Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Kan vi alla döda andra människor?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Kan vi alla döda andra människor?

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 30.
Sidor: < 1 [2]  >
Skrivet av blyfot 29 jan 2015 08:15
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

torsdag 29 januari 2015, kl 00:45 skrev Gun_sa

cats 28 jan 2015 21:50
Så man får nog ha minimala krav om Sverige skall anses vara en demokrati, snarare en valdemokrati.

Jo det har du rätt i, men det gäller ändå att stå på sig i olika sammanhang och inte ge vika för vad man tror är rätt.
Men jag tror att det blir krig av någon form ganska snart, hemskt att bara tänka på det.

Att hitta frid och välbehag och vara nöjd verkar vara svårt idag, har jag vad jag behöver så är jag nöjd och tänker alltid att dom som har mycket pengar har mer bekymmer med det och om dom nu skulle förlora någon krona (girigheten) :) än vad jag har som inte har något överflöd.
Även om 1% äger så eller så mycket mer än övriga så låt dom ha det.
Det är inte värt den avundsjukan med allt det för med sig.

Det är just detta som är problemet att några äger allt och många miljoner svälter. En rättvis fördelning så alla kan få vad dom behöver det tycker jag att det vore en bättre värld att leva i.

Skrivet av Inaktiverad 5647 29 jan 2015 08:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Detta som griper människor i olika situationer, det sk vansinnet.
På 60 talet så kom idoldyrkan, flickor svimmade och skrek tills de storknade.
Jag bara kollade på dessa tjejer och fattade inget. Så kom ett välkänt popband till Norrköping, tjejerna var som galna, vakterna var fler än publiken.
Jag blev inbjuden av en av killarna i bandet på efterfest, men tackade nej.
Jag ansågs inte klok av de andra tjejerna. Jag stod inte ens vid scenen då de uppträdde utan satt vid ingången med en bekant och då de spelade klart och lotsades ut av vakterna stannade han och kastade med sitt långa hår och inbjöd mig.- No thank you-, sade jag.
Jag har aldrig sett en så förvånad kille.
Men att låta sig dras med i olika sammanhang politiskt och andra sammanslutningar är farligt. Man måste tänka själv, vara förankrad i sig själv.
Tänka-Står jag för detta, eller vill jag bara vara som alla andra-, vågar jag inte ha en egen åsikt-, vågar jag sticka ut-,vara annorlunda-,- även om det sticker i andras ögon-? Visst det kostar, men oftast så har man sin självrespekt kvar.
Jag blev en troende vid 42 års ålder, det goda jag sett har jag sett hos de som tror.Men även troende kan vara skitstövlar, för vi är människor alla.
Krigen under korsets fana har först av män, precis som i alla andra krig.
Den tro jag har är- kärlekens evangelium- , den ryms inte i byggnader eller i speciella samfund, den är universell.- -Störst av allt är kärleken-.Så lyder min tro-. Kärleken söker inte sitt, den är osjälvisk.....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 29 jan 2015 11:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Problemet är att många är inte nöjda med att vara nöjda, det räcker inte, "hagalenheten" träder fram för oj om grannen har köpt ny bil då måste jag också ha en ny eller oj granntanten har köpt nya gardiner då måste jag också ha nya gardiner eller oj det har kommit ut en ny mobil på marknaden och idag så gott som dagligen misshandlas och även dödas någon för en telefon! trots att man har många telefoner och då är vi starten att kunna döda. Nej, att vara nöjd räcker inte, det är problemet.
Uppdaterat: 29 jan 2015 11:35  
Skrivet av blyfot 29 jan 2015 12:18
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Jag är nöjd och dom flesta äldre här i västvärlden som har arbetat och varit friska är nog ganska nöjda och även du själv skrev ju att du var nöjd. Men dom som inte har någonting och inte ens tillräckligt med kläder och mat är nog inte nöjda, men med en rättvis fördelning så kunde dom flesta vara nöjda, förutom dom som du beskriver som inte blir nöjda när dom är nöjda. Det stora problemet är dom som dör i sjukdomar och svält för att dom helt saknar ekonomi beroende på den orättvisa fördelningen och det är jag inte ensam om att tycke det är en fråga som skall tas upp till debatt det här året.

