Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Att leva IDAG

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Att leva IDAG

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av tigrib 19 jul 2013 15:27
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Om man tänker efter, så finns det bara två dagar på året då INGENTING kan bli gjort: en heter 'igår' och den andra heter 'i morgon'.
Gårdagen är ju förbi och i morgon vet man inte hur dagsformen är ...
Så egentligen är det IDAG som vi ska tro, älska, göra och LEVA.
Hur svårt kan det va'!?
Men hur många är vi som hela tiden 'skjuter upp' ???

Skrivet av Vallmoblomma 20 jul 2013 11:01
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

"Livet går inte i repris. Du är i direktsändning varje minut. Lev ditt liv! Lev nu!"

Lever efter den filosofin numera..och det spontana barnet finns inom oss alla!

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av cats 20 jul 2013 23:48
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Tigrib ! intressanta funderingar,som får associationerna att flöda. Här några
Förvandlas inte IDAG till IGÅR i samma ögonblick som man skriver.
Om så sker blir vi då en EXAKT likadan människa som igår
Dessutom är inte tid bara något som vi människor använder för att alls kunna orientera oss i omvärlden.
Nåja någon enhetlig uppfattning om begreppet tid finns det förvisso inte.
Tid har i övrigt beskrivits på en mängd olika sätt på skilda områden.Här är tre exempel
När det gäller konst så är och har alltid konstnärer varit intresserade av tidsbegreppet inte minst sedan videokonsten visat på ny möjligheter att gestalta och förhålla sig till tid.
Inom litteraturen så har vi Marcel Prousts volymrika * På spaning efter den tid som flytt* och inom biologin talar man om människans biologiska klocka.

Skrivet av tigrib 26 jul 2013 16:18
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Kommer man i framtiden att kalla år 2013 för 'den gamla goda tiden' ? Ja kanske.
Då gäller det att njuta NUUU ... :-)

Skrivet av cats 26 jul 2013 23:55
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Nja tror snarare att 2013 kommer att kallas den halvgoda tiden på sin höjd. Rädslan för talet 13 är allmänt spridd och inte går det väl att njuta fullt ut under sådan förhållanden inte :-)

Skrivet av tigrib 27 jul 2013 09:00
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Cats, SÅ kanske det kan vara ...
... och speciellt inte på fredagar ... :-)

Men jag tänkte kanske inte speciellt på Året 2013, tänkte bara att Nutiden kommer att kallas den Gamla Goda Tiden i Framtiden.
Eller också kommer man att prata om hur bra allt var på 1900-talet och hur allt försämrades i början av 2000-talet.

Att sia om Framtiden är ju alltid svårt.
Det borde vara lättare att ta vara på och njuta av den korta (?) Nutid vi har kvar.
Men det är lätt att säga. För den som är drabbad av sorg och sjukdom är det naturligtvis inte så lätt ....

Ja-ja, hur man än vänder sig så ...

Skrivet av Vallmoblomma 27 jul 2013 09:23
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Tigrib..... håller med dig.... njut i nuet!!! Släpp taget om alla principer och vad det nu kan vara som hämmar oss. Vi kan kontrollera livet till viss del och våra tankar kan styra oss i både positiv och negativ riktning. Ibland har vi smärtsamma upplevelser i livet som skakar om oss, leder in oss på nya vägar... Varje stund/år vi har bakom oss har säkert gett oss insikter och förhoppningsvis öppnat nya dörrar i livet.. där t.e.x rädslor ej får fotfäste.
" Let every moment be, what it's going to be, whats meant to be, will come your way, what's not will fall away "( M. Hale)

--
papaver

Skrivet av tigrib 27 jul 2013 11:18
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Så är det vallmoblomma! Jag har inga principiper längre som jag håller fast vid ...
MEN jag kan ändå tycka att det är svårt att njuta Just Nu. Måste liksom påminna mig om det hela tiden.
Annars tänker jag på saker och ting som hände i går eller tidigare. Eller så tänker jag på det jag ska göra i morgon eller på måndag eller ännu längre fram.
Så det där med att njuta av Nuet - som är så viktigt - ÄR egentligen inte så enkelt.
Men jag jobbar på det ... genom att hela tiden styra in - korrigera - mina tankar.

Bli medveten om hur viktiga våra Tankar är! Tanka dem fulla med Viktiga ting och strunta i skitsaker. Lätt som en plätt, men ändå så svårt. :-)

Skrivet av cats 28 jul 2013 00:50
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jo jag förstår hur Du menar. Men den gamla goda tiden
beror väl mycket på hur gott minne man har. Och även om man har ett gott långtidsminne så är risken stor att minnesbilden förändras över tid. Det finns nog hos de flesta av oss en tendens att skönmåla den gamla tiden tror jag

Är det verkligen möjligt att leva utan principer utan några förhållningssätt i tillvaron i sina relationer till andra människor.
Jag svårt att tro att trevliga Tigrib skulle bära sig oförskämt åt eller be folk dra till ett varmare ställe.
Och redan där kan det finnas en princip om att man skall bemöta människor på samma sätt som man själv vill bli bemött eller något liknade.

