Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Gott till kaffet

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Gott till kaffet

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 30 aug 2013 22:38
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Godsaker till fika passar också här, även om avdelningen heter "Recept o tips om mat".
Jag vill tipsa om Wingers fotogalleri där hon i bild visar sådana läckerheter att snålvattnet börjar rinna.
Jag vill uppmana fler att ge oss lite gott till kaffet - här i form av recept eller beskrivning, eller kanske som bilder.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 6335 28 okt 2014 18:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag har funderat på att göra en pumpa-paj, men vet inte om det är gott eller värt mödan, kärnorna skall vara väldigt nyttiga och det måste ju bli en hel del kärnor i en pumpa, ganska dyra är dom också så det blir kanske en vinst av det hela ändå :)

Skrivet av Bengt 28 okt 2014 20:54
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 28 oktober 2014, kl 18:19 skrev Gun_sa
Jag har funderat på att göra en pumpa-paj, men vet inte om det är gott eller värt mödan, kärnorna skall vara väldigt nyttiga och det måste ju bli en hel del kärnor i en pumpa, ganska dyra är dom också så det blir kanske en vinst av det hela ändå :)

Jag tror inte på det som "gott till kaffet". Inte alls, faktiskt. Strunta i det. Gör kanske en kladdkaka istället?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 6335 28 okt 2014 21:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Nej, det har du kanske rätt i. Pumpapaj passar nog mer till efterätt, men säsong är det snart i alla fall med kanel och ingefära.
Uppdaterat: 28 okt 2014 21:20  
Skrivet av Tezz 29 okt 2014 17:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tezz

(Medlem)

En god och enkel äppelkaka t kaffet el som dessert.

200g smör,8 äpplen,4 ägg, 4 dl + 4 msk strösocker, 6 dl vetemjöl,
4 tsk bakpulver, 2 dl mjölk, 4 tsk kanel, 2 tsk vaniljsocker, 1 tsk kardemumma.
Sätt ugnen på 200 grader,smält smöret,skala och kärna ur äpplena och skär dessa i klyftor.Vispa ägg och 4 dl socker vitt och pösigt. Blanda i vetemjölet och bakpulvret.Tillsätt mjölk och det smälta smöret.
Ta fram ugnens långpanna och och klä den med bakplåts papper.Häll i smeten.
Blanda 4 msk socker,kanel,vaniljsocker och kardemumma i en djup tallrik,vänd ner äppelklyftorna i kanelblandningen och fördela sedan äppelklyftorna i smeten i långpannan.Grädda sedan kakan i ugnen ca 25 min.När kakan svalnat skär den i fyrkanter och servera med eller utan grädde/vaniljsås/glass. Har du äggvitor över så är det gott att vispa en maräng och lägga på. Hälsn Tezz

Skrivet av Inaktiverad 6335 3 nov 2014 14:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Det är gott med Äppelkaka och nu kommer en helg där det är obligatoriskt.
Skall absolut baka din kaka.

Skrivet av blyfot 3 nov 2014 16:01
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Dom har redan börjat med semlorna här i Värmland. Har redan ätit fem och eftersom alla vet hur dom ser ut så blir det ingen bild. Dom var försvinnande goda så det blir nog snart nya inköp.

Skrivet av Inaktiverad 6335 3 nov 2014 18:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Semlor eller Fastlagsbullar väntar jag med till efter jul och då köper jag. Jag vågar inte baka för då kan jag lätt stoppa i mig en hel plåt, inga problem :) nu har dom med vaniljkräm, choklad och alla sorters men det är fusk det skall vara mandelmassa och grädde då är det godast.

Skrivet av Inaktiverad 4552 7 nov 2014 22:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

När jag får besök med kort varsel snor jag ihop en rulltårta. Annars gäller hembakt matbröd av surdeg. Det finns i frysen för det mesta.

Skrivet av Luddelina 8 nov 2014 12:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Luddelina

(Medlem)

När jag fikar för mig själv så tar jag keso + kanel och ett halvt äpple. Gott

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".