Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!
(Admin)
(Medlem)
(Medlem)
(Admin)
Jag är säkert obstinat, men jag vill vända helt på tankegången! Frågan är: Vem skulle få problem av att vi inte skulle ställa om klockan två gånger om året??
Att vi på olika sätt löser problemen när vi står inför dem, det ligger i människans natur. Men det är alltså inte det jag tycker intressant i den här frågan, utan frågan är varför ska dra på oss problem att lösa helt i onödan? Det är bevisat att vinsten idag med denna klockomställning är absolut noll!
/Bengt
(Medlem)
Inaktiverad 3534
(Medlem)
Jag gissar att det skulle bli problem med våra kommunikationer med det övriga EU, tåg, färjor och flyg.
Annika Qarlsson (C) och en partikollega till henne motionerade förra året om att ta bort tidsomställningen, de fick avslag. Eftersom tiden är EU-samordnad är det inte vi själva som bestämmer över den, vad befolkningen i övriga EU anser om tidsomställningen har jag ingen aning om, men eftersom de folkvalda anser att vi ska ställa om klockorna så lär vi få fortsätta med det eller gå ur EU. Problemet med tiderna för flyg, färjor och tåg kommer dock att finnas om vi går ur EU och slopar omställningen till sommartid. De negativa hälsoeffekter som uppstår bryr sig inte de styrande i EU om.
(Medlem)
(Admin)
Sverige är en av medlemsstaterna i EU - det verkar behöva påpekas emellanåt. Vi är alltså en fullvärdig medlem i EU, och ska inte sitta och säga "ja" och "amen" i EU-parlamentet, utan agera aktivt i frågor om saker vi vill förändra. Först behöver vi dock själva bestämma oss för vad vi vill - när vi är överens, då kan vi behöva driva frågan i EU, och det ska då göras aktivt och med ansträngning av de personer vi har valt till att representera oss i EU. Vi kan ju inte sluta driva samhällsfrågor i Sverige med hänvisning till att det är EU som bestämmer.
/Bengt
(Admin)
(Guldmedlem)
Inaktiverad 5648
Inaktiverad 5647
Inaktiverad 5648
Inaktiverad 5647
Sidor:
Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.
- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.
Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".