Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Höjdsjuka

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Höjdsjuka

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 5 av 5.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av torlarserik 25 sep 2011 18:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Nej jag fann ingen lämplig huvudrubrik om höjdsjuka, så jag avger vad jag vet i den här rubriken.
Edit: Flyttat hit till Vetenskap och populärvetenskap, det passar bäst här.

Höjdsjuka är på något sätt en inverterad dykarsjuka, men på ett annat sätt liksom.
Höjdsjuka drabbas man av över ca 2000 meter över havet, det är inte bara syresättningen i blodet som påverkas, atmosfärstrycket blir tunnare och tunnare. Exempelvis så ligger trycket på Mount Ewerest topp på ca 300 millibar, vilket på havsnivå skulle medföra fruktansvärda tornados och stormar.

Så långt faktiska omständigheter.

Människokroppen är fantastisk, den kan anpassa sig till det mest fantastiska, rusar jag upp till 6000 meter omedelbart inom nån timma kommer lungorna och ögonen tränga ut ur kroppen, av det enkla skälet att jag är född på 80 m över havet. Tar jag det lugnt och går ner 300 meter och anpassar mig nåt dygn så fixar min kära kropp allting.

Det som jag inte kan förställa mig är hur, fakta är att man kan inte anpassa sig högre än ca 6000 meter, det tar några dagar på den nivån, sedan kommer man in i "dödens Zon" över 8000 meter, då jävlar måste man vara skärpt, nu gäller genvägar, allt som står i ens makt att få tag i syrgas, man står på världens tak, man andas massor av gånger per minut trots syrgas, man är totalt förbi, slut, out of order.

Ner ner ner, ner är det som gäller i det ögonblicket, jag kommer aldrig att uppleva det ögonblicket, men på något sätt vill jag förstå vad som händer i hjärnan på dessa tokskallar, när jag nu vet hur det är att andas på 5400 meter.

Is och snö ter sig mycket bättre på Svalbard, där kan man i alla fall andas normalt.
Uppdaterat: 25 sep 2011 21:35  
Skrivet av torlarserik 26 sep 2011 22:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Tack Farida, jag är absolut ingen expert på höjdsjuka tvärtom, jag blev tvungen att läsa på inför min resa till Himalaya.
Det blev lite omfattande, då alla Ewerest bestigare rörde runt och beskrev höjdsjukan över 6000 meter.

Bästa vän, det är väl självklart att Du får huvudvärk redan vid tusen meter om Du inte är informerad, huvudvärk nr2 får Du vid 2000 meter, får Du ingen guide som petar ner dig 300 meter att sova på så är de dumma. Stilla Dig ett dygn, kliv på nåt tusental meter uppåt igen, anpassa,
Bäste vän, internet är full av info om höjdsjuka, jag gick i Himalaya 2008, nitt enda problem var att svälja klunkar av vatten, på havsnivå är det inget problem

Skrivet av torlarserik 26 sep 2011 23:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

torlarserik

(Medlem)

Höjdsjuka är inget problem för den som är påläst.
Jag ser att det låter stöddigt, det är inte så jag vill mena.
Gå upp över 2500 meter öh, gå ner och sov på 2000, , gå upp på 3000 meter, sov på 2700, gå upp på 4500 meter gå ner och sov på 4000 meter.Bäste vän över 5000 meter börjar det konstra till sig med syre och och trams, över 6000 meter börjar det bli kört med syre att andas.
Problemet är på den höjden är att det går inte att klunka i sig vätska, man är helt enkelt dum, man tror att man druckit, men i själva verket har man intagit vätska på ett sätt som fantasin inbringar.
Man är törstig, slut, dödförklarad, jag beundrar dessa idioter

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1887 trådar med 17410 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".