Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Så kan det gå...

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Så kan det gå...

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av pamina 30 jan 2013 18:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Så kan det gå
.........om inte haspen är på.
Den 30 januari 1933 utnämndes Hitler till rikskansler och inledde omvandlingen av Tyskland till en totalitär diktatur. Han blev vald i en liberal demokrati och ledde först en en koalitionsregering men gjorde sig snabbt av med de övriga partierna. Resten känner vi väl och i Europa borde vi hjälpas åt med haspen i tid denna gång.
Uppdaterat: 30 jan 2013 18:36  
Skrivet av Ametista 30 jan 2013 21:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Från början hade de bara 2% av rösterna! Det var i samband med kraschen som de sedan ökade och han kunde ta makten. Skrämmande utveckling i Europa nu och även i Sverige! Det är problemet med demokratin, man kan inte förbjuda odemokratiska partier att delta i demokratiska val. Fast Tyskland har ju förbud mot nazistiska partier - eller hur?

Skrivet av dubbeltur 31 jan 2013 12:46
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Problemet är inte demokratin utan att de övriga partierna inte tar fighten. Att tiga är inget bra sätt att bemöta ett parti som drar till sig missnöjda väljare.

--
dubbeltur

Skrivet av pamina 31 jan 2013 13:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Nej det är inget bra sätt att tiga ihjäl de högerextrimistiska partierna. Och att minnas är också viktigt. Att se paralleller melln då och nu. I tid.

Skrivet av Laura 31 jan 2013 17:28
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Huvet på spiken, dubbeltur! Barnsliga fasoner som att inte vilja stå bredvid SD i en debatt, tigande och utan vilja att verkligen "ta fighten".

SD är ju ett typiskt missnöjesparti och att de går framåt är främst beroende på vår totalt misslyckade invandringspolitik. Ska det ta åtta år innan man beslutar sig för om en familj ska få stanna här? Ska det ta åratal för att inlemma en invandrare i det svenska samhället? Ska invandrare inkvarteras i getton tills "myndigheterna" i sin "vishet" beslutar sig för uppehållstillstånd eller utvisning? Ska vi inte få ha skolavslutning i kyrkan eller hissa svenska flaggan?

Undra på att SD går framåt...

Skrivet av pamina 31 jan 2013 18:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Jo men frågan är vad som skiljer Sd:s missnöje från de humanistiska partiernas missnje med den förda invandringspolitiken- Ingen kan väl vara nöjd med den rådande Och nog får vi ha avslutning i kyrkan . Det är en fråga för rektor och här hos oss är det inga problem. Svenska flaggan får du hissa så muycket du vill

Skrivet av Bengt 31 jan 2013 21:20
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Flera debatter i en här egentligen - men vill kommentera denna efterhängsna fråga om skolavslutningarna: Hitintills har jag inte hört en enda person som kan sägas tillhöra gruppen "invandrare" som har protesterat mot att någon skolavslutning hålls i kyrkan. Däremot ett flertal "genuina" svenskar som har protesterat mot det. Det där med att vi inte får ha skolavslutning i kyrkan för invandrarna är någonting vissa bara slänger ur sig på sämre sajter utan minsta belägg. Om det är så att vissa icke-religiösa svenskar vill ge gruppen "invandrare" skulden för detta som de själva vill driva är det bedrövligt. Det jag har hört från människor som är födda med annan religion är att "det går väl bra, det är inget problem" och liknande, och då blir det väldigt fel om just skolavslutningsdiskussionen ska utmålas som ett "invandrarproblem".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 31 jan 2013 21:21  
Skrivet av Laura 31 jan 2013 22:40
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Helt sant, Bengt! Sista meningen i mitt inlägg borde jag inte tagit med, det var ett (kanske överilat) försök att ytterligare belysa varför SD vinner mark.

Men att vår invandringspolitik är totalt misslyckad, vem vill säga emot? Och det är ingalunda invandrarnas fel...

Skrivet av pamina 1 feb 2013 10:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Så bra Laura att du tog bort sista meningen, Det är sådan där vulgärpropaganda som vissa extremistiska grupper använder i sin politiska propaganda.

Jag håller med dig om att att vår invandringspolitik i mångt och mycket misslyckats Det räcker fuller väl för att känna missnöje över vår invandringspolitik att studera de inhumana konsekvenserna för människor som flytt undan krig och terror.

I Borås lever tex just nu en 14årig flicka i ångest över att bli utvisad till Kosovo tillsammans med sin psyksjuka (genom kriget) mor.Hon är sedan 2011 omhändertagen av samhället pga mammans sjukdom. Nu skall mor och dotter utvisas till ett liv i ett samhälle helt utan skyddsnät för dem båda. Flickan är bara ett av flera barn som utvisats under likanande inhumana förhållanden.
Så jag håller med dig Laura-Nog finns det anledning att känna missnöje med svensk invandringspolitik.
Uppdaterat: 1 feb 2013 10:42  
Skrivet av Ametista 1 feb 2013 12:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

I det här sammanhanget kanske en härlig satir skulle passa:
http://www.varnamonyheter.se/hur-manga-sverigedemokrater-tal-sverige

Bengt, föredömligt snabbt "på tå". Det gillar jag.

