Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Varningar för Internet Explorer (allvar)

Forum > Allmän diskussion > 一 Utanför ämnet > Varningar för Internet Explorer (allvar)

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 15.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 19 sep 2012 20:43
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Diverse varningar för användning av webbläsaren "Microsoft Internet Explorer", det program du alltid får med på köpet då du köper en Windows-dator, har funnits genom åren av olika skäl. Just nu är dock en mer allvarlig varning ute än någonsin (sedan 1997 i varje fall).
Den Tyska regering har nu gått ut till hela sin befolkning (81 miljoner) och direkt uppmanad dem att låta bli att använda webbläsaren "Microsoft Internet Explorer".
I Sverige har nu en uppmaning till samtliga svenska myndigheter gått ut med en uppmaning till dessa att åtminstone tillfälligt byta webbläsare.
Det hela beror på ett s.k. "säkerhetshål". Sådana har i princip alltid funnits i någon mån, men nu är det ett allvarligt säkerhetshål som berör flertalet version av Internet Explorer samt även flera operativsystem.

Vad använder du för webbläsare just nu? Om det står "Internet Explorer" på listen överst på fönstret här, då är du berörd av den nämnda varningen.
Alternativ som finns att gratis installera och använda istället är:
Mozilla Firefox: www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/
Google Chrome: www.google.com/intl/sv/chrome/browser/?hl=sv
Apple Safari: www.apple.com/safari/
(Fler finns, men dessa är vanligast och väl beprövade.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Borka 19 sep 2012 22:13
  Skriv ut Direktlänk

Borka

(Medlem)

Surfar folk fortfarande med IE :) själv har jag haft Firefox i säkert 10 år.

De enda gångerna jag använder IE är när jag gjort förändringar på hemsidan, vill se hur det ser ut i andra browsers än Firefox, och då är jag inte uppkopplad till internet.

En annan sak som folk slarvar med är brandvägg/virusprogram. Se alltid till att ha webbläsare och virusprogram uppdaterade

--
I grunden smålänning

Skrivet av Bengt 19 sep 2012 22:27
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

onsdag 19 september 2012, kl 22:13 skrev Borka
Surfar folk fortfarande med IE :) själv har jag haft Firefox i säkert 10 år...

Ingen av oss som programmerar använder Internet Explorer för egen del sedan länge, utan just som du säger bara testar i den när vi måste.
Folk i allmänhet har dock haft och har fortfarande svårt att ta till sig att det är bättre att ladda ner och installera en annan webbläsare. Jag ser dock i statistiken att det på senare tid är stadigt nere under 50% som använder den webbläsaren, senaste exakta siffran jag har är 42,71%.
Majoriteten är numera ganska jämnt fördelade på de tre webbläsare jag länkade till ovan.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 20 sep 2012 12:01
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

Svenska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap uppmanar nu idag också alla att undvika användning av webbläsaren "Internet Explorer".
Länk: MSB - Internet Explorer sårbart för hackerattacker
Där skriver de bland annat: "MSB:s rekommendation är att tillsvidare välja en annan webbläsare."

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 20 sep 2012 12:02  
Skrivet av dubbeltur 20 sep 2012 13:11
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Räcker det att byta webbläsare, jag har laddat ner Firefox?

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 20 sep 2012 13:17
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 20 september 2012, kl 13:11 skrev dubbeltur
Räcker det att byta webbläsare, jag har laddat ner Firefox?

Mja... "räcker" beror på hur du menar. Som finns skrivet finns det alltid vissa risker med hackers, säkerhetshål osv. Ett bra och regelbundet uppdaterat virusskydd behövs givetvis också. Vad det gäller just den akuta varningen som nu t.o.m. gått ut från regeringar i flera länder så räcker det med att du installerar Firefox och hela tiden använder den, samt när den frågar om du vill göra den till "standardwebbläsare" svarar du "Ja", för att den akuta risken som det varnas för ska vara avvärjd.

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av pamina 20 sep 2012 21:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

pamina

(Medlem)

Måste man avinstallera sin explorer eller räcker det med att inte använda den, Jag har både Chrome och explorer på min dator.

Skrivet av Bengt 20 sep 2012 21:25
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

torsdag 20 september 2012, kl 21:13 skrev pamina
Måste man avinstallera sin explorer eller räcker det med att inte använda den...

