Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Vindkraftsparker ett hot mot hälsan?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Vindkraftsparker ett hot mot hälsan?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 4552 21 apr 2015 08:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Alltmer har det uppmärksammats att vindkraftsparker kan påverka människor och djur på olika sätt på ett negativt sätt. http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2013/08/Infraljud-fran-vindkraftverk---en-halsorisk/

Skrivet av Inaktiverad 5306 22 apr 2015 22:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

I artikeln Airam hänvisar till finns inga vetenskapliga fakta. Bara en massa svammel om att det skulle kunna vara farligt...men alltså inga bevis!

Skrivet av Bengt 22 apr 2015 22:51
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 22 april 2015, kl 22:35 skrev Honom
I artikeln Airam hänvisar till finns inga vetenskapliga fakta. Bara en massa svammel om att det skulle kunna vara farligt...men alltså inga bevis!

Det stämmer inte, Honom. Det är en artikel i läkarnas tidning "Läkartidningen" och referenser anges tydligt. Naturligtvis är det som lekman svårt att följa upp alla de referenserna.
Jag frågar mig dock vad i detta som du anser inte är bevisat? Vad gäller infraljud i sig är det noga studerat flera gånger tidigare i helt andra sammanhang. Att det har en påtaglig negativ påverkan på människor är väl belagt. Om det däremot är hur mycket infraljud vindkraftverken faktiskt ger ifrån sig, då är det ju en annan sak - dock är det ju bara att mäta och samla in data om det för lämplig forskare. Jag kan tänka mig att det kan skilja en hel del mellan olika konstruktioner, och att tillverkarna borde kunna undvika, eller dämpa, detta om de tvingas till det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5306 23 apr 2015 22:18
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Jo det som står i artikeln och också framgår av kommentarerna är att man påstår att vindkraften KAN påverka människan. Inte alls osannolikt, men man för inte fram ett enda bevis att vindkraften påverkar människan negativt. Man har, om jag förstått det rätt, knappt börjat forska inom detta område.

Visst tror jag att vindkraftverk kan vara störande både det man hör och det man inte hör. Men jag tror mer på att det är en psykologisk effekt, man hör/känner det man vill höra/känna.

Och det är väl med vindkraftverken som med det mesta andra, de utvecklas väl och förhoppningsvis så de inte är skadliga.

Men det är väl med vindkraften som med stadstrafiken utanför mitt sovrumsfönster. Ett nödvändigt ont som man måste lära sig att stå ut med.

Skrivet av Bengt 23 apr 2015 22:36
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 23 april 2015, kl 22:18 skrev Honom
Jo det som står i artikeln och också framgår av kommentarerna är att man påstår att vindkraften KAN påverka människan. Inte alls osannolikt, men man för inte fram ett enda bevis att vindkraften påverkar människan negativt. Man har, om jag förstått det rätt, knappt börjat forska inom detta område.

Visst tror jag att vindkraftverk kan vara störande både det man hör och det man inte hör. Men jag tror mer på att det är en psykologisk effekt, man hör/känner det man vill höra/känna.

Och det är väl med vindkraftverken som med det mesta andra, de utvecklas väl och förhoppningsvis så de inte är skadliga.

Men det är väl med vindkraften som med stadstrafiken utanför mitt sovrumsfönster. Ett nödvändigt ont som man måste lära sig att stå ut med.

Jaha, då förstår jag det som att du ifrågasätter infraljuds påverkan på människan i sig, snarare än nivåerna av infraljud från olika vindkraftverk. Du verkar tro att det är med infraljuds påverkan på människor (och djur) som med "elöverkänslighet". Det är inte så. Det är inget nytt som kommit med vindkraft, detta, det är sedan länge känt - om än kanske inte bland folk i allmänhet. Det finns en ganska bra redogörelse för infraljud på engelska Wikipedia: Wikipedia: Infrasound. Där finns också en mängd länkar till olika slags referenser nedtill man kan fördjupa sig i om man vill och orkar.
Som tidigare sagt, det är en annan fråga det om hur mycket infraljud de olika vindkraftverken ger ifrån sig och vad man kan göra åt det.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5306 24 apr 2015 10:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Nej, Bengt, nu missförstår Du mig igen. Jag har aldrig ifrågasatt infraljud/ultraljud eller ljud/buller över huvud taget.

Nej det jag ifrågasätter är själva artikeln och vad personen påstår. Personen säger att ultraljudet KAN eventuellt/troligen påverka människan. Men man har inget eller nästan inget vetenskapligt bevis för sina påståenden.

Det enda som man i artikeln har rätt i, är att det borde forskas mer i nom just det område artikelförfattaren anger.

Uppdaterat: 24 apr 2015 10:43  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2140 trådar med 18627 inlägg. 429 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".