Skrivet av tigrib 1 feb 2013 16:41
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Jag TROR – för jag vet inte – att så många vanliga människor, icke-rasister, röstar på SD, beror kanske på att inget annat parti vill ifrågasätta Sveriges invandrarpolitik. Man kan rösta på sossarna även om man ogillar kontokortsfiffel, felparkeringar och tobleronestölder, på moderaterna även om man ogillar TV-avgiftssmitare, osv.osv. Alla har ju något skelett i garderoben.
Det är dags att politikerna börjar dissekera hur reglerna för invandring bör vara. För nu är det så att detta vågar ingen politiker ta i, eftersom de då kommer att kallas rasister.
Hur dumma är vi svenskar egentligen. Man tar sig för pannan.
Vem vågar ta upp ämnet invandrarpolitik i Sverige? Ja absolut inte vänsterpartiet, som inte ens ville gå in i sminklogen när Jimmy Å satt där. DET, om något, är väl rasistiskt? Vi som då satt och glodde på TV, trodde inte våra ögon!!
Ordet rasist är näst intill värre än ordet mördare,
Om en invandrare får 5000 kronor mer i bidrag/månad än en ’svensk’ pensionär och vi ifrågasätter detta, kallas man rasist. Har det inte gått ’troll’ i ordet rasist?
Många frågetecken blir det … ????????

Skrivet av tigrib 1 feb 2013 17:02
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Jag kanske måste komplettera mitt inlägg:

Om man vill förändra invandringspolitiken kan man tydligen inte rösta vare sig på sossar eller moderater. Eller?

Att ifrågasätta om t.ex. en lärare har högre lön än t.ex. en sjuksköterska kan man göra utan att bli kallad för något odemokratiskt (rasist).

Vad jag menar är, att det är fult om vi har några negativa åsikter om våra invandrare, men det är inte lika fult att ha det om andra grupper. Varför är det så?

Eller har jag fel?

Skrivet av Meri 1 feb 2013 19:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Meri

(Medlem)

tigrib, det är inte så att ingen av politikerna bryr sig om integrationspolitiken. Man arbetar med det dagligen. Skillnaden mellan sd och tex regeringen eller oppositionen är, att de senare kommer med konstruktiva lösningar på nämnda politik medan sd enbart skyller allt som är fel på invandrarna. Sd:s enda sk konstruktiva lösning är att kasta ut invandrarna samt strypa möjligheten för flyktingar och invandrare att komma till Sverige.

Det har hänt en del positiv inom flyktingpolitiken. Tex så har väntetiden för beslut om man får stanna eller ej, förkortats betydligt.
Arbetsförmedlingen kopplas numera in tidigt för att försöka matcha flyktingar och arbetsplatser. Enligt förslag ska Arbetsförmedlingen ha huvudansvaret för introduktion och planering för att flyktingarna ska komma i arbete så fort som möjligt.
Det finns förslag att man förändrar sfi-undervisningen så att den blir effektivare. Man kan inte ha akademiker och människor med låg eller ingen utbildning i samma sfi-grupper. man ska kunna ha praktik samtidigt med sfi-studier osv.

Det är nog bra att skilja på invandrare och regeringens invandrar-/integreringspolitik. Invandrarrna har inte ansvaret för den politiken. Lika lite som vi. Att som flykting få skydd i ett land, tex i Sverige, betyder för flyktingen en möjlighet att starta ett nytt liv för sig och sin familj.Tro mig, det är precis detta som står först på hans/hennes agenda - ett arbete att kunna försörja sig och sin familj och en bostad. Det är inhumant att behöva leva i arbetslöshet. Lika inhumant för en svensk som för en flykting.

Skrivet av Ametista 1 feb 2013 20:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Tigrib. "invandrare" FÅR inte 5000 kr mer i bidrag än en svensk!!! Det är en av de mängder av skrönor som sprids av de fascistiska sajterna, som t.ex. avpixlat. De sprider desinformation i snart sagt varenda mening. Det är absolut ingen skillnad i lagstiftningen mellan invandrare och svenskar. Inte heller är det någon som helst skillnad i försörjningsstöd!
Varifrån har du fått dessa uppgifter?

Skrivet av Ametista 1 feb 2013 20:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Tillägg: en invandrad pensionär får inte mer i bidrag än en svensk pensionär. En invandrare får inte mer i bidrag än en svensk. Penionslagstiftningen skiljer sig från lagstiftning om försörjningsstöd. Men även pensionärer kan söka försörjningsstöd.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".