Man behöver inte avinstallera Internet Explorer. Det är inte programmet som sådant som är det kritiska, när det vilar.
Det är användningen av det, och bara på vissa tveksamma sajter, som KAN vara ett allvarligt säkerhetshot. Alltså skulle det kunna användas på "säkra" sajter utan problem, men det blir ändå för osäkert eftersom du rätt som det är kan luras iväg via någon länk till en sådan "tveksam" sajt.
(Som tidigare nämnts har vi som programmerar alltid Internet Explorer till hands, för vi måste testa olika saker vi själva har gjort i den webbläsaren emellanåt.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 4500 18 dec 2012 16:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4500

Hej!
Det är enormt bra att du tar upp detta, men kan man inte också följa upp med vad som händer med just säkerhetsåtgärderna kring IE (Internet Explorer) så att det inte blir ett ställningstagande för den ena eller andra webbläsaren, I perioder så brukar jag använda Chrome eller Opera , när det känns otryggt med IE, men har annars aldrig haft större problem med den, nu den senaste tiden har jag däremot begränsat mig och som mest (inte alltid) använder mig av Chrome. Men har alltid mitt virus skydd uppdaterat , (dagligen) och ser till att brandväggen fungerar som den ska. Norton (Symantecs) hemsida där kan man testa sitt virusskydd och brandvägg utan att det kostar något, det tar dock lite tid när den testar, men det är ju inte något man behöver göra. Förr vart jag väldigt orolig när jag hörde om virus och trojaner så jag hade alla möjliga säkerhetsprogram, dock inte olika virusskydd, men det slöade ner datorn enormt och jag tror inte att den vart säkrare för det. Men det gäller att vara observant, men som sagt var det skulle vara bra om ämnet kunde vara uppdaterat så man kan följa med vad som händer. Det finns förstås mycket att läsa om man googlar på det / Hälsningar Bobby

Skrivet av Bengt 18 dec 2012 17:02
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

tisdag 18 december 2012, kl 16:10 skrev bobeli
Hej!
Det är enormt bra att du tar upp detta, men kan man inte också följa upp med vad som händer med just säkerhetsåtgärderna kring IE (Internet Explorer) så att det inte blir ett ställningstagande för den ena eller andra webbläsaren...

Det här är ett diskussionsforum, och nu fick du säga din mening, andra får också säga sin mening. Faktiskt tar jag ställning mot användning av Microsoft Internet Explorer, och står för det. Dels finns det en bakgrund till det som alla webbprogrammerare känner väl till, men andra förstås inte är insatta i, men droppen var detta i september i år. Aldrig tidigare har myndigheter i många länder tvingats gå ut med allvarlig varning och uppmanat alla att inte använda en viss webbläsare. Aldrig tidigare har någon släppt ut en webbläsare med så allvarligt säkerhetshål. Att de fixar en uppgradering som stänger säkerhetshålet är en självklarhet, men det gör inte att jag tycker att allt är frid och fröjd kring den webbläsaren ändå.
Som sagt; om någon vill skriva hyllningssånger till programmerarna av Internet Explorer så är det bara att göra det här - det är öppet för diskussion och åsikter.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 19 dec 2012 05:04
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Efter Bengts uppmaning så använder jag Firefox, men för att ladda ner musikvideon med Jussi så var jag tvungen att tillfälligt gå över till IE.

--
dubbeltur

Skrivet av Christian 27 feb 2013 07:53
  Skriv ut Direktlänk

Christian

(Medlem)

Jag har Chrome som fungerar utmärkt. Telias Säker Surf sköter skyddet och har inte haft några som helst bekymmer med dataintrång med deras kombination F-secure och en brandvägg.

Skrivet av ariosa 30 mar 2013 13:02
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag har använt Firefox i många år och det tänker jag fortsätta med också. Internet Explorer har alltid ställt till med problem ända sen sin första version. Men då hade man tack och lov Netscape istället. Att Microsoft släppte Internet Explorer som inte kunde tolka stora delar av html var nästan skrattretande, men också väldigt frusterande för folk som byggde websidor.

För några månader sen uppdagades det flera säkerhetshål i java, något som Firefox direkt varnade för. Man kunde kringgå Firefox varning och ändå gå in på sidor som krävde java och det hände inte mer än att det tog litet längre tid att öppna.

Jag försökte då med Google Chrome istället och den varnade inte - MEN den blev däremot fylld av adware och skräp som kom in via javan. Så därför avinstallerade jag även Google Chrome och kommer inte att installera den igen.

Skrivet av Klaumeli 14 maj 2013 14:55
  Skriv ut Direktlänk

Klaumeli

(Medlem)

Firefox fungerar bra för mig. Mindre annonser och irriterande reklamfönster som ibland dyker upp i explorer. Men som sagt: Bra att informera om detta. Det är ingen som tar upp detta vid försäljningen av datorer.

Skrivet av Bonkar 14 maj 2013 23:01
  Skriv ut Direktlänk

Bonkar

(Medlem)

Kör också med Firefox Ubuntu, aldrig problem

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1891 trådar med 17432 inlägg. 333 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".