Det är många frågor som dyker upp i en gammal barnpedagogs hjärna, nu då man blivit mormor och farmor, hela sju gånger nu.
Nu vill jag påpeka att just de är så fina föräldrar och tar till sig råd och läser sig till saker då de undrar något.
Vår generation gjorde många fel, helt klart. Bla så rökte vi i de små barnens närhet. Ingen visste bättre.Vi bodde i radonhus mm.
Kunskap kan skapas genom generationerna och det blir farligt då man inte tar till sig gammal erfarenhet, utan tror att jämnåriga på nätet har alla svar.
Saker jag reagerat starkt på är hur bortvänt man behandlar sina barn, vagnarna är vända bort från föräldrarna som går där och pratar i mobil då de hastigt rusar mot förskolan. Barnet har en klubba i munnen som getingar sitter på.En stackars hund dras med i farten.
På badstranden tappar de kontrollen på barnen då intressanta sms rasar in, för det är så de umgås nu med andra människor.Drunkningsolyckorna ökar drastiskt.
De små barnen bärs utan skydd för huvudet och den tunna fontanellen, OPS om man snubblar med den nästan nyfödda babyn i famnen.Solen steker det tunna skinnet på barnets hjässa.
Man bor större och dyrare än man behöver, så man måste båda arbeta fulltid för att klara av alla räkningar.
De små barnen har inget behov av andra barn,ända upp i treårsåldern leker de bredvid varandra. Tänk om de små barnen fick vara hemma några år, slippa dessa eviga infektioner, få vara i hemmet med sin förälder.
Barn finns alltid hemma, andra är också föräldralediga.
Få hemlagad mat, få äta sig mätta, äta i lugn och ro.
Spädbarn har ingen glädje av att resa till Thailand, de pengarna kunde läggas i föräldrakassan för barn att vistas hemma något år till.
Att det blivit fult att uppfostra barn visar sig i samhället, att andra säger till barnet kan ge hot och spydiga tilltal.-Som de gamla sjunga , kvittra de unga-.
Jag tycker så synd om dagens barn, de hungrar efter att bli sedda.Inte efter mer prylar, större villor, dyrare resor och bilar. De är förvirrade i sina roller och liv.När slår pendeln över igen? Bort från konsumtionssamhället och mot trygghet och gemenskap igen undrar Sunny.