Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Corona-viruset

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Corona-viruset

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 5 mar 2020 21:36
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Coronavirus
Ingen har väl undgått skriverierna och nyhetsrubrikerna om coronavirus? Tror inte det. Viruset som först upptäcktes i Kina heter vetenskapligt "COVID-19", men det blir mest "corona" i dagligt tal.
Hur oroliga är ni?
En del verkar ha blivit nästan hysteriskt oroliga, som att undergången är nära. Men vi lever ju i en tid då man kan se hundra feta rubriker som egentligen relaterar till samma sak, det hetsar upp människor, i alla frågor. En svår influensa är vad det är, en expert på området sa att i värsta fall kan detta coronavirus bli som Hongkonginfluensan 1968-1970, vilken var illa nog men dock inte mänsklighetens undergång. En klar skillnad nu mot 1968 är ju dock att folk flyger och far över hela världen i en helt annan omfattning än då. Det är problematiskt - om alla höll sig hemma i sin by blev det ingen större spridning.
En konsekvens har också blivit att en hel del människor börjat hamstra mat, intygas från handlare. Hur tänker de då? Tänker du så?
Mer finns att diskutera om detta ämne - skriv vad du tänker om coronavisruset.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 8 mar 2020 22:09
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

En positiv bieffekt av Corona-spridningen är ändå att flygresorna minskat markant = mindre utsläpp, bra för miljön. Och, visst, jag håller med om att det finns en hel del överdrivna reaktioner på denna svåra influensa. De flesta drabbade tillfrisknar ju trots allt och repar sig. Har man svåra kroniska sjukdomar tillika en hög ålder, kan man avlida av en högst vanlig förkylning eller influensa. Det krävs inte Corona-virus för det.

Hamstra mat i det här läget? Nej, inte för min del. Det räcker med att ha kyl och frys välfyllda hemma. Har inte lust att fylla källarkontoret med konserver och torrfoder. Jag följer utvecklingen i gammalmedierna (radio, TV, dagstidningen), men skulle förstås gärna ha ett munskydd på buss och T-banan när jag rör mig på stan. Tills vidare får en tjock halsduk duga (se mitt inlägg på Klotterplanket).

Som engelsmännen sa under London-blitzen 1940: "Keep calm and carry on!".

/Citymermaid

Skrivet av Bengt 17 mar 2020 16:08
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Har ni hamstrat toapapper nu? Tydligen den mest konkreta åtgärd folk i allmänhet gör just nu.
"Oron är värst" är ett mycket gammalt talesätt, och det nog inte för inte vi använder det fortfarande. Visst, det är ju så att vissa utsatta personer i s.k. riskgrupper kan avlida av de samlade sjukdomarna då de får COVID-19 uppe på allt annat - men är det inte också så att vissa utsatta personer kan avlida till följd av mycket stor oro?
Fördröjning av smittspridningen behövs ju för att inte alla ska vara sjuka samtidigt, med allt vad det skulle innebära. Småningom blir detta ändå en influensa som kommer att gå runt återkommande, som de andra influensorna, det är inte så att viruset försvinner på något mirakulöst sätt för att man stänger ner hela samhället. Den hysteriska oro som sprids av alla feta rubriker är inte alls till någon hjälp i sammanhanget, skapar bara irrationellt beteende som "toapapperhamstring" och liknande. Ett vaccin kommer småningom och framförallt riskgrupperna kan då skyddas bättre, men det kan knappast komma förrän till hösten och om hela samhället i alla länder ska vara nedstängda tills dess... hur vettigt låter det? Det är mycket oklart hur länge "nedstängningshetsarna", som det kryllar av på sociala media, egentligen menar att allt ska vara nedstängt, en vecka, en månad, ett år??

Hur ser just du på coronahetsen? Och hur orolig är du?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LovisaEmil 18 mar 2020 11:12
  Skriv ut Direktlänk

LovisaEmil

(Medlem)

Läste någonstans att 3 miljoner barn dör av svält varje år och ingen tycks få panik över det. Därtill dör över 400 000 av malaria trots att det tydligen finns mediciner. Sen har vi denguefeber, rossriverfeber zikavirus och ormbett t.ex. som tar många liv. Har inte gjort någon källgranskning.
Jag tycker den här hysterin är helt oproportionerlig.
Hade själv Hongkongflunsan när den gick och hade då två barn på två och fyra år att ta hand om trots hög feber. Inte tal om att jag skulle behöva någon hjälp. Och inte behövde barnen isoleras från mig och dom blev inte sjuka.
Det är lätt att skylla på medierna men jag tycker dom fullständigt frossar i detta.
Det hela handlar väl om dödsskräck fast döden är en lika naturlig del av livet som födelsen, men det har förträngts i vår moderna värld.
När jag kommer hem, befinner mig just nu i Egypten, tänker jag som vanligt ta min dramaten till affären där jag själv scannar mina varor och betalar i automaten
Man stänger sina gränser och sen räknar man med att 70-80 % kommer att bli smittade vad är då vitsen med stängda gränser om det nu är likadant i alla länder.
Nej jag är inte orolig. Det får bli som det blir./ LovisaEmil

Skrivet av dubbeltur 18 mar 2020 11:47
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Problemet ligger i att om 70-80 % blir sjuka samtidigt så kommer sjukvården att klappa ihop. Det gäller därför att inte få in ytterligare smitta utan att ha den smitta vi har under kontroll och att spridningen blir så långsam som möjligt.

--
dubbeltur

Skrivet av Citymermaid 20 mar 2020 11:08
  Skriv ut Direktlänk

Citymermaid

(Medlem)

Det har startats ett Facebook-upprop där man uppmanar svenska folket att applådera en minut varje kväll kl 20.00 från balkong eller fönster för att hylla den vårdpersonal, som nu sliter med extra långa arbetspass och stor risk för Corona-smitta. Man kunde se en glimt av aktionen på TV-nyheterna igår. Bra initiativ, som även kan praktiseras på andra håll i landet!

Här kan man läsa mera: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7431886

/Citymermaid

Skrivet av nelads 27 mar 2020 08:44
  Skriv ut Direktlänk

nelads

(Medlem)

Regeringen påstår har stängt gränsen pga corona men varför tar man hit ytterligare asylsökande? De söker ju bidrag från första dagen !! Nu våra företag kan inte betala sina lån skulder mm då säger regeringen att de kan få fördelaktiga lån nu ? Förstår inte detta ? Företag som inte har nån buffert men lån att betala kan väl inte låna mera pengar. Regeringen har skänkt åtskilliga miljarder till ekonomiska flyktingar som inte behöver komma hit men nu när våra egna är i oerhörd kris så heter det FÖRDELAKIGA LÅN till dem. Är det skillnad på folk och folk ? Jag blir ledsen och förbannad !!

Skrivet av bobm 27 mar 2020 09:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

bobm

(Medlem)

Självisolering. Hade en kallelse till fotvården i Umeå men ringde och sa flytta up dig ett par månader p.g.a. viruset. Våga inte tar bussen till Umeå eller gå bland alla folk som finns på lasarettet. Annars är dig lugnt.

jag 77 år gammalt, har genomgått två operationer för liver cancer och har insett att livet är en kamp men något kommer att tar den. Så det är best att tar en dag i taget.

Hoppas ni alla är bra...

Bobm
Uppdaterat: 27 mar 2020 10:05  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1871 trådar med 17310 inlägg. 327 (17%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".