Skrivet av Inaktiverad 3749 30 jan 2015 20:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3749

Den stora väldiga ondskan är alltid kamrat med Demokratins motståndare.

Skrivet av Inaktiverad 6335 31 jan 2015 12:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

På svt säger norrmännen att dom vill ha passkontroll mellan Norge och Sverige, i expressen: Uppgifter: IS smugglar terrorister till Sverige. Till Sverige! IS i Sverige då räcker det nog inte med ett gammalt stekjärn :)
Så långt har det alltså gått, usch.

http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-is-smugglar-terrorister-till-sverige/

Skrivet av Inaktiverad 5647 31 jan 2015 13:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

ja men skyllde de inte på att våra invandrare skulle ta deras arbeten? Då får de väl skala sina egna bananer, (skrivet som ett uns litet skämt)
Men vad som gjorde mig ruskigt besviken var programmet om Norges aktiva utlämnande av judar under kriget, hälften av deras poliser blev nazister.
Min pappa låg värvad vid gränsen i Värmland, där kom de unga motståndsmännen och kvinnorna som hjälpte judarna över gränsen till Sverige.Många av dom gav sina liv för andra.
Oh vad jag grät då jag såg detta program. Mannen som berättade var så otroligt rak i sina skildringar om grymheterna. Men så fanns små ljusglimtar av de goda. Det säger mig mycket att det handlar om varje enskild människa.
För en kort stund tappade jag hoppet om människan. Men så tog jag tag i mig själv och tänkte ut något jag själv kan göra mot mörkret, visst är detta otroligt?
Jag vet att Sverige inte var oskyldiga, baltutlämningen, permanenttågen mm. Så visst kan man säga-att den som är utan skuld får kasta första stenen-. Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 6335 31 jan 2015 20:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Johan Westerhom idag, vilka skall leva och vilka skall dö.
"Med de omdisponeringar som skett i biståndsbudgeten så har den humanitära stormakten Sverige valt ut vilka som skall leva och vilka som ska dö."
"Resurser. Det kommer krävas resurser utöver det vanliga om vi nu skall bibehålla någon form av kvalitet i mottagandet. Låt oss erkänna det, allt annat är bara förnekelse. Idag tas Migrationsverkets ökade kostnader ur biståndsbudgeten enligt DAC-reglerna. Ett land i OECD får göra sådana omdisponeringar i liggande budget utan kritik men om vi nu över fyra år skall ta emot runt 400 000 nyanlända, ett halvt Stockholms stad, så kommer inte de medlen som idag omfördelats förslå långt. Hans Rosling, professor vid Karolinska Institutet, har kritiserat regeringen för detta då vi nu tar medel från bland annat Ebola-bekämpning till att hantera vår idag havererade asyl- och flyktingpolitik. De som är för fattiga att ta sig till Sverige kommer helt enkelt dö i olika sjukdomar eftersom vi, den humanitära stormakten Sverige, i all sin vishet och godhet dragit in de resurser som krävs för att genom tidiga insatser öka förutsättningarna för överlevnad."
"Fortsätter Sverige omfördela biståndsmedel för att täcka migrationskostnaderna så kommer fler barn att gå under i olika sjukdomar. Det är, tyvärr, nästan så att Sverigedemokraternas biståndspolitik ter sig som ett under av humanism om vi får den utveckling som nu Alliansen med stöd av Miljöpartiet sjösatte och som förvaltas i samma riktning av Stefan Löfven som statsminister. Som pikant notering kan vi konstatera att Löfven valt en miljöpartist, Isabella Lövin, som biståndsminister."
En läsvärd artikel, läs hela på... och även kommentarerna.
http://ledarsidorna.se/2015/01/2135/
Uppdaterat: 31 jan 2015 20:46  
Skrivet av Inaktiverad 5306 31 jan 2015 23:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Tyvärr Gun_sa så är den artikel Du hänvisar till enbart ett tyckande och spekulationer i det fria. Det finns inte så mycket bäring i det han skriver. Då är troligen Expressen mer sanningsskrivare!

