Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* HLR, Broddar och Hjärtstartare

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > HLR, Broddar och Hjärtstartare

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 22.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Hola 16 sep 2015 03:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Flera kommuner har nu gratis utdelning av Halkbroddar, som jag förespråkat länge. Vilka tjänar mest på det förutom att slippa lidandet om man faller?

Själv har jag halkat 2 ggr, för mkt, haft enkla broddar och passerat det stadiet, så det blev stövlar med infällbara i klacken, inte perfekt så det blev dyrare stövlar med många infällbara dubbar, så man kan gå på glansis med försiktighet. Hur man kan köra odubbat på samma ställen begriper jag inte.

Hörde det här Kropp och själ och påmindes om hur viktigt det är att alla kan HLR, då överlevnaden av en infarkt har ökat 100% men är bara 10% och hälften fått kognitiva svårigheter.
Hjärtstartare räddar en del numera också.
Kanske något för Grannsamverkan att organisera?
Uppdaterat: 16 sep 2015 03:32  
Skrivet av Inaktiverad 7278 16 sep 2015 10:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Varför skall kommunerna lägga ut skattepengar på sådant som jag själv borde göra av ren självbevarelsedrift? Jag har länge haft stövlar/kängor med utfällbara broddar.

Då vi, min fru och jag, inte har något förtroende för dagens SPF och PRO så är det stört omöjligt att få en HLR-kurs. Vi har från Röda Korset fått ett löfte att de skulle höra av sig då vi frågade om en HLR-kurs...Men det har gått över ett år nu. Så på den vägen är det och jag får väl ändå vara nöjd som levt nästan 15 år efter senaste infarkten!
Uppdaterat: 16 sep 2015 10:16  
Skrivet av Hola 16 sep 2015 13:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

onsdag 16 september 2015, kl 10:13 skrev AlfGun
Varför skall kommunerna lägga ut skattepengar på sådant som jag själv borde göra av ren självbevarelsedrift? Jag har länge haft stövlar/kängor med utfällbara broddar.

Då vi, min fru och jag, inte har något förtroende för dagens SPF och PRO så är det stört omöjligt att få en HLR-kurs. Vi har från Röda Korset fått ett löfte att de skulle höra av sig då vi frågade om en HLR-kurs...Men det har gått över ett år nu. Så på den vägen är det och jag får väl ändå vara nöjd som levt nästan 15 år efter senaste infarkten!

Jag har gått på HLR genom RK och OK(?)
Enkelt man kan läsa på nätet.
Min fru kan det och har hjärtstartare på jobbet.

På vintrarna säger jag till halkare att köpa broddar, men dom har ett visst besvär.

Samhället sparar massvis på mindre antal benbrott, men vem sparar mest?

Uppdaterat: 16 sep 2015 13:20  
Skrivet av Mynta 17 sep 2015 16:17
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Den som inte anser sig ha råd med att köpa broddar har väl heller inte råd att gå ut och då är faran eliminerad.

Skrivet av Hola 18 sep 2015 00:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

torsdag 17 september 2015, kl 16:17 skrev Mynta

Den som inte anser sig ha råd med att köpa broddar har väl heller inte råd att gå ut och då är faran eliminerad.

Va?

Skrivet av Mynta 18 sep 2015 17:27
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Din kommentar kräver ett svar!
Jag anser att det är den enskildes sak att betala sina broddar.

Det finns så mycket angeläget att göra för äldre i övrigt som att se till att folk som inte själv kan ta sig ut får hjälp med det!

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 sep 2015 17:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Broddar och skor får man nog klara att köpa själv. En del saknar skor, det är värre./Sunny.

Skrivet av Hola 18 sep 2015 18:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Samhället sparar på att dela ut billiga broddar. Vem ska tvinga någon att köpa?

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 sep 2015 19:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej det är fritt att välja broddar.
Men de som går med dom inne i matbutikerna har lättare att halka än ute.
Men en hundralapp till broddar har väl alla? De kan ligga framme tex på apoteket.
Men det är mycket som samhället skulle spara mer pengar på, rökning tex. Låt ciggen kosta 500kr asken för hur många dör i lungcancer. Spriten, drogerna.
Broddar kan alla köpa själva. /Sunny

Skrivet av Hola 18 sep 2015 19:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 18 september 2015, kl 19:30 skrev Sunny3
Nej det är fritt att välja broddar.
Men de som går med dom inne i matbutikerna har lättare att halka än ute.
Men en hundralapp till broddar har väl alla? De kan ligga framme tex på apoteket.
Men det är mycket som samhället skulle spara mer pengar på, rökning tex. Låt ciggen kosta 500kr asken för hur många dör i lungcancer. Spriten, drogerna.
Broddar kan alla köpa själva. /Sunny

Kostar rökat och alkoholen för mkt ökar smugglingen, jag har skrivit massvis om det då alkoholens skador kostar som asylinvandrarna men det ena är lättare att bromsa än det andra.
Rökarna däremot dör i förtid och blir inga dyra åldringar.

