Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Slöseri med skattemedel

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Slöseri med skattemedel

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 16 sep 2011 15:20
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Är det slöseri med skattemedel att driva rättegången mot läkaren vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus, trots att Socialstyrelsen granskat fallet utan anmärkning.
Jag anser det!

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 16 sep 2011 15:59
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Både ja och nej. Naturligtvis är det tveksamt att lägga skattepengar på en rättegång som det inte finns förutsättningar för en fällande dom i. Det finns dock andra saker kring detta fall som förtjänar all uppmärksamhet som är möjlig. Som att det som funnits av rättsläkare inte syns i journalen och att ingen vare sig sett eller hört någonting och absolut inte gjort något som ger förklaring. Inte acceptabelt, är min mening. Därmed är jag givetvis inte nöjd med Socialstyrelsens agerande heller. Det kan alltså vara värt att lägga en del skattekronor på detta, trots att det egentligen inte är rätt att driva ett mål som inte kan leda till fällande dom.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 16 sep 2011 17:34
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Då är det snarare Socialstyrelsen som ska ta tillbaka ärendet för ny prövning, eftersom det är de som bör ha kompetensen.

--
dubbeltur

Skrivet av Laura 16 sep 2011 18:47
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Socialstyrelsen kan väl inte ta tillbaka fallet, det är ju polisanmält och uppe i rättegång.

Tycker som Bengt att oklarheter inte ska sopas under mattan, och att samtliga inblandades agerande bör granskas.

Slöseri med skattemedel? Betalar vi inte skatt bl a för att få opartiska granskningar av eventuella brottsfall?

Skrivet av dubbeltur 16 sep 2011 21:00
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Frågan är om det överhuvudtaget skulle ha gått till rättegång. Jag vidhåller att oklarheter borde ha utretts av Socialstyrelsen i en ny prövning. Vi måste förutsätta att Socialstyrelsen är opartisk.
Visst är det slöseri med skattemedel att öppna en rättegång med ett så svagt bevisläge.
Det man kan hoppas på är att det kommer en lagändring som tillåter dödshjälp vid liknande fall.

--
dubbeltur
Uppdaterat: 16 sep 2011 21:02  
Skrivet av torlarserik 20 sep 2011 22:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Jag anser att vidmakthållande av en vettig rättsstat får kosta pengar.Sedan blir det ju lagstiftarens sak att ge klara besked.

Nu vet vi alla, att vissa rättsfall är utomordentligt svåra och därför " i brist på bevis" läggs ner.

Bortom allt rimligt tvivel, tycker jag är ett bra uttryck, och vi kan väl utan att vara särskilt pålästa att styckmordet utanför Örebro i Januari var det utom allt tvivel att förövaren hängde sig i häktet.

Nu tillhör dödshjälp kanske en helt annan tråd, men lagstiftarens ord måste prövas hur omodern den än kan se ut.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".