Hemtjänsten i coronavirus tiden har det blivit sämre? Frågar jag mig, och vill starta diskussion om detta med min grannens erfarenheten som bakgrund:
Jag har en granne med dåligt hälsa och sämre ekonomi, hon har hemtjänsten en gång i vecka, ibland inte ens det, om personalen blir sjuk lämnar de återbud med en halv timma varsel innan planerad besök
Hon ringde mig häromkvällen, hade ingen mat, ingen telefon nummer till godmannen och var förtvivlad över att ingen hjälper henne.
Jag som själv handlar online erbjöd mig att gå ut och handla åt henne, hon var ledsen, hon hade inga pengar, kunde inte ta hämta ut den nya visa kort då hon saknade giltigt legitimation.
Detta kan inte vara sant tänkte ja, hennes godman skulle ha fixat det åt henne, tycker man.
Jag gick och handlade för mina pengar.
Nu har det gått en vecka, hon har samma problem och ingen hjälp, innan ny planerings möte med hemtjänsten den 4 maj. Hur skall hon klara sig fram till dess? Om hon vill kan jag ringa hemtjänsten åt henne menade jag. Nej hon ville inte för de är otrevliga, de vill inte hjälpa och hon vill inte tigga säger hon.
Vad gör man?