Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Hemtjänsten i coronavirus tiden, har den blivit sämre?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hemtjänsten i coronavirus tiden, har den blivit sämre?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 11429 26 apr 2020 09:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11429

Hemtjänsten i coronavirus tiden har det blivit sämre? Frågar jag mig, och vill starta diskussion om detta med min grannens erfarenheten som bakgrund:

Jag har en granne med dåligt hälsa och sämre ekonomi, hon har hemtjänsten en gång i vecka, ibland inte ens det, om personalen blir sjuk lämnar de återbud med en halv timma varsel innan planerad besök

Hon ringde mig häromkvällen, hade ingen mat, ingen telefon nummer till godmannen och var förtvivlad över att ingen hjälper henne.
Jag som själv handlar online erbjöd mig att gå ut och handla åt henne, hon var ledsen, hon hade inga pengar, kunde inte ta hämta ut den nya visa kort då hon saknade giltigt legitimation.
Detta kan inte vara sant tänkte ja, hennes godman skulle ha fixat det åt henne, tycker man.
Jag gick och handlade för mina pengar.

Nu har det gått en vecka, hon har samma problem och ingen hjälp, innan ny planerings möte med hemtjänsten den 4 maj. Hur skall hon klara sig fram till dess? Om hon vill kan jag ringa hemtjänsten åt henne menade jag. Nej hon ville inte för de är otrevliga, de vill inte hjälpa och hon vill inte tigga säger hon.
Vad gör man?



 
Skrivet av Citymermaid 29 apr 2020 12:24
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Hej, Blomma! Ingen annan har kommenterat ditt inlägg så nu gör jag det.
Du är en hygglig granne, men kvinnan som du försöker hjälpa vill tydligen att du ska ersätta både hemtjänst och godman, och dessutom betala hennes inköp ur egen ficka. Samtidigt vill hon inte att du ska kontakta hemtjänsten och påtala försummelserna - nej, "det vore att tigga", tycker hon, "och de är så otrevliga".

Detta får mig att undra om damen ifråga lider av lättare eller svårare demens? Om så är fallet, så är det du som måste handla efter förnuftets regler. Enligt min erfarenhet går det inte att resonera logiskt med dementa personer.

Om jag vore som du, så skulle jag kontakta både Hemtjänsten och godmannen och påtala att det nu blivit grannarnas ansvar att hålla kvinnan ifråga vid liv, och så ska det inte fungera när hemtjänst blivit beviljad, och det finns en god man, som ska se till den ekonomiska och juridiska sidan. Det måste gå att ta reda på kontaktuppgifter till bådadera. Betr. god man så kan man leta upp vederbörande på nätet (kan tipsa närmare om du inte lyckas), och hemtjänstbolaget måste väl kvinnan ifråga känna till.

Att ställa upp som granne i en akut nödsituation är en sak, men det får inte bli en förpliktigande livboj, som avgör liv eller död. Önskar dig lycka till att reda upp denna knepiga situation!

//Citymermaid
 
Skrivet av Inaktiverad 11429 29 apr 2020 15:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11429

Vi Behövs!
Hej Citymermaid tack för din kommentar.

Nu är det så att innan jag skrev i forum, gjorde jag en skriftlig anmälan till förmyndarmyndigheterna

Kontaktade hemtjänsten och frågade om det stämde att en kvinna med så svara problem skall vara utan hemtjänsten fram till insatt planeringsmöte 4/5.
Personen jag talade med var mycket otrevligt så jag avslutade samtalet med att säga ”Jag vill anmälla ett behöv och ni tar detta som kritik, ”, blev ledsen över det hela.
Så jag ringde rödakorset anmälde behövet och de lovade skicka en kasse mat till min granne i samma områden där jag bor.

Min granne fick en otrevligt samtal från hennes godman som sade att eftersom hon blev anmäld det var sista gång hon ringde, så där så.

Jag anser att vi borde ha den samhälleliga ansvaret att anmmälla det som inte fungerar för gamla och sjuka. Att vända huvuden åt andra hållet är inte bra.

Snälla Citymermaid jag instämmer med din beskrivning av min granne det var nästa så jag tänkte när jag bestämde mig för att uppge hennes namn till förmyndarmyndigheter och stå för det.

Jag hade önskat höra andras erfarenheter av hemtjänsten, vad är skillnad mellan privat och kommunal hemtjänsten? Frågar jag mig, måste ta redan på det, för snart behöver jag själv hjälp i hemmet.



 
Skrivet av Citymermaid 30 apr 2020 12:15
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Hej igen, Blomma!

Jag vet inte hur det fungerar med privat kontra kommunal hemtjänst just där du bor, men här i Stockholm råder stor konkurrens om "brukarna", vilket gör att de privata hemtjänstbolagen måste leverera och det med god kvalitet, annars får de lägga ner.

När min kusin skulle välja hemtjänstbolag för sin mamma kollade hon upp på nätet vilka bolag det fanns i näromgivningen, och vilka betyg eller poäng som de fått av sina kunder. Den hon till slut fastnade för, visade sig vara utmärkt. Samma kvinna som kommer varje gång, dessutom utbildad undersköterska och svensktalande.

Erfarenheterna av min mammas kommunala hemtjänst under hennes sista tid var förfärliga. Tyvärr blev vi övertalade av hennes biståndshandläggare att välja just dem. Det kommer inte jag göra när/om det blir aktuellt.

//Citymermaid
 
Skrivet av Inaktiverad 11429 30 apr 2020 15:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11429

Vädret är grått i Gbg
Hej Citymermaid
Intressant det du säger, jag kanske skall börja med att anlita en städfirma
för att spara på krafterna.
Att ha samma person som kommer hemma varje gång, skulle vara den bästa.

Jag som snart är 80 måste planera redan nu om hur jag vill göra i framtiden, kan tänka mig att det inte blir lätt att sköta bankärende med mera via internet, fast detta blir enklare att lämna över till sonen, det som för mig är jobbit är städning som jag prioriterar helst bort och sysslar med annat. Till slut allt behöver göras samtidigt, städa tvätta (har tvättmaskin i lägenhet som tur är) Har köpt enkla städutrustning men det hjälper inte, det som saknar är det tid som behövs för de många vilopaus jag tar för att orka.

Vädret är grått i göteborg nu, hoppas vi på värmen länge fram
Ha en bra dag
Uppdaterat: 30 apr 2020 15:23  
Skrivet av Citymermaid 1 maj 2020 11:27
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Det låter klokt att låta andra ta hand om städningen, och du får ju göra RUT-avdrag för den tjänsten. Men när du sen väljer Hemtjänst, var noga med valet och sök efter referenser. Samt att det inte ska springa ett halvt dussin olika personer hos dig varje vecka. Oerhört jobbigt att lära sig namnen på dem, eller inte veta vem det är som kommer idag, har jag träffat vederbörande förrut etc. Man måste också ha rätt att snabbt säga upp avtalet om man inte är nöjd. Det visade sig vara väldigt svårt med den kommunala hemtjänsten. Så börja med en "provanställning"; sånt tillämpas ju vid andra anställningar idag.

Fin bild av Göteborg i gråväder! En stad där jag alltid har stortrivts vid besöken.

Fortsatt trevlig helg!

Citymermaid
 
Skrivet av Inaktiverad 11429 1 maj 2020 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 11429

Tack
Tack snälla Citymermaid för typset, den uppskattas
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18329 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".