Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* 60-talsmusik(?)

Forum > Kulturdiskussioner > Musik > 60-talsmusik(?)

Skriv ut
Visar inlägg 286 - 300 av 346.
Sidor: < 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 24  > »
Skrivet av Bengt 5 aug 2016 21:41
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Lite mer 60-talsmusik! 1969 kom The Rolling Stones ut med en ny singel (som man förstås genast köpte). Det var "Honky Tonk Woman", här är den:
Honky Tonk Women ((Original Single Stereo Version))

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 17 sep 2021 22:37  
Skrivet av Bengt 13 aug 2016 21:31
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

I slutet av 1963 kom The Dave Clark Five ut med sin hitlåt "Glad All Over". Här hör vi den och ser också hur scenframträdanden var på den tiden:
Glad All Over Dave Clark Five COLOR Widescreen HiQ Hybrid JARichardsFilm 720p

Låten nådde oss i början av 1964 ska sägas. Videon kan vara kul att jämföra med dagens musikvideos.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5648 14 aug 2016 09:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Vilka tider! Klockan tre varje Lördag satt vi som klistrade framför transistorn och det var tio i topp som gällde, även kvällstoppen var viktig för att inte tala om Radio Luxemburg. Det var bara musik som gällde på sextiotalet, höjdpunkten var nog konserten med the Beatles på gamla Cirkus i Gbg hösten -63. Jag tjatade hål i pappas ören och till slut kunde jag köpa ett trumset, gissa om jag blev "Kung" i gänget.
Uppdaterat: 14 aug 2016 09:47  
Skrivet av Inaktiverad 5647 14 aug 2016 16:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hihi, ja trumset har ingen av mina grabbar tjatat till sig, men jag fick hål i huvudet ändå av papegojor, kväkande grodor, kraxande undulater. Bara dottern spelade lite gitarr.
Vi gick på -smyget- lyssnade på Tages, Shanes, Hepstars, Ola and the Janglers samt en del Engelska band.
Själv spelade jag lite bas men bara för mig själv.
Första tjejbanden dök upp och grabbarna fick maka sig lite...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 14 aug 2016 17:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Snacka om att 60-talet var ett otroligt årtionde med stor framtidstro.

Skrivet av Inaktiverad 5647 14 aug 2016 17:47
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj så roligt vi hade. Det var så roligt att vara ung på 60talet. Musiken, kläderna och allt som följde av frihet(under ansvar). Livet lekte och musiken håller än!
Jag lyssnar gärna på 60talsmusik. Man dras med i minnenas flod och minns roliga stunder....Mvh/Sunny

Skrivet av Mynta 15 aug 2016 15:24
  Skriv ut Direktlänk

Mynta

(Medlem)

Ja då fanns framtidstron och inget kunde bli annat än bättre!
Oj så härligt det var och locket åkte av på Philips skivspelaren och så blev det högtalarmusik av bästa sort!
Hepstars uppträdde på Parken i Bergsjö och jag var där! Vi skrek oss hesa!
Bildjournalens bilder hamnade på väggen i alkoven-tjusigt med alla stick i tapeten sen.
Kom till stan i genen lya och gick i läroverket och diggade Beatles förstås!
1990 på Madeira satt jag och åt fin middag i det som en gång var deras Lyxkryssare.

....men en gång finns bara minnen kvar....

Skrivet av Inaktiverad 5648 15 aug 2016 17:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Men det är fina minnen och musiken har man kvar i form av välskötta vax.

Skrivet av Inaktiverad 8253 20 aug 2016 23:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 8253

Oh, så många bra låtar att minnas från tonåren.
Jag önskar att jag kunde återuppleva flera av dem.
På sent 80-tal fick jag förmånen att avnjuta en spelning med The Ventures, i Malungs folkets park, där de numera kör dansbandsvecka varje år, om jag ej minns fel.

Skrivet av Inaktiverad 5648 22 aug 2016 08:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Om jag inte missminner mig var the Ventures en instrumental orkester med en mängd bra låtar, "walk, don`nt run" är en höjdarlåt.

Skrivet av Borka 22 aug 2016 19:48
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Brita Borg - Ljuva Sextital

Ljuva sextital som är skriven av Benny Andersson, Stikkan Anderson och Björn Ulvaeus summerar 60-talet ganska bra tycker jag. Trotts att den släpptes före den första landstigningen på månen så finns referenser till resan.

Det största som hände under 60-talet, vad jag kan minnas, var väl högertrafikomläggningen 3:e september 1967. Tre månader senare fyllde jag 18 och började övningsköra, jisses jag har haft körkort sedan juni 1968 och kört buss 1972 - 1991 och 2007 - 2010

--
I grunden smålänning

Skrivet av Bengt 17 okt 2016 22:57
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

1965 släppte The Moody Blues sin singel "Go Now!", som blev den engelska gruppens internationella genombrott.
Moody Blues - Go Now [HD]

Det var faktiskt en "cover" Moody Blues gjorde, trots att låten förknippas så mycket med dem. Originalet spelades in 1964 av Bessie Banks.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 17 sep 2021 22:38  
Skrivet av Bengt 22 okt 2016 22:08
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

En både beundrad och av en del bespottad låt var stor i slutet av 60-talet, falsettsång långt före Bee Gees började med det:
Monia; Peter Holm.wmv

Artisten Peter Holm hade, som jag vet, bara två hitlåtar, Monia och Syster Jane - dock blev nog hans franska version av Monia större än denna svenska version. Han hette egentligen Peter Sjöholm. Han blev lite känd för en annan sak senare - han gifte sig med Joan Collins 1985 (och skiljde sig lika snabbt, Joan är ju inne på sin femte make nu).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 17 sep 2021 22:41  
Skrivet av Bengt 11 dec 2016 22:38
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

60-talet hade mycket att bjuda i musikväg. En låt som först gavs ut 1966, slog inte direkt, och sedan gavs ut i nyutgåva 1968 som verkligen slog var denna:
The Equals – Baby Come Back (1968) [High Quality Stereo Sound, Subtitled]

Kuriosa: Denna "Baby, Come Back" (finns fler med samma titel) skrevs av Eddie Grant, som senare blev mest känd för antiapartheid-låten "Gimme Hope Jo'anna".

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 17 sep 2021 22:43  
Skrivet av Inaktiverad 5648 12 dec 2016 15:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Hela 60-talet var en höjdare för oss tonåringar, mycket musik och lyssnande på tio i topp, kvällstoppen, radio Luxemburg och mycket annat. Att se Beatles på gamla Cirkus i Gbg hösten 63 och Dylan på Sthlm konserthus -67 var två höjdare.
Nästa inlägg

Sidor: < 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 24  > »

* Forumstatistik

Vi har 2147 trådar med 18666 inlägg. 432 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".