Det går bra att gå med broddar inomhus men är inte bra för golven, slabbigt att ta av och på, så jag har infällbara dubbar, dyraste stövlarna kostar över 1000, billigatse 400-500. Samma slabb men enklare att fälla in, jag låter dem vara ute för det mesta.
Halkan kostar sjukvården massor i resurser för att folk är dumma. Men de är opraktiska, vi bor i fel land.

Uppdaterat: 18 sep 2015 19:53  
Skrivet av Hola 18 sep 2015 19:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

fredag 18 september 2015, kl 17:27 skrev Mynta

Din kommentar kräver ett svar!
Jag anser att det är den enskildes sak att betala sina broddar.

Det finns så mycket angeläget att göra för äldre i övrigt som att se till att folk som inte själv kan ta sig ut får hjälp med det!

Har de halkat lär de inte komma ut, man slår sig som fan, jag har gjort det 2 ggr och började med broddar.

Skrivet av Inaktiverad 5647 18 sep 2015 21:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Gissa vad en cancerpatient kostar samhället, rökning är största orsaken till lungcancer.
Visst slår man sig om man faller, visst är det hemskt att kvävas av lungcancer, eller dö på en skitig toalett på skärholmens tunnelbanestation efter år av missbruk och avgiftningar som kostar skjortan.
Jag vet inte om broddar hindrar folk att falla i alla fall?
(lite fyndigt där) Men visst köper man broddar om man ramlat.
Jag föll i en lergrop mitt i sommaren, då skulle jag inte vilja ha broddar.
Man kan kanske avstå en flaska vin, en ask cigg, eller en stor kaka choklad och köpa sig broddar?....(Synd du slog dig, det menar jag)Mvh/Sunny..

Skrivet av Hola 18 sep 2015 21:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Vad jag lärt mig dör ½ före pension. Åldringar kostar mest annars.

Alkoholskador kostar samhället över 100 miljarder (irrelevant raderat). Men man varnar och tillåter reklam.

Folk i stan märker inte halkan, här är det glashalt ofta och jag måste ta det lugnt även fulldubbat. Barn märker inget, de har lägre fallhöjd.

Jag har arbetat för gratis broddar då det helt enkelt är både ekonomiskt och humant, men borde ha sålts mer överallt, de är ofta svåra att hitta.

Finns massvis med liknande

Ur länken

I Sverige är fallolyckor den vanligaste dödsolycksorsaken för individer 65 år och äldre. Cirka 30 procent av den äldre befolkningen som bor i eget boende råkar varje år ut för en fallolycka. 41 procent av fallolyckorna utomhus inträffar på snö och is och är vanligast i åldersgruppen 65-79 år.

Förutom ett personligt lidande för den som fått en höftfraktur så beräknas kostnaderna för en höftfraktur uppgå till minst en kvarts miljon kronor första året efter frakturen. Därefter får kommunerna ta en stor del av fortlöpande omkostnader för eftervård och ökat vårdberoende.

Uppdaterat: 18 sep 2015 23:31  
Skrivet av Inaktiverad 7278 18 sep 2015 23:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Varför skall samhället betala dubbar och en massa annat för oansvariga människor. Det är ju lika dumt som att man skall bygga snabbare vägar för att folk inte klarar av att köra fort på den smala vägen.

Nej jag tycker inte min skatt skall gå till dumdristiga människor. Ditt halkskydd behöver inte kosta Dig mer än högst en hundring om år. Jag har själv köpt ett par nya snygga traktorräfflade sköna kängor med kardborrdubb!

Skrivet av Mynta 19 sep 2015 06:33
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Självklart skall skattemedel inte bekosta broddar. Själv har jag köpt superbra broddar på Apoteket som är väldigt enkla att hantera!
Kostar lite förstås men jag betalar gärna för lite "trygghet".
Samhället kan inte bygga bort alla faror och inte heller eliminera skaderisk.

Något som är bra där jag bor är att det finns en gratishjälp/fixarn på Kommunen som det går att anlita för pensionärer/funktionshindrade. Det fixarn hjälper till med är just moment som innebär fallrisk. Byte av glödlampor/hänger upp gardiner.

Det var en utvidgning av tråden det!

Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2104 trådar med 18449 inlägg. 415 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".