Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Så kan det gå...

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Så kan det gå...

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 18 av 18.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av Ametista 1 feb 2013 21:01
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Att ha fördomar är väl lika illa oberoende av vilka grupper/människor man har fördomar om. Vi behöver nog alla rannsaka oss.
Att ha åsikter om vad som helst är ju tillåtet - vi har åsiktsfrihet vårt land. Men vi har lagar mot t.ex. hets mot folkgrupp.

Skrivet av tigrib 2 feb 2013 10:34
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Nej nu blev mitt inlägg missuppfattat. Det är ingen invandrare som får mer än en svensk i bidrag. Jag skrev att OM så sker, och någon kritiserar det, blir det ett oherrans liv från något håll.
Jag umgås flitigt med invandrare, har flera i min bekantskapskrets (Ryssland, Kroatien, Irak, Turkiet och Chile) och vi har ibland livliga diskussioner. INGEN av dem har dock själva råkat ut för rasism - jo, kanske hon från Turkiet, men hon är lite speciell i sitt sätt och skulle säkert bli påhoppad även om hon var 'äkta svensk'.

Dessa mina vänner - speciellt hon från Kroatien - tycker att många av oss svenskar är 'lite flata' och vågar inte säga något kritiskt till utlänningar. Dom tycker till exempel att vi borde kritisera turkiskan mera, men om någon gör det, kommer det alltid fram nån och frågar om vederbörande är rasist. Hon har lärt sig att säga att hon blir KRÄNKT, när någon berättar att hon gör fel.

Det är det här gänget som brukar säga att det verkar som att det är rumsrent i Sverige att kritisera gnälliga pensionärer, snåla smålänningar, malliga stockholmare osv., men absolut förbjudet att kritisera invandrare.

Ja-ja, detta kan man prata hur mycket som helst om, men nu är mitt sista ord sagt här. Det är svårt att SKRIVA om känsliga saker, mycket lättare om man sitter och diskuterar face to face.

Ha en trevlig helg och var rädda om er. Kram

Skrivet av Ametista 2 feb 2013 19:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Ametista

(Medlem)

Tigrib, Om man ska kritisera något, är det väl bra om man kritiserar något som är verkligt och inte påhittat - kan jag tycka. Att man verkligen FÅR kritisera "invandrare" (vilka de nu är?) är väl uppenbart. Du har själv givit exempel på att "invandrare" inte är en homogen grupp. Det vimlar ju av kritik på alla möjliga sajter!
Oppositionen handlar nog oftast om det faktum att det sprids skrönor och lögner, att man drar alla "invandrare" över en kam, att man inte ens vet vilka grupper/människor man kritiserar, att man är felinformerad via diverse hatsajter, och sprider det vidare osv...
Ja du, "kränkta" människor vimlar det av i vårt samhälle i våra dagar, "kränkta vita män" t.ex.
En trevlig helg önskar jag dig också! :-)

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".