Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Fadderbarn? Donera?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Fadderbarn? Donera?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av KarlSkoglund 30 sep 2013 11:53
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Hej, jag tänkte höra med er om ni har fadderbarn eller donerar pengar till något barnhem? Har läst så mycket hemskt om hur barnen är utsatta nu så att jag känner att jag måste göra något för att hjälpa till. Har även hört att man inte ska gå via stora organisationer utan försöka hitta barnhemmen direkt och donera på det sättet.

Hur gör ni?

Tack!

Skrivet av dubbeltur 30 sep 2013 14:10
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Eftersom jag är misstänksam mot insamlingar så blir det inte av att donera.

--
dubbeltur

Skrivet av Chrisma 11 nov 2013 21:48
  Skriv ut Direktlänk

Chrisma

(Medlem)

Fadderverksamheten via UNICEF stödjer jag sedan många år. Skulle förstås önska att jag kunde ha bättre koll på vad de gör men jag försvarar mig med att det ändå är FN och Eliasson, Annan osv i mitt tycke betrodda personer.

Skrivet av KarlSkoglund 19 mar 2014 14:03
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

Jag har hittat den bästa lösningen för mig då jag vet att pengarna går direkt till barnhemmet. Staffan Nordstrans har skrivit tre böcker om Trafficking och han har även en sida som sprider budskapet, man donerar alltså inte pengar till honom utan direkt till barnhemmen, det går att klicka in sig på länderna och sen ta kontakt med ett barnhem direkt.

Känns som rätt sätt och att allt man ger kommer direkt till rätta personer, inga mellanhänder.

Kan tipsa er om att lyssna på Staffans intervju på Sveriges Radio: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5567867Staffan Nordstrand

Skrivet av Inaktiverad 5647 19 mar 2014 14:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja man får ge med hjärtat där man tror att pengarna ger mest.
Just nu skänker jag pengar till vaccin genom UNICEF och deras vaccinprogram, barnen dör av mässling i flyktinglägren.
Jag ger de Rumänska tiggarna pengar varje vecka så de kan skicka hem en slant till sina svältande barn.
I vår lokaltidning har de följt upp många av dessa föräldrar och för en del är det liv eller död hemma.
Förr gick jag till gamla med lite bullar och en pratstund, deras barn brydde sig sällan, de satt i sina små ettor med kokvrå ensamma och kom aldrig ut, det fanns aldrig luft eller någon cykelpump att pumpa rullstolarna med, det fick vi fixa själva.
Så har jag hjälpt många barnfamiljer med stöd. Vill man så finns nöden runt hörnet.
Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Aldrig mår man så bra som då man gör något gott för någon annan.
Lycka till, du hittar säkert en väg att ge....;Mvh/Sunny..

Skrivet av KarlSkoglund 20 mar 2014 16:22
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

onsdag 19 mars 2014, kl 14:30 skrev Sunny3
Ja man får ge med hjärtat där man tror att pengarna ger mest.
Just nu skänker jag pengar till vaccin genom UNICEF och deras vaccinprogram, barnen dör av mässling i flyktinglägren.
Jag ger de Rumänska tiggarna pengar varje vecka så de kan skicka hem en slant till sina svältande barn.
I vår lokaltidning har de följt upp många av dessa föräldrar och för en del är det liv eller död hemma.
Förr gick jag till gamla med lite bullar och en pratstund, deras barn brydde sig sällan, de satt i sina små ettor med kokvrå ensamma och kom aldrig ut, det fanns aldrig luft eller någon cykelpump att pumpa rullstolarna med, det fick vi fixa själva.
Så har jag hjälpt många barnfamiljer med stöd. Vill man så finns nöden runt hörnet.
Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Aldrig mår man så bra som då man gör något gott för någon annan.
Lycka till, du hittar säkert en väg att ge....;Mvh/Sunny..

Du är en väldigt fin människa! Tänk om fler var som du. Vi har blivit för själviska i det här landet tycker jag. Dagens ros går till dig!

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 mar 2014 16:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det tackar jag för, den rosen ska få stå och dofta länge i en fin vas på hedersplats hemma här!
Tänk ord sprider sig också som ringar på vattnet, det är också en uppbyggande faktor i livet. Jag tackar och bugar, allt gott från Sunny och en önskan om en fin dag, mvh.

Skrivet av KarlSkoglund 25 mar 2014 16:58
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

torsdag 20 mars 2014, kl 16:27 skrev Sunny3
Det tackar jag för, den rosen ska få stå och dofta länge i en fin vas på hedersplats hemma här!
Tänk ord sprider sig också som ringar på vattnet, det är också en uppbyggande faktor i livet. Jag tackar och bugar, allt gott från Sunny och en önskan om en fin dag, mvh.