Skrivet av cats 1 feb 2015 00:10
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jag hade gärna sett att Honom skickat med vetenskapliga bevis i länkform som stärker hans ståndpunkt.ha ha

Skrivet av Inaktiverad 6335 1 feb 2015 06:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

lördag 31 januari 2015, kl 23:33 skrev Honom
Tyvärr Gun_sa så är den artikel Du hänvisar till enbart ett tyckande och spekulationer i det fria. Det finns inte så mycket bäring i det han skriver. Då är troligen Expressen mer sanningsskrivare!

Om du orkar så finns det sju länkar i artikeln :)

Skrivet av Inaktiverad 5306 1 feb 2015 10:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Att länka från länk till länk blir ju en hel kedja med tyckande och spekulationer som inte leder till mer än en hop skvaller. Det är inte seriöst och saboterar bara diskussionen. Man kan aldrig ta enstaka skrifter för hela sanningen. Jag har en helt divergerande bild av världen än den Du framställt här!

Skrivet av cats 1 feb 2015 13:04
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Honom
...Jag har en helt divergerande bild av världen än den Du framställt här!

Så bra Bästa tänkbara utgångspunkt för en diskussion. En helt divergerande uppfattning.
Skall bli riktigt kul att få ta del av dina åsikter om världen och om sanningen.

Jag har nu läst igenom den aktuella artikeln.

Johan Westerholm Ledarsidorna.se betonar vikten av att tolka texten utifrån ff. logiska plattform. Ofta filtrerar ff. bort information som kan vara avgörande för en korrekt beskrivning. Reklamen är ju ett skräckexempel på det.
Men de som är retoriskt skickliga använder helt andra och subtilare metoder. Inte minst politiker.
Johan Westerholm beskriver sakligt och genom länkar de krav och de förändringar som ett hållbart flyktingmottagande kan komma att innebära samtidigt som han betonar svårigheterna att i precisa tal ange vad varje nyanländ skulle komma att kosta samhället.
En sakligt hållen artikel som det finns all anledning att läsa och begrunda enligt mitt sätt att se.

Skrivet av Inaktiverad 5306 2 feb 2015 12:00
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Visst finns där länkar men hela artikeln är ju ren spekulation där han försöker få oss att tycka som han vill!

I första meningen spekulerar han "Mycket talar för att man lägger sig nära Centerpartiet med ett förslag som ger kommunerna mer resurser.". Bara det gör att jag drar öronen åt mig och ifrågasätter allt han skriver.

Anser hela artikeln utformning mer eller mindre vara ett sätt att nästan hjärntvätta folk. Mina åsikter om världen och invandringen finns på annan plats i detta forum. Det var inte det jag vände mig emot!

Men handlar inte tråden egentligen om alla kan döda en annan människa? Tycker det börjar bli lite för mycket OT!

Skrivet av cats 2 feb 2015 12:38
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Honom

Det är sant Men det blir ofta en och annan trådavvikelse och eftersom du kommenterade så replikerade jag.

"Visst finns där länkar men hela artikeln är ju ren spekulation där han försöker få oss att tycka som han vill!"

So What!

Jag förmodar att du också vill något med ditt inlägg,nämligen att få oss att tro att Johan Westerholms inlägg är ren spekulation

"Mycket talar för att man lägger sig nära Centerpartiet med ett förslag som ger kommunerna mer resurser."

Inget märkligt i det utan mera en sannolik bedömning av det politiska aktuella situationen.

"Anser hela artikeln utformning mer eller mindre vara ett sätt att nästan hjärntvätta folk."

Sannolikheten för att artikeln nästan skulle hjärntvätta folk är försvinnande liten tror jag, särskilt med tanke på alla de möjligheter som internet erbjuder att skärskåda artikeln ur olika aspekter.

Som jag skrev i senaste inlägget :Poängen med Ledarsidorna.se är som jag ser det att betona vikten av att tolka texten utifrån ff. logiska plattform. Ofta filtrerar ff. bort information som kan vara avgörande för en korrekt beskrivning. Reklamen är ju ett skräckexempel på det.
Du skriver att din inställning står att finna på annan plats i detta forum. Precisera gärna då jag hittills inte lyckats hitta den.

Sidor: < 1 [2]  >

* Forumstatistik

Vi har 2143 trådar med 18641 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".