Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Rågskorpor

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Rågskorpor

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 4 av 4.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Vallmoblomma 20 jun 2013 13:43
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Vet inte hur många som gillar att baka?... men här kommer ett riktigt goding-recept på rågskorpor att äta till frukost eller brunch.Kommer du till Karlskrona är detta en självklarhet, färdigrostade eller som bullar att rosta själv. Detta är blekingsk matkultur.
Baka, rosta, ät och njut med ost och/eller marmelad.

"Selmas rågskorpor"

Ingredienser:
1l mjölk
100g jäst
1dl strösocker
2tsk salt
50g margarin
12 dl rågsikt
12 del vetemjöl
pensling:ägg

Blanda jäst och fingervarmt vatten.Salt och halva mjölmängden tillsättes. resten av mjölet inarbetas litet i taget tills degen får lagom konsistens.Degen jäses. Tag upp degen på bakbordet och knåda den.Dela i 24 delar och rulla ut varje deg till en avlång bulle. Bullarna jäses och gräddas i 250 graders ugn 8-10 min. Dela bullarna och rosta dem ljusbruna i 275 graders ugn. Smakar godast nyrostade. ( Kan frysas- helst delade)
Smaklig spis!

--
papaver

Skrivet av Anita 20 jun 2013 20:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Medlem)

Tack för recept. Bakglad som jag är, så kommer jag givitvis att baka dessa skorpor.

Skrivet av Ofelia 29 jun 2014 12:50
  Skriv ut Direktlänk

Ofelia

(Medlem)

Ja, dessa skorpor är verkligen mums. Jag brukade baka dem när barn och barnbarn hälsade på.

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jun 2014 14:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

De låter jättegoda dessa skorpor. Är det något jag varit urdålig på så är det att baka.
Min yngste sons flickvän är så duktig att baka, hon brukar baka mandelskorpor till mig, till julen innehåller de saffran. Men de är mer som småbröd.
Nej inte mycket har jag lyckats med, en limpa på filmjölk snabbakad, fralla, är det som blivit bra. Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".