Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Matjessillen

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Matjessillen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 6 av 6.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 10 jun 2018 20:07
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det är dags nu - om ni inte redan börjat. Matjessill, gräddfil, gräslök och färskpotatis ska det vara i värmen (och på midsommar även om det är kallt).
En intressant undersökning om matjessillen har gjorts av SVT:s program "Plus", den hittar ni på https://www.svt.se/special/plus-testar-matjessill/
Det var inte den dyraste som utsågs till "Bäst" där. En av de allra billigaste utsågs rent av som "näst bäst". Ja ja, priset säger inte allt...

Kuriosa i sammanhanget är att maatjesharing, som är holländska och som vi fått ordet matjessill från, betyder "jungfrusill". Dock ska vi komma ihåg att maatjesharing inte alls har den starka kryddning som vår matjessill ska ha - man kan med gott samvete påstå att matjessill ÄR en svensk sillinläggning, trots att ursprunget är hämtat från Holland, och den kanske inte är lika "jungfrulig".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 10 jun 2018 22:47
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Intressant! Det är bra att Du kommer med lästips Bengt. Överraskad att den sillen vann.
Oj det är dags att köpa strömming - måste öka på giftet dioxin.

Skrivet av Anita 11 jun 2018 12:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Blev också lite överraskad av att Alax vann. Bäst tycker jag att Falkeskogs matjes hela filèer i glasburk är.

Skrivet av Inaktiverad 3466 12 jun 2018 21:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

Jag Personligen tycker att Matjessillen håller så låg kvalité, så jag köper hellre inläggningssill av god kvalité och fixar till sillen själv. Till min stora sorg kan man ej få tag i Römme här i Sverige men Creme fraiche får ersätta det.

Skrivet av Bengt 12 jun 2018 21:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 12 juni 2018, kl 21:48 skrev sven
Jag Personligen tycker att Matjessillen håller så låg kvalité, så jag köper hellre inläggningssill av god kvalité och fixar till sillen själv. Till min stora sorg kan man ej få tag i Römme här i Sverige men Creme fraiche får ersätta det.

Jo, olika sillinläggningar kan man ju göra själv - men just Matjessill är speciellt och jag tror det är svårt att få till den bra på egen hand (jag har aldrig försökt).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 3466 12 jun 2018 22:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

En Gammal Klassiker vid Segelutflykter är följande: Tärnad Sill, Creme Fraiche,
Rädisor skivade, Ägg hackade,Kokt kall färskpotatis i klyftor,Dill, Gräslök, Grovmalen Peppar,Rör ihop Propotiponerna efter tycke och smak, En skiva Knäckebröd
eller annat bröd till smakar bra. Passar även på stranden.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".