Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Gävle-bocken invigdes - och brann upp

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Gävle-bocken invigdes - och brann upp

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 27 nov 2016 23:59
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Idag, söndag första advent, invigdes den legendariska bocken i Gävle med pompa och ståt. Bara timmar senare brann den ned.
Se gärna SVT: Gävlebocken brann ner första dagen

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 28 nov 2016 08:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Varför inte skicka pengarna till vettig hjälporganisation istället tex barncancerfonden? Detta har ju blivit en tävlan om hur snabbt den kan brinna upp.
Julbocken är väl en tveksam symbol dessutom? Ockult om jag inte minns fel. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 28 nov 2016 14:07
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Trist att den inte fick stå där i år heller. Den var så fin och nu så är den borta!
Ja det var ju asaguden Tor som hade två bockar spända framför vagnen-den där Tor för ju ett så förfärligt liv när han drar fram men nu vill vi ju kalla det för åskan!

Ställ in bocken i en brandsäker låda av glas!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 28 nov 2016 14:30
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja jag var inne på nätet och kollade. Det var asatron men också satan som bocken stod för. Kanske därför han brinner? Det lär ju vara varmt i hans rike.
Ja eftersom människor förstör allt(se klotter bl.a.) så kanske man kan göra något mer minnesvärt, -barn i nöd- tex.
Mvh/Sunny
 
Skrivet av Bengt 29 nov 2016 15:36
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

måndag 28 november 2016, kl 14:30 skrev Sunny3
Ja jag var inne på nätet och kollade. Det var asatron men också satan som bocken stod för. Kanske därför han brinner? Det lär ju vara varmt i hans rike.
Ja eftersom människor förstör allt(se klotter bl.a.) så kanske man kan göra något mer minnesvärt, -barn i nöd- tex.
Mvh/Sunny

Därutöver finns uppgifter om att Sankt Nikolaus enligt legenden skulle ha haft en bock till följeslagare. Eftersom Sankt Nikolaus är EN av förebilderna till Jultomten så har nog den legenden spelat in på bock-symbolen - men man kan själv välja här vilken betydelse man själv vill ge halmbocken, när det finns flera. Jag kan bjuda på en anledning till bocken ytterligare: Man hade halm i överskott, man kunde binda ihop en bock-liknande figur av halmen, alltså gjorde man det och fick julpynt man tyckte passade.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 nov 2016 18:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det var säkert så Bengt, halm i skorna värmde också. Lille Jesus låg i krubban på halm. Djuren ute ligger ofta på halm, halmens rörform isolerar bra mot kyla. Madrasser fylldes med halm och när man legat ner dom fyllde man på nytt.
Men jag har läst att även julbocken är en djävulssymbol, vissa sekter anser det också. Jag är inte religiös så jag bryr mig inte så mycket.Det är väl i hjärtat tron sitter och inte i saker och ting. I gärningar man gör för sin nästa.
Men visst kostar bocken mycket pengar. Inget är så fint som ljus i dessa tider. Bra att påpeka att även värmeljus tar liv i dessa dagar. Sista familjen som dog var pga värmeljus.
Elda försiktigt, blås ut alla ljus då du lämnar rummet!
Glöm inte det! Mvh/Sunny
 
Skrivet av trisse 29 dec 2018 06:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

trisse

(Medlem)

I år 2018 står Gävle - bocken kvar än så länge!

http://visitgavle.se/sv/gavlebocken
Uppdaterat: 29 dec 2018 06:57  
Skrivet av Chrisco 31 dec 2018 08:01
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Chrisco

Chrisco

(Medlem)

undrar hur det gick för bocken i år 2018??
 
Skrivet av Jazzbass 6 jan 2019 19:22
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Jazzbass

Jazzbass

(Medlem)

Den överlevde julen
 
Skrivet av Citymermaid 7 jan 2019 17:16
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Och den klarade sig från att bli nerpinkad! Bra jobbat av vakten med vakna ögon!

/Citymermaid
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18340 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".