Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Att flytta som pensionär!

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Att flytta som pensionär!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jun 2016 18:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi är nu på gång med flytt,sista förhoppningsvis. Från att bo i skogsbrynet, så blir det en lägenhet centralt. Nära allt , museum, bibliotek och city.
På 10 år har vi glömt allt ståhej, bara att sitta hos bank och mäklare i timmar gör oss trötta.
Vi packar och packar och slänger. Många funderingar uppstår kring saker man sparat? Vad tänkte vi på då?
Att jag stickade och virkade vet jag, samt vissa broderier, men varför blev de aldrig klara?
20 stickor, ca 30 nystan garn. Undrar vad det skulle bli, då en gång i tanken?
Två lådor med knappar, jag fick därför sy i en vit knapp i fin blusen bara för att känna, ja men det var ju BRA att jag sparade på knappar, tråd och knappnålar.Jag brukar sitta och titta på samlare på Tv och säga-hur kan man bli så där-? Men nu ser jag mig i mindre skala på allt möjligt.
Tex Jeans hur kan jag inbilla mig att jag ska komma i dessa 15 par i stl 38-40, jag har 44 nu, så det lär aldrig bli möjligt.
Ärligt tror jag att jag köpt en del försmå för tanken att jag ska minsann gå ner 5kg i vår, jojo.
Värre är det med konstiga plastgrejer som ingen av oss begriper vad det är? Kanske något till duschen eller avloppet i köket!
Ja hur gör man tömmer lådor och blundar? Tänk om något jätteviktigt ligger i lådan, en nyckel till cykeln som stått oanvänd i 10 år. Nää, nu får man greppa alla sentimentala skäl i hampan och öppna säcken. -Syns inte finns inte- suck,.....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 27 jun 2016 21:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vitsen med att flytta är att man kan slänga en massa "skräp".

Skrivet av Inaktiverad 7278 27 jun 2016 21:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Är inte vitsen med att flytta att man tror sig komma till något som passar en bättre? Och att slänga eller inte tycker inte jag har något med att flytta eller inte.

Här har min fru och jag varit väldigt bestämda och sagt att det som inte använts det senaste året måste vi ta ställning till om vi skall behålla eller inte.

Och kommer vi på tidigare att det är "oanvändbart" så bort med det!

Skrivet av Inaktiverad 5647 27 jun 2016 21:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi sorterade bort alla gamla påslakan bla, olika färger och nötta av barnen. Det blev en hel banankartong.
Värst är alla dyra saker mamma och pappa köpte genom åren. De investerade i ett kristallskåp i fyra plan. Köpte Orrefors och andra dyrgripar.
Jag har försökt med barnen.-Men tänk Kalle så dyra de var, mormor skulle blivit så glad om du tog hand om en skål ändå-. Men morsan , jag har ingen plats ju-. Nehe, det var ju synd då.
Min dotter tog två vaser i kristall.-De kan väl stå i ett skåp ifall man får blommor någon gång- säger hon och tittar lite skarpt på sin man, som plötsligt får ögonen på en reservdunk som han absolut vill ha.
Något krympte det ändå med alla trädgårdsverktyg som försvann.
Mina lama försök med att deras barn kanske vill ha ett minne någon gång gick spårlöst förbi.Ja, ja det finns ju förråd, som de kanske en gång kanske blir tvungna att sortera ändå. Stackars dom. Minns syrran och mina klagovisor, över alla prylar ända sedan 50talet som föräldrarna sparat.
Jag fann pappas dagböcker, jag ömsom grät , ömsom skrattade.
Att åldras är tungt för många, men oj så bra han skrev....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 28 jun 2016 18:25
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Guldmedlem)

Mycket intressant att se att det finns flera som har för mycket! Det jag mest irriterar mig på är faktiskt saker jag liksom känt mig tvungen att ta emot.

Att vara två och samsas i en utsortering måste vara svårt för det är tillräckligt svårt när jag försöker lite tappert här i min ensamhet.

Vilken nedsatt tankeförmåga jag hade när jag kom hit till en liten tvåa...jag köper en servis med 54 delar-alltså avsett att äta med denna servis för 12 personer! Bara för att det varit så förut!

Passar dåligt att ha den servisen här ute i gräset i miljonprogramsområdet!

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 jun 2016 21:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Haha Mynta!
Känner igen detta med serviser. Så har man max 10 stycken på mat om alla barnen kommer, så två skåp med en servis.
Men Zigge och Dollan vill ha den framöver, som tur är. Den skulle vara hemskt sorgligt om den hamnade på -Myrorna- när man sparat hela livet för att få den komplett.
Jag provar kläder, det mesta sitter som korvskinn, så det åker till -Myrorna-. Men oj vilka gömmor man hittar.Gamla brev och vykort som jag inte har en aning om vilka personerna bakom var.Gubben och jag läste våra kärleksbrev sedan 35 år tillbaka, sedan fick de försvinna. Inget som angår någon annan.
Ja det är spännande, nostalgiskt, skrattretande. Helst mina broderier. Det var nog inte mitt område.
Låda på låda till returen, alla barnens teckningar från skolan har vi skickat hem till dom så de får de kasta själv liksom alla skolböcker. De blir inte glada, men vi kan inte vara allmänt förråd nu.
Bankmannen var trevlig och rolig, men oj. Två timmar tog det.
Jag ligger på soffan och försöker ta igen kraft....Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7278 1 jul 2016 00:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Vi håller också på att flytta från torpet till något annat. OBS! Vår ordinarie bostad i Skara skall vi ha kvar!