Alla de som lyckas leva i nuet är bara att gratulera. För min del besväras jag av tanken att det inte finns ett NU som vi är medvetna om.
Här ett ex Jag ser en film där en skådespelare tar ett steg framåt och sätter sig i en fåtölj. Om man vevar just den sekvensen fram och tillbaka så har det skeendet inget med NUET att göra utan har redan blivit dåtid.
Om man vill kan man dessutom komplicera det ytterligare genom att anse det vara dåtid i det ögonblick man blir medveten om ansatsen till att ta det första steget.
Nåja Det finns säkert bättre och tydligare exempel

Skrivet av tigrib 29 jul 2013 13:06
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Ja nu vet jag inte riktigt vartåt tråden är på väg ...
:-)

Naturligtvis har jag vissa grundläggande principer, t.ex. Gör INTE mot andra människor det du INTE vill att de ska göra mot dig etc. Jag menade att jag inte längre abonnerar på små futtiga principer som till varje pris måste gälla hela tiden. Alla MÅSTEN, som jag trodde på.

Det gäller att LEVA nu och försöka hinna med allt det intressanta och roliga, det som GER energi och inte TAR.

Det här med TIDEN är något som människan uppfunnit. Den finns egentligen inte !!!!! Och ändå stressar människan och pratar om att hon inte har tid ..... :-(

Skrivet av Vallmoblomma 29 jul 2013 14:22
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Just så, Tigrib:-) Tack för en trevlig PM-dialog.

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av cats 30 jul 2013 00:17
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Tigrib!

Jag förstår vad Du menar men måste en tråd dra iväg åt ett visst håll.
Finns det inte ett värde i att utbyta olika åsikter och tankar, att kanske rentav ha helt olika uppfattningar.
Som Du säkert känner till så använder många ord i stämningsskapande syfte. Inget fel i det förstås men Dina intresseväckande rader uppfattade jag inte på det sättet utan snarare som en önskan om att få ett seriöst svar på det Du skriver.
Att hålla med, att tycka precis likadant, att ha absolut samma åsikt - vilket är helt omöjligt då varje individ är helt unik – är förstås bekvämt. Men vad blir utbytet av ett sådant *samtal*.
F.ö kan jag nämna att det kanske snart blir en gåta av något slag om ingen annan *gåtkonstruktör* dyker upp nu när Frågesportstävlingen är avgjord.
Grattis till vinsten!
Förstår att jag måste hitta på en riktigt svår gåta om Du inte skall lösa den direkt:-)

Skrivet av tigrib 30 jul 2013 10:28
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Cats!
Missuppfatta mig rätt - som man brukar säga!
Dina utvikningar i olika frågor ger verkligen debatterna intressanta vinklingar, så min undran vartåt tråden var på väg var ABSOLUT INTE någon kritik. Jag försökte antagligen bara vara lustig - men misslyckades :-)
Så fortsätt som du brukar - annars blir det ju ingen debatt.

Beträffande DINA gåtor Cats, så har Jag hittills aldrig lyckats lösa dem, så du får inte vara alltför svår om jag ska ha en chans. Men här finns ju andra kluriga kvinns!!!

Ha en bra dag! Nu ska jag till Café Drömkåken och äta lunch med två före detta arbetskamrater.

Skrivet av tigrib 30 jul 2013 18:53
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Vill gärna dela med mig av Dalai Lamas ord:

Människan offrar hälsan för att tjäna pengar.
Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.
Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av Nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig ska dö
och så dör hon utan att någonsin ha levt.

Skrivet av cats 31 jul 2013 01:38
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Tigrib!

Du var lustig men i mitt något sömndruckna tillstånd lade jag förstås inte märke till :-)
Dessutom hoppas jag att Du har överseende med det faktum att det är en stor skillnad mellan ett klurigt kvinns och en helt vanlig ordinär karl.
Fyndigt formulerat av Dalai Lamas förstås men själv ser jag Människans sätt att leva utifrån ett annat perspektiv.

För Människan har det alltid gällt att försöka skapa en allt drägligare tillvaro genom att utnyttja jordens resurser.Det har självklart också varit viktigt att säkra artens fortbestånd.
Det har skett genom och att olika grupper av människor (jägare,jordbrukare,klaner,furstar,hövdingar,krigsherrar,kunga och nationer)genom såväl samverkan som som genom inbördes stridigheter kommit att driva fram vårt nutida välstånd.
Himmel nu vet jag inte riktigt vart tråden är på väg:-)
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2149 trådar med 18671 inlägg. 434 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".