då är det nog värst med den saken då det är mycket unga personer som har artist eller skådespelarambitioner, att de helt enkelt känner sig tvungna att skriva på de mest vidriga avtal.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer