Idag på P4extra intervjuade Karin Hjulström en ung flicka som levde med dialys och annat elände, hon väntar på transplantation av njurar och bukspottkörtel. Hon fick avbryta sina studier till sjuksköterska och hennes enda önskan var att bli frisk och kunna fortsätta sina studier. En överläkare på Sahlgrenska satt i studion och förklarade varför de flesta svenskar är positiva till donation men iom att vi aldrig pratar om döden är det få som anmäler sig till registret. Man kan donera organ även i hög ålder påpekade han iom att de flesta organen är "överdimensionerade" och är fullt användbara. Jag drabbades av dåligt samvete när jag lyssnade till den unga flickan som låg på lasarettet och väntade på att få livet tillbaka, så nu har jag anmält mig till registret via Socialstyrelsens hemsida och hoppas att många fler får tummen ur, att bara ha ett donationskort är sämre iom att den dagen man lägger näbben i vädret så har man inte kortet till hands, anmälan direkt med alla uppgifter gör att de har koll på vem man är.