Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Solförmörkelse 20/3

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Solförmörkelse 20/3

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 8 av 8.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 20 mar 2015 11:05
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Det är ju intressant med solförmörkelse, men här i Mälardalen blev det en besvikelse - det är regn och helmulet, men ser ingenting av dagens begivenhet. :-(
Det finns dock direktsändning på SVT från platser med bättre förhållanden: Se solförmörkelsen – direkt på svtnyheter.se

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 20 mar 2015 14:31
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Oj så rädd jag kände mig inför denna dag! 1954 blev liksom så levande och jag fick upp den där otäcka känslan av att nu drabbas vi av något stort, farligt och som man inget kan göra åt! 1954 sotade vi glas...

Vilken betydelse det har hur föräldrar hantera olika fenomen med sina barn.

Alltså höll jag mig inomhus när det var mest påtagligt här i dag!

Skrivet av Inaktiverad 5647 20 mar 2015 14:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag minns det väl, och liksom du Mynta fylldes den lilla barnasjälen av fruktan.
Fåglarna slutade sjunga, det blev mörkt och kusligt. Den var väl total då, förmörkelsen?
Vi fick se genom fotokopior på solen, minns när skärvan började synas igen, när fåglarna tog upp sin sång igen.
Allt blev som vanligt, kaffet kom fram i bersån och grannarna samlades och talade om fenomenet. Världen blev som vanligt igen.
Det var skönt.....mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 5306 20 mar 2015 23:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Tror nog som Du skriver Sunny3 att den 1954 var total. Minns att det blev så mörkt att tuppen jagade in hönorna för han trodde det blev natt!

Skrivet av Inaktiverad 4552 21 mar 2015 06:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Fåglarna tystnade även i år.

Skrivet av Inaktiverad 5648 21 mar 2015 08:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Här var det mulet och jag märkte ingenting men -54 var det skillnad. i var hos morfar och alla hans bin gick och lade sig när de trode att det började bli natt, spännande.

Skrivet av Inaktiverad 5647 21 mar 2015 19:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

fredag 20 mars 2015, kl 23:22 skrev Honom
Tror nog som Du skriver Sunny3 att den 1954 var total. Minns att det blev så mörkt att tuppen jagade in hönorna för han trodde det blev natt!

Till honom!
Den tuppen var det ordning och reda på. Bäst att fösa in hönsen då natten kommer, hihi. Fick ett leende på läpparna...Mvh/Sunny.

Uppdaterat: 21 mar 2015 21:29  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".