Hoppas den doftar fint =) Har du varit inne på Staffans sida www.beewithus.com och kikat?

http://www.beewithus.com

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 mar 2014 19:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hejsan!
Jo jag har läst lite på Staffans sida och hans -flodentriologi- om trafficking. Men jag känner inte till hjälporganisationen som sådan.
Man får leta var man vill lägga sin slant som man kan ge. Alla frågor är viktiga och just nu är jag väldigt arg på de förskolor som svält små barn för snöd vinning.
I allt är det vuxna som måste ta kampen och många problem ligger hos mannen i fråga om tex trafficking, prostitution och övergrepp utomlands på små barn av sexturister.
Man hoppas världen ska bli humanare med tiden, men ack så sakta det går.
Våren gömmer sig här idag var riktigt busväder, morgondagen ska bli lika ruskig, vindarna kalla.Sänder lite solsken från Sunny.

Skrivet av JohannaE 25 apr 2014 13:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

JohannaE

(Medlem)

tisdag 25 mars 2014, kl 16:58 skrev KarlSkoglund

torsdag 20 mars 2014, kl 16:27 skrev Sunny3

Hoppas den doftar fint =) Har du varit inne på Staffans sida www.beewithus.com och kikat?

Nu har jag kollat in sidan ordentligt. Mycket bra! Applåder! Kul att ni hade skrivit om det här också då jag läste en blogg som tog upp det imorse också, tydligen så kommer det snart släppas en bok om hur trafficking ser ut här i Sverige och det kommer komma fram vilka dessa köpare är. Spännande!! Här läste jag det: http://milady.myshowroom.se/2014/04/24/staffan-nordstrand/

Uppdaterat: 25 apr 2014 14:57  
Skrivet av Edor 25 apr 2014 15:13
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

KarlSkoglunds information borde man kanske kolla upp. Annars säger jag som Dubbeltur.
Men FN har jag absolut inget förtroende för.
Vi borde välja politiker som tar upp sådana här frågor.

Skrivet av KarlSkoglund 24 jun 2014 16:50
  Skriv ut Direktlänk

KarlSkoglund

(Medlem)

fredag 25 april 2014, kl 15:13 skrev Edor
KarlSkoglunds information borde man kanske kolla upp. Annars säger jag som Dubbeltur.
Men FN har jag absolut inget förtroende för.
Vi borde välja politiker som tar upp sådana här frågor.

Vi borde verkligen välja politiker som tar upp dessa frågor mer. Det är hemskt att det händer i sådan stor utsträckning även här hemma. Enligt en undersökning Amnesty gjorde 1996 så har 10% av sveriges män någon gång köpt sex. Det är riktigt skrämmande!

Ska bli väldigt spännande att läsa Staffan Nordstrands senaste bok som släpps i augusti som kommer att heta Byggfirman, den handlar om just människohandeln i Sverige. Ska bli kul att se den riva upp lite.

Skrivet av Mynta 24 jun 2014 22:37
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

1996-ja men 10% låter väldigt lågt tycker jag.
Är det 10% av lagligt vigda män som avses?
Otrohet kan man inte lagstifta bort och inte heller sexköp.

Men varför är det tillåtet att sälja det ingen får köpa då?

Skrivet av Inaktiverad 5647 25 jun 2014 09:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

En som vanligt klok fråga Mynta!
En tiggare sade att tigga var det mest människoförnedrande efter prostitution.
Läste om mord idag i Aftonbladet 80-90 mord i Sverige varje år, varav ca 10% utförs av kvinnor, styckmord utförs i regel bara av män, därför är detta fall med den 22 åriga kvinnan som styckade en flicka ett helt unikt rättsfall.
En kvinna som prostituerar sig är antingen otroligt fattig, ägd av hallick eller brottsliga ligor, själv utsatt i barndomen för övergrepp och tappat sin själ och sitt människovärde.
För mig är det en ofattbar handling att köpa en kropp, det är att inte se på kvinnor som människor utan handelsvara. Hur rymligt samvete krävs för att köpa en annan människas kropp för egen njutning. Det känns som en djup svår rotad sjukdom för mig.
Mvh/Sunny..

Skrivet av ingsan1 25 jun 2014 13:10
  Skriv ut Direktlänk

ingsan1

(Medlem)

Jag tror att det är svårt att få en pålitlig statistik i mångt och mycket och i t ex sexköp är det nog självklart svårt.
För mej får folk sälja vad dom vill dvs bara dom inte ringer hem till mej eller på dörren. Om jag köper stöldgods så är det straffbart. Kanske ska man straffa bara den som säljer stöldgodset men för mej är det ok att inte vara blåögd vid vissa billiga och kvittolösa affären och självklart vill jag göra rätt för mej som dom flesta vill.
Vi får nog minnas att för hundra år sen så var inte kvinnan riktigt vuxen dvs någon annan styrde över henne.
Läste just idag att vi har en kvinna som ärkebiskop. Den första i sveriges historia.
Vi lagstiftar om t ex djursex och barnsex men tyvärr så är det svårare att lagstifta när det handlar om vuxna människor.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18663 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".