Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Bank & kreditkort
Där jag bor har vi EN bank som fortfarande hanterar kontanter och jag tänkte sätta pengar på mitt kto i en annan bank men det skulle kosta mig 150 kr att sätta in 300 kr eftersom pengarna skulle till en annan bank. Följden blev att jag öppnade ett konto och skaffade mig internetbank och förde själv över pengarna.
Det är inte bara bankerna som nekar hantera kontanter, utan även sjukvården gör det. Mitt senaste besök fick jag ta på räkning visserligen utan avgift.
Tror det är många som tänker som du i det fallet - dock är det faktiskt inte den vägen som de flesta kortbedrägerier kommer till. Det är på pubar och restauranger där du lämnar kortet, personen som tar kortet försvinner ur din åsyn, kommer tillbaka med kort och kvitto - då har vederbörande förutom kortnumret och ditt namn också kunnat anteckna din CVV-kod. Med de kända stora kortbetalningsföretagen på internet är risken lika med noll att bli bedragen, till skillnad mot vad många tror. En betydande risk är dock naiviteten som får relativt många att skicka sina bankkortsuppgifter via e-post till någon som PÅSTÅR sig vara deras bank - det har sagts otaliga gånger men når ändå aldrig fram till alla: DIN BANK KOMMER GARANTERAT ALDRIG BE DIG SKICKA BANKKORTSUPPGIFTER, BANKKONTOUPPGIFTER ELLER NÅGOT LÖSENORD VIA MAIL TILL DEM!
(Angränsande kan sägas att sajter med inloggning som den här aldrig heller någonsin kommer be någon att skicka sitt lösenord via mail - faktiskt ser inte jag som admin era lösenord alls, de är bara en lång krypterad kod i databasen som inte kan utläsas, vid nytt lösenord skickar systemet självt ut det till er i klartext men det är enda gången som det syns okrypterat, och egenvalt lösenord vid registreringen syns överhuvudtaget inte okrypterat någon gång.)
/Bengt
Sidor:
Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".