Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Att leva av och med naturen

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Att leva av och med naturen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 2 av 2.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 4552 23 maj 2015 20:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Mina uppväxtvillkor har varit att leva av och med naturen.Nässlorna har blivit våren första nässelsoppa. Soppa har det även blivit av granskott. Senare kommer det att bli soppa på kirskål. När sommaren står i full blom blir det älgörtsdricka. Till nyfångad fisk är en sås på ängssyra outstanding. Hösten med alla svampar och bär fyller snabbt mina frysar. Vad brukar du ta vara på från naturen?

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 maj 2015 09:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Min pappa var så duktig på allt sådant och han både syltade och saftade av alla bär han hittade.
Han kokte nässelsoppa, så fick man ett halvt ägg som simmade i soppan.
Vi barn var väl måttligt förtjusta får jag lov att säga.
Men till sig själv lagade han mat av mycket i naturen, bla annat som du skrev Kirskål.
Älgörtsdricka har jag aldrig varken druckit eller hört talas om? Jag hade länge svårt att skilja på Älgört och brudbröd.
Men lärde mig att Älgörten trivs bäst i dikesrenar och fuktigare mark, medans Brudbrödet gillar torrare jordar.
Av vete och Brudbrödsstjälkar gjorde vi tuggummi, vi tuggade vetekornen tills de blev ett tuggummi så bet vi i stjälkarna som smakade -Hubba, Bubba-. Fattigdomen var uppfinningarnas moder.
De späda rapsbladen åt vi också som sallad.
Mot olika krämpor fanns det ett skafferi att använda Groblad på sår, lingon, tallkåda, tallskott mot UVI.Naturen har så mycket att ge oss om man är intresserad.
Vad går upp mot en smörgås med stekta kantareller? Mvh/Sunny..

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17411 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".