Kanske nuddar jag bara ämnet men kunde inte låta bli för Aftonbladet skriver att snart är det slutslumrat i Spanien, Mariano Rajoy vill avskaffa siestan. Det första jag kom att tänka på efter jag läste artikeln var alla småbarnsföräldrar och deras föräldrar. Far- och morföräldrarna har för det mesta uppgiften att efter siestans slut ta hand om barnbarnen när mamman och pappan går tillbaka till jobbet, (om de har ett jobb).
För ett år sedan tog jag hand om mitt yngsta barnbarn på förmiddagarna här i Valencia, bara tillfälligt, tre veckor. Han, barnbarnet, var då ett och ett halvt år och ville vara ute och leka mest hela tiden. Vi startade vid nio-tiden på morgnarna och till min häpnad träffade jag flera mor- eller farföräldrar med sina små barnbarn i vagnen. De var på väg till dagis. Buenos días hälsade vi okända varandra och fortsatte till var sitt håll. De behövs, mor- och farföräldrarna, och många svenska motsvarigheter är kanske avundsjuka för här verkar familjerna ha mycket tätare kontakt. Både på gott och ont kan man tillägga. Vår granne, i samma trappa som vi, tar också hand om sitt barnbarn fast han, farfadern, börjar se riktigt trött ut.
Pratade med en ung kvinna om hur det är i Sverige, att vanligtvis slutar vi arbetet vid 16-17 tiden. Hon kunde inte alls förstå detta, siestasystemet är mycket bättre!
Hur som helst så börjar vi få varmare, något över 20 grader som passar perfekt för oss nordbor. Under somrarna kan vi inte längre vara här för hettans skull, ibland 40 plus.
/lamanga