Igår tog jag en massa bilder på prylar vi skall sälja på Skaratorget. Idag har jag redigerat de bilder vi skall använda och satt priser som vi tycker är lämpliga.

Vi kan säga att vi bantar vår verksamhet lite så nu åker den gamla träsvarven, några fåtöljer, gräsklippare och en del annat smått och gott.

Det som vi inte får sålt går till en sekond hand vi gillar!
Uppdaterat: 1 jul 2016 00:20  
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 jul 2016 07:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi har delat ut till barnen och vänner.
Igår var en väninna här som fick lite urväxta knickersbyxor.
Alla trädgårdsredskap tog dottern som har hus utanför Uppsala.
Ev ska vi stå på loppis på Söndag.Vilket styr!
Nu fixar vi till skador bakom tavlor, byte av blandare i badet som är trasig osv. Men vi har tid på oss. Lycka till med flytten och Loppisen....Mvh/Pidutt.

Skrivet av Inaktiverad 7278 1 jul 2016 22:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Att sälja prylarna på internet gav oss nästan en chock. Runt 5 minuter efter jag lagt ut prylarna till försäljning på Skaratorget ringer telefon. Jag svarar och efter ca. 5 minuter har vi sålt nästan hälften av grejerna. Han hämtade dem en halvtimme senare.

Nu är det bara att vänta och se om det är några andra som vill ha resten. trodde faktiskt inte det skulle gå så fort!

Skrivet av Inaktiverad 5647 2 jul 2016 07:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Grattis!
Det är nog olika beroende var man bor, vad man har att sälja.
Alla uppköpare här har slutat auktionskammare har bara blivit för lyxprylar.
De tar inte emot något som inte kan säljas för minst 5000kr. Men stå på loppis går ju alltid skapligt. Då är det bara vädret som gäller.
Jag har lagt ut ganska mycket på ett gratisforum, men inte ett napp. Men har man tur och bra grejer så går det säkert.
Jag har mycket porslin med rosor och guld, det är ingen höjdare.....Lycka till med resten! Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 7278 2 jul 2016 10:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag har också försökt på andra sajter typ Tradera men det funkade inte så bra.

Tror att det var absolut rätt tid för trädgårdsredskap som gick åt som smör i solsken. Jag hade även lagt ut lite Majolika från Schramberg men inte ett pip jag har hört om dem.

Nu får annonserna ligga ute ca. en vecka och är det inte sålt då så går det till en sekond hand vi gillar. Finns ingen anledning att spara en massa grejer som bara samlar damm. Det gäller bara att så billigt som möjligt bli av med dem. Sekond hand hämtar prylarna gratis och kanske kan bli till nytta och hjälp åt någon annan.

Skrivet av rent44 3 jul 2016 06:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Jag är rädd att sälja saker på nätet för avhämtning eftersom jag kroniskt inte har mycket tilltro till folk. Jag är rädd jag skall bli rånad av folk som kommer och hämtar en möbel eller dyl. Det är ett problem. Särskilt eftersom jag har dålig ekonomi och skulle behöva pengarna. Hart ingen bil. Nån som har nåt tips? ( Jag har inga bekanta jag kan bjuda hem för att hjälpa mig se till att allt går rätt till.)

Skrivet av Inaktiverad 5647 3 jul 2016 07:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Men oj!
Det finns ingen pålitlig auktionsfirma som hämtar saker där du bor?
Möbler är ju tungt och svårt att byta läge på. Annars brukar jag stämma träff vid köpcentret då jag säljer småprylar.
Det bästa är om man känner sig osäker att ta hem en uppköpare eller auktionsfirma. Men visst sälja vid sin egen dörr är lite farligt....Mvh/Sunny

Skrivet av rent44 3 jul 2016 10:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

söndag 3 juli 2016, kl 07:43 skrev Sunny3
Men oj!
Det finns ingen pålitlig auktionsfirma som hämtar saker där du bor?
Möbler är ju tungt och svårt att byta läge på. Annars brukar jag stämma träff vid köpcentret då jag säljer småprylar.
Det bästa är om man känner sig osäker att ta hem en uppköpare eller auktionsfirma. Men visst sälja vid sin egen dörr är lite farligt....Mvh/Sunny

Tack för uppslag, Sunny! Jag kanske hyr ett bord på loppiscentret Kommersen här i gbg. Skall fråga mina släktingar om vi inte kan göra det ihop och bli av med grejer.

Skrivet av Inaktiverad 5647 3 jul 2016 19:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Roligt att stå tillsammans på loppis, det blir mycket skratt.
Man kollar varandras prylar, ibland köper man varandras grejer.Man får ha prutmån, vill man ha 50kr för en sak så får man säga 70kr från början, så säger man -okey då, 50 kr sista priset-.Ett bord , ett lakan så lite snitsigt uppställt så är kommersen igång. Det är roligt. om jag orkade skulle jag stå flera helger. Men jag orkar så dåligt nu. men lycka till. Kanske får vi höra hur det går?....Mvh/Sunny
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2104 trådar med 18449 inlägg. 415 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".