Delvis kan jag hålla med dig, arbete fanns och man var tvungen att börja arbeta för föräldrarna kunde inte försörja oss på sina små fabriksarbetarlöner.
Innan dess (14år) hade jag kört tidningar 2 år, nog det tyngsta arbete jag haft, för att kunna köpa mina konfirmationskläder bla.
Man städade hemma, gick ärenden åt grannar, små lätta jobb, med bud.
Men tänk så mycket man lärde sig, att sköta ett hem, passa barn, (oftast sina småsyskon) att hitta i stan,man lärde sig handla. Samt mycket mycket mer.När jag var sju år gick jag ensam till tandläkaren genom hela staden.
Tittar man på lyxfällan så lever många på snabba lån, man kan inte vänta, man ska ha omedelbart.
Att jag skriver om detta ämne är att jag tycker synd om dagens unga, min man har lärlingar som inte kan hitta ens till sjukvården.
Jag tror att föräldrar tror att allt fås av samhället och oss pedagoger. Men vi är där för att lära barn, räkna, läsa, skriva, språk mm. Inte kan skolan och barnomsorgen lära ut sociala färdigheter under lektionstid.
Mycket är så snett som jag ser det bland de ungdomar vi har i släkten, bekantskapskretsen och som grannar. Visst kan barn få, men motprestation är nyttigt, att lära sig hur livet är därute att man måste ta i lite för att få tex en ny telefon, man får så lätt en ny idag.....Mvh